Odszkodowanie za wakacje: jak uzyskać zwrot za nieudany urlop? TABELA FRANKFURCKA. Jak otrzymać odszkodowanie za wakacje?

TWZaktualizowano 
Odszkodowanie za nieudane wakacje. Jak uzyskać zwrot za niezbyt przyjemny urlop? Ponad 20 milionów Polaków wybiera się na wakacje. 48 proc. jedzie za granicę, 52 proc. – planuje wakacje spędzić w Polsce (badania Ipsos Polska). Każdy wyjeżdża z nadzieją, że to będą bardzo udanego wczasy. Często jednak, gdy docieramy do celu naszej podróży okazuje się, że miejsce, które miało być naszym „rajem na ziemi” przypomina bardziej koszmarny sen, z którego chcemy się jak najszybciej obudzić. Czy tabela frankfurcka pomoże nam w mediacji z biurem podróży? Czy za nieudane wakacje należy nam się odszkodowanie? Jak je uzyskać? O tym wszystkim dowiecie się w poniższym artykule.

Zamiast pięknego, luksusowego hotelu, który był prezentowany w ofercie biura podróży, stary, zniszczony i daleki od czystości ośrodek, który czasy świetności ma już dawno ze sobą. Tak dla niektórych z wybierających się w dalekie podróże może wyglądać urlop. Co zrobić w sytuacji jeżeli oferta przedstawiona w biurze podróży ostatecznie odbiegała od rzeczywistości?

Polecamy

Z pomocą przychodzą przepisy ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Zgodnie ze wskazaną ustawą organizator turystyki ponosi odpowiedzialność za wykonanie usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej. Co w praktyce oznacza to dla podróżnego?

Odszkodowanie za wakacje: reklamacja usług turystycznych

Podróżny może złożyć reklamację w przypadku, gdy usługa turystyczna jest niezgodna z zawartą umową. O niezgodności możemy mówić m.in w zakresie celu, dla którego umowa została zawarta, czy też jakości świadczonych usług. Turyście przysługuje wachlarz uprawnień, z których może skorzystać.

Odszkodowanie za wakacje: jak uzyskać zwrot za nieudany urlop? TABELA FRANKFURCKA. Jak otrzymać odszkodowanie za wakacje?

Najważniejsza zasada: wszelkie stwierdzone przez nas niezgodności powinniśmy zgłaszać organizatorowi jak najszybciej, najlepiej jeszcze w trakcie trwania wyjazdu turystycznego. Odpowiedzialność organizatora uzależniona jest bowiem od jego wiedzy o zaistniałych niezgodnościach. Dodatkowo dajemy w ten sposób organizatorowi możliwość podjęcia natychmiastowych działań celem usunięcia tych niezgodności. Jeżeli podróżny nie dopełni tego obowiązku, a okaże się, że zawiadomienie pozwoliłoby uniknąć szkody lub ją ograniczyć, wówczas wysokość należnego odszkodowania może zostać obniżona.

Podróżny zawiadamiając o niezgodnościach powinien wyznaczyć organizatorowi rozsądny termin na usunięcie niezgodności. Od tej zasady istnieją jednak wyjątki. Wyznaczenie terminu organizatorowi nie będzie konieczne, gdy organizator odmawia usunięcia niezgodności lub gdy z okoliczności wynika, że niezgodność powinna być usunięta niezwłocznie (np. w sytuacji, gdy pomimo zobowiązania do zapewnienia podróżnemu transportu z hotelu na lotnisko, organizator nie czyni jednak tego na czas i podróżny jest zmuszony do zorganizowania transportu we własnym zakresie, aby zdążyć na samolot).

Lotniska wokół Torunia. Dokąd można polecieć z najbliższych ...

Organizator powinien usunąć niezgodności w wyznaczonym terminie. Z tego obowiązku jest jednak zwolniony wówczas, gdy nie jest to możliwe albo wiąże się z kosztami, które są niewspółmiernie wysokie w stosunku do zakresu niezgodności i wartości usług turystycznych, których one dotyczą. W takim przypadku podróżny może żądać obniżenia ceny imprezy turystycznej i naprawienia poniesionej szkody. Co więcej, jeżeli organizator turystyki nie usunie niezgodności w rozsądnym terminie wyznaczonym przez podróżnego, podróżny może dokonać tego sam i wystąpić o zwrot poniesionych, niezbędnych wydatków (jak np. zwrot kosztów za transport na lotnisko).

Nieudane wakacje - świadczenia zastępcze

W przypadku, gdy organizator nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, które stanowią istotną część imprezy, powinien on wykonać w ramach tej imprezy odpowiednie świadczenia zastępcze, bez pobierania od podróżnego dodatkowych kosztów. W miarę możliwości alternatywne usługi zaoferowane podróżnemu powinny posiadać taką samą lub wyższą jakość niż usługi przewidziane w umowie. Jeżeli jednak zaproponowane świadczenia zastępcze powodują, że impreza turystyczna ma niższą jakość niż przewidziana w umowie, organizator powinien przyznać podróżnemu odpowiednie obniżenie ceny imprezy turystycznej.

Polecamy

Jeżeli jednak zaistniała niezgodność w sposób istotny wpływa na realizację imprezy turystycznej, a organizator nie usunął tej niezgodności w rozsądnym terminie wyznaczonym przez podróżnego, podróżny ma prawo do rozwiązania umowy o udział w imprezie turystycznej bez ponoszenia opłaty za jej rozwiązanie. Może on także żądać obniżenia ceny imprezy turystycznej lub naprawienia poniesionej szkody.

Odszkodowanie za urlop - zadośćuczynienie za „zmarnowany urlop”

Kompensacja szkody doznanej przez podróżnego w związku z niezgodnością usługi turystycznej z umową obejmuje także szkodę niemajątkową w postaci utraty przyjemności z podróży z powodu poważnych problemów w realizacji usługi.

Wskazane roszczenie jest roszczeniem o naprawienie szkody za utratę przyjemności z wakacji, zmarnowany wypoczynek. Szkoda polega tu w dużej mierze na zawiedzionych nadziejach co do spodziewanych przeżyć, na utracie możliwości zrelaksowania się w czasie urlopu, na konieczności zajmowania się zamiast tego sprawami niezwiązanymi z wypoczynkiem, a wynikającymi z obowiązku reklamowania warunków pobytu. Przyczyną wystąpienia szkody niemajątkowej jest zatem pozbawienie podróżnego możliwości spędzenia urlopu zgodnie z oczekiwaniami.

Odszkodowanie i zadośćuczynienie za poniesione szkody lub krzywdy, których podróżny doznał w wyniku niezgodności nie będą przysługiwać jedynie w trzech przypadkach określonych w ustawie, tj.: jeżeli niezgodność powstała:

  • z winy poszkodowanego;
  • z winy osoby trzeciej, niezwiązanej z wykonywaniem usług turystycznych objętych umową, a niezgodności nie dało się przewidzieć;
  • została spowodowana przez nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności.

Obowiązek udowodnienia powyższych okoliczności spoczywa na organizatorze imprezy turystycznej.

Odszkodowanie za wakacje - tabela frankfurcka

Pamiętajmy jednak, że jeśli biuro podróży nie spełniło warunków podpisanej przez nas umowy, mamy prawo domagać się odszkodowania. W jakiej wysokości? Do jej określenia służy tabela frankfurcka.

W Polsce tabela frankfurcka nie ma mocy prawnej, ponieważ jest dokumentem stworzonym dla Izby Cywilnej Sądu Krajowego w Niemczech. Mimo tego nasz UOKiK już od 2003 r. używa jej w czasie mediacji między niezadowolonymi turystami a biurami podróży.

Coraz częściej z tabeli frankfurckiej korzystają również sami turyści przygotowujący skargę, touroperatorzy, którzy chcą uniknąć sprawy w sądzie, a nawet polski wymiar sprawiedliwości. Określa ona bowiem procentowo, o ile biuro podróży lub hotel powinny obniżyć cenę wykupionych przez nas usług, skoro odbiegały od warunków umowy. Pozwala tym samy oszczędzić czas i nerwy obu stronom: my nie będziemy ubiegać się o zbyt wysoki zwrot kosztów – w stosunku do zaistniałych okoliczności i możliwości operatora wycieczki, a on nie wykpi się, bagatelizując naszą reklamację.

Odszkodowanie za wakacje: jak uzyskać zwrot za nieudany urlop? TABELA FRANKFURCKA. Jak otrzymać odszkodowanie za wakacje?

Za które „niedociągnięcia” otrzymamy największy zwrot poniesionych przez nas kosztów? Zgodnie z tabelą frankfurcką touroperator będzie musiał nam oddać nawet połowę ceny wyjazdu m.in. za:

  • całkowity brak wyżywienia,
  • robactwo,
  • wilgoć,
  • popękane ściany w pokoju,
  • nocne hałasy są warte od 10 do 40 proc. ceny wykupionej usługi.

Obliczenie wartości odszkodowania należnego za opóźniony lot jest trochę bardziej skomplikowane. Przykładowo: jeśli spędziliśmy na lotnisku 8 nadprogramowych godzin, a za 7-dniową wycieczkę zapłaciliśmy 5000 zł, to wartość odszkodowania określamy równaniem: [(5000 zł/7 dni)x 5% ceny wycieczki]x 8 godzin.

POLECAMY: Baza żołnierzy amerykańskich w Toruniu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3