Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe ulice na Jarze w Toruniu. W sprawie budowy jednej z nich jest apel mieszkańców

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Odcinek Strobanda na zachód od skrzyżowania z Watzenrodego - w ulicę nie tylko z nazwy ma się zamienić do 2025 roku
Odcinek Strobanda na zachód od skrzyżowania z Watzenrodego - w ulicę nie tylko z nazwy ma się zamienić do 2025 roku Grzegorz Olkowski
Jeszcze w tym roku ma się rozpocząć budowa trzech ważnych ulic na Jarze w Toruniu. Mieszkańcy tego osiedla apelują o uwzględnienie ich postulatu w harmonogramie robót.

Miejski Zarząd Dróg w Toruniu ogłosił niedawno przetarg, w którym szuka wykonawcy zadania pod nazwą "Uzbrojenie terenów na osiedlu JAR w Toruniu poprzez budowę ul. Ł. Watzenrodego, ul. H. Strobanda, ul. J. Heweliusza wraz z drogą dojazdową". Przypomnijmy, że ma być ono realizowane dzięki wsparciu, które miasto uzyskało z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. To w sumie 30 milionów złotych przeznaczone na budowę, rozbudowę i przebudowę ośmiu ulic. Drugie tyle do realizacji tych inwestycji musi dorzucić miasto ze swego budżetu.

Budowa ulic na Jarze: początek w trzeci kwartale 2023

Z puli 30 mln zł uzyskanej z RFRD, najwięcej, zarezerwowano na budowę wspomnianych odcinków ulic na Jarze. To 18,9 mln zł.

Na oferty firm zainteresowanych uzbrojeniem terenów, czyli w praktyce budową odcinków trzech ulic, MZD czeka do 30 czerwca. Roboty miałyby się rozpocząć w trzecim kwartale obecnego roku, zakończyć - w roku 2025.

Polecamy

W związku z tymi planami pojawił się apel mieszkańców ulicy Strobanda. Trafił do przewodniczącego Rady Miasta Marcina Czyżniewskiego (klub Wspólny Toruń). Ten skierował go jako wniosek do prezydenta Michała Zaleskiego.

"Jako mieszkańcy bloków przy ulicy Strobanda 7-9 od ponad roku borykamy się z brakiem porządnego dojazdu do naszej nieruchomości (nadmienić należy, że w tym czasie w okolicy powstały kolejne bloki po obu stronach ulicy Strobanda, łącznie jest już tu 15 oddanych bloków, kolejne są w budowie). Obecnie dojazd przebiega częściowo drogą gruntową, częściowo drogą wykonaną z betonowych płyt. Dojazd jest pełen wyrw, nierówności, dołów, kamieni, płyty są połamane i ułożone nierówno. Dodatkowo brak chodnika i oświetlenia skutecznie utrudnia życie osobom niepełnosprawnym, starszym, tym z wózkami dziecięcymi i chyba wszystkim pieszym" - czytamy z wniosków mieszkańców bloków przy Strobanda 7-9, którzy przewodniczącego Rady Miasta - i zarazem z okręgu obejmującego Jar - proszą o interwencję w MZD. Jej efektem miałaby być budowa w pierwszej kolejności dojazdu do bloków, "z jak najszybszym zapewnieniem przejezdności".

Problemy na Strobanda: są bloki i prowizoryczny dojazd

Z odcinkiem ulicy Strobanda odchodzącym na zachód od skrzyżowania (ronda) z ulicą Watzenrodego faktycznie jest największy problem. Także jazda samochodem nim do łatwych nie należy, a mieszkańców w okolicznych blokach przybywa.

Polecamy

Nieco inaczej jest z odcinkiem ulicy Watenzrodego. Ten od skrzyżowania z ulicą Strobanda odchodzi na północ. Tu dojazd nie jest aż takim problemem. Wzdłuż odcinka Watzenrodego budowane jest torowisko tramwajowe. Inwestycje kubaturowe w tym rejonie Jaru są już jednak w planach. Ma je choćby spółka Bresse-Pol Invest, która za prawie 3 mln zł kupiła od miasta działkę o powierzchni 0,38 hektara przy ul. Heweliusza 19-21/Watzenrodego 36, Chce tu wznieść sklep sieci POLOmarket.

Z kolei w rejonie ulicy Heweliusza jedyną realizowaną inwestycją jest budowa pętli tramwajowej. Powstaje ona obecnie w środku lasu. Dojazd do niej jest prowizoryczny - od odcinka ulicy Strobanda, który ma być uzbrajany.

Czy miasto wysłucha apelu o jak najszybszą budowę dojazdu bloków?
- Propozycja mieszkańców ulicy Strobanda jest obecnie analizowana - mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik prasowy MZD.

Trzy nowe odcinki ulic ja Jarze: co konkretnie powstanie?

Co konkretnie ma powstać w ramach uzbrajania terenów pod odcinki trzech ulic?
Ulica Strobanda ma zostać rozbudowana na odcinku 510 metrów - od ronda, czyli skrzyżowania z ulicą Watzenrodego w kierunku zachodnim. W ramach inwestycji powstać ma jezdnia, chodnik po obu jej stronach, droga rowerowa po stronie północnej oraz oświetlenie.

Polecamy

Ulica Watzenrodego ma być wydłużona o 290 metrów od skrzyżowania z ulicą Strobanda, w kierunku północnym, do ulicy Heweliusza. Tu planowana jest jezdnia, chodnik (po wschodniej stronie) oraz oświetlenie.

W przypadku ulicy Heweliusza ma powstać jej 650-metrowy odcinek - od nowego fragmentu ulicy Watzenrodego w kierunku zachodnim. Tu w planach jest jezdnia, droga rowerowa i chodnik po jej południowej stronie, chodnik - po północnej oraz oświetlenie. Zbudowany ma zostać też łącznik o długości 300-metrów od nowego fragmentu ulicy Strobanda do pętli tramwajowej przy ulicy Heweliusza, w śladzie obecnego prowizorycznego dojazdu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska