Odszkodowanie od biura podróży za nieudany urlop - prawnik radzi [13.09.2020]

Małgorzata Oberlan
Małgorzata Oberlan
Odszkodowania za nieudany wyjazd urlopowy można dochodzić od biura podróży nawet 3 lata po dacie wyjazdu. Za co ponosi odpowiedzialność organizator wycieczki czy wczasów? Jak dochodzić satysfakcji? Radzi adwokat Jan Olszak z Torunia.

Liczne biura podróży - jak co roku - kuszą nas atrakcyjnymi i przystępnymi cenowo wycieczkami, najczęściej za granicą. Wielu z nas, zachęconych wizją niczym nieskrępowanego urlopu decyduje się więc na podpisanie umowy z organizatorem turystyki – często nie czytając jej szczegółowych postanowień i nie będąc do końca świadomym swoich uprawnień oraz obowiązków.

W praktyce często zdarza się niestety, że zaprezentowana w katalogu oferta wycieczki znacznie odbiega od tego, co zastajemy na miejscu. Zamiast widoku na plażę – widok na betonowy mur, w miejsce przestronnego pokoju z osobną łazienką – obskurne i ciasne stancje. Przykłady tego rodzaju można mnożyć i choć to oczywiście czarny scenariusz, warto wiedzieć jakie kroki należy podjąć, aby domagać się od biura podróży rekompensaty za tzw. „zmarnowany urlop”.

Polecamy

Ogólną regułą jest, że organizator wycieczki ponosi odpowiedzialność za realizację usługi, choćby sam jej faktycznie nie wykonywał. Wszelkie niedogodności należy zgłaszać jednak w pierwszej kolejności na miejscu wycieczki – bezpośrednio w hotelu lub miejscu zakwaterowania, obsłudze lub osobie z ramienia biura podróży. Proces reklamacyjny może zakończyć się oczywiście usunięciem wszelkich niedogodności lub usterek, które zgłasza klient.

Co jednak w przypadku zaistnienia sporu pomiędzy stronami umowy i odmowie uwzględnienia reklamacji? Zgodnie z przepisami, podróżnemu przysługuje obniżka ceny za każdy okres, w trakcie którego stwierdzono niezgodność, chyba że została ona spowodowana wyłącznym działaniem lub zaniechaniem podróżnego. Przysługuje jemu również odszkodowanie lub zadośćuczynienie za poniesione szkody lub krzywdy, których doznał w wyniku niezgodności.

Polecamy

Warto jednak pamiętać, że roszczenia te nie przysługują w przypadku, gdy organizator turystyki udowodni, że winę za niezgodność ponosi osoba trzecia, niezwiązana z wykonywaniem usług, a niezgodności nie dało się przewidzieć lub uniknąć oraz gdy niezgodność została spowodowana nadzwyczajnymi okolicznościami.

-Rzeczą, o której należy bezwzględnie pamiętać jest również nieprzekraczalny termin na dochodzenie roszczeń, który wynosi 3 lata od daty wycieczki. Z całą pewnością każdemu z nas przytrafiła się niekomfortowa sytuacja związana z wakacyjnym urlopem – warto jednak znać swoje prawa zwłaszcza, że zasądzane kwoty odszkodowań są z roku na rok coraz wyższe - kończy adwokat Jan Olszak z Torunia.

Miliony Polaków bez łazienki. Jesteśmy w ogonie Europy

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3