Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na dachu, haku albo na klapie

Mikołaj Romanowski
Mikołaj Romanowski
Dla wielu rodzinny wakacyjny urlop bez rowerów to czas stracony. Jaki bagażnik do transportu jednośladów wybrać, by dojechać do celu wygodnie i bezpiecznie?

Dla wielu rodzinny wakacyjny urlop bez rowerów to czas stracony. Jaki bagażnik do transportu jednośladów wybrać, by dojechać do celu wygodnie i bezpiecznie?

<!** Image 3 align=none alt="Image 214670" sub="Fot. Tymon Markowski">

Decydując się na zakup bagażników samochodowych, trzeba przemyśleć kilka kwestii. Po pierwsze, musimy zastanowić się, jak często będziemy z niego korzystać. Po drugie - ile rowerów będziemy przewozić. Po trzecie - musimy dobrać taki model bagażnika do posiadanego auta, który zapewni nam bezpieczną podróż.

Jakość i cena idą w parze

Nie oszukujmy się, bagażniki, wykonane z dobrej jakości materiałów, takich, które nie rozpadną się po kilkakrotnym montażu, kosztują. Materiał, z którego wykonano bagażnik, nie tylko powinien gwarantować jego długą żywotność, ale także musi dobrze zabezpieczać nasze jednoślady - rower winien być dobrze osadzony podczas podróży.

Wyróżniamy trzy grupy mocowań bagażników rowerowych - dachowe, na kuli haka holowniczego, oraz instalowane na tylnej klapie. Zdecydowanie najbezpieczniejszym i najwygodniejszym, ale zarazem najdroższym rozwiązaniem, są uchwyty mocowane na haku. Najtańsze modele, tzw. wieszaki na hak, które pozwolą nam na przewiezienie do dwóch rowerów, kupimy już za 230 złotych, jednak są to urządzenia nieodchylane, blokujące dostęp do bagażnika samochodowego, mało stabilne i często zasłaniające tablicę rejestracyjną, bez dodatkowych świateł. Droższe platformowe modele są bardziej funkcjonalne i uniwersalne, ale kosztują od 1200 do ponad 2 tysięcy złotych. Plusem tego typu bagażników jest to, że nie stwarzają one dużych oporów aerodynamicznych, są stabilne i łatwo mocuje się na nich rowery, minusem - tak przewożone rowery łatwo się brudzą, znacznie obciążają tył samochodu i mogą zasłaniać widoczność z tyłu pojazdu.

<!** reklama>

Bagażniki mocowane na klapie auta przystosowane są do konkretnych modeli aut. Tego typu mocowania są umiarkowanie trudne w montażu i dość proste w użytkowaniu. Nie ma także problemu z osadzeniem na nich rowerów (do trzech sztuk). Z drugiej strony, ich największą wadą jest mała stabilność, podróż po polskich drogach z dwoma, trzema rowerami na takim bagażniku może oznaczać porysowaną, a nawet powgniataną karoserię. Podobnie jak w przypadku bagażników na hak, rowery transportowane w ten sposób łatwo się brudzą. Bagażniki na klapę dają też dość duże opory aerodynamiczne i zasłaniają widoczność przez tylną szybę. Najtańsze modele kosztują od 100 złotych, jednak zanim zdecydujemy się na zakup takiego bagażnika, upewnijmy się, że nie zasłania on świateł i tablicy. Jeśli będziemy przewozić rower typu damka, konieczne będzie dokupienie specjalnego adaptera, który pozwoli na usztywnienie jednośladu na bagażniku. To dodatkowy koszt 100-150 złotych. Markowe i bardziej solidne mocowania to wydatek od kilkuset do około tysiąca złotych - w zależności od tego, do jakiego modelu auta są przystosowane.

Z jednośladem nad głową

Rowery można przewozić także za pomocą uchwytów montowanych na dachu auta. Bagażnik dachowy instaluje się na belkach bagażnika bazowego. Ze względu na dużą wysokość od podłoża, montaż rowerów na tego typu mocowaniu nie należy do najłatwiejszych. Zamontowane na specjalnych uchwytach jednoślady na bagażniku dachowym będą stwarzać duże opory aerodynamiczne - spalanie paliwa wzrasta średnio o 1,5 litra na 100 km. Plusem takiego rozwiązania jest to, że rowery nie brudzą się w czasie ich przewożenia, nie zasłaniają widoczności i nie blokują dostępu do tylnego bagażnika. Koszt bagażnika dachowego zależy od tego, jakich belek użyjemy (od 100 do 400 złotych) i na jaki bagażnik się zdecydujemy (od kilkudziesięciu złotych za najprostszy, umożliwiający przewiezienie jednego roweru, do kilkuset złotych za solidne mocowania do sześciu jednośladów).


Plusy i minusy bagażników

Bagażniki na hak: łatwy montaż; rowery odsunięte od karoserii; małe opory aerodynamiczne; dość wysoki koszt; rowery łatwo się brudzą.

Bagażniki na klapę: niski koszt; najbardziej pasują do minivanów i sedanów; średnie opory aerodynamiczne; rowery montowane blisko siebie, co naraża je na uszkodzenia; jednoślady mogą uszkodzić klapę; tańsze bagażniki nie gwarantują odpowiedniej stabilności; rowery łatwo się brudzą.

Bagażniki dachowe: stabilne; nie zasłaniają widoczności; duże opory aerodynamiczne; niewygodny montaż rowerów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska