Jest to całkowicie nowy model autobusu miejskiego MAN Lion’s City w wersji hybrydowej „EfficientHybrid”. Oznacza to, że 9- litrowy silnik diesla współpracuje z modułem elektrycznym w trybie „mild hybrid”, odzyskując energię bezpowrotnie traconą w autobusach z tradycyjnym napędem. Odzyskana energia gromadzona jest w ultrakondenstaorach. Pojazd wykorzystuje tę energię do zasilania urządzeń na pokładzie oraz pracy układu start/stop, co pozwala na oszczędność paliwa na poziomie nawet do 15 procent w stosunku do tradycyjnych napędów. Dodatkowo układ start/stop znacznie zmniejsza emisję spalin do atmosfery.
Warto przeczytać
Ciche przystanki
- Jest to szczególnie zauważalne na przystankach - tzw. „cichy przystanek” - kiedy pasażerowie mogą wsiadać do pojazdu lub z niego wysiadać w ciszy, gdyż silnik wówczas nie pracuje. Takie systemy mają wszystkie autobusy hybrydowe MZK, które jeżdżą po Toruniu – informuje Sylwia Derengowska, rzeczniczka toruńskiego miejskiego przewoźnika.
Testowana „hybryda” ma 12,2 metra długości i jest wyposażona w dwie pary dwuskrzydłowych drzwi. Może pomieścić ponad 90 pasażerów, w tym 12 na miejscach dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi. Niestety obowiązujące obecnie obostrzenia ograniczają tę liczbę do 29 osób.
Tak prezentuje się autobus hybrydowy w naszej galerii:
MZK dalej inwestuje
Autobus został wyposażony we wszelkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, w tym m.in. specjalne miejsce do przewozu wózków inwalidzkich i rampę ułatwiająca zajmowanie miejsca w pojeździe. Na pokładzie znalazła się klimatyzacja całopojazdowa i fotele o podwyższonym komforcie. Testowy autobus hybrydowy będzie jeździł po Toruniu do 6 lutego br. na linii nr 15, 23 i 26.
Warto dodać, że w tym roku powinny zostać dostarczone autobusy zakontraktowane na początku września ubiegłego roku. Będzie to 8 nowych autobusów 12-metrowych zasilanych olejem napędowym wyprodukowanych przez firmę Solaris Bus & Coach.
W trakcie realizacji jest także kontrakt na dostawę 6 nowych 12-metrowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą. Dostawa powinna zostać zrealizowana w 2022 roku. Ponadto MZK jest na końcowym etapie przygotowywania wniosku aplikacyjnego na dofinansowanie zakupu kolejnych 10 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą w ramach programu „Zielony transport publiczny” realizowanego przez NFOŚiGW. Planowane jest też ogłoszenie przetargu na zakup kolejnych 5 nowych autobusów 12-metrowych zasilanych olejem napędowym, których dostawa będzie zrealizowana w 2022 roku.
Mamy także jeden zabytek
Ciekawostką jest to, że MZK dysponuje również zabytkowym autobusem. To Jelcz 120 MM/1 o numerze bocznym 413, z silnikiem MAN-a. Autobus ten wyprodukowano w 1994 roku (pierwsza rejestracja lipiec 1994) i jak na owe czasy był on prawdziwym hitem. Był to pierwszy autobus z automatyczną skrzynią biegów w toruńskim taborze. Początkowo jeździło nim tylko dwóch kierowców.
- Zabytkowy Jelcz stanowi atrakcję dla miłośników komunikacji. Nierzadko zdarza się, że pasjonaci dzwonią i pytają, czy można go spotkać na jakiejś linii, gdyż chcą odbyć przejażdżkę, zrobić zdjęcie – mówi Sylwia Derengowska. - Tak jak nasz zabytkowy tramwaj turystyczny, jest też wynajmowany na wycieczki, śluby, wieczory panieńskie. Na regularne linie praktycznie nie wyjeżdża, ale czasami, kilka razy w roku, odbywa kurs rozkładowy, gdyż – jak wiadomo – pojazdom nie służy, gdy dłuższy czas stoją nieużywane.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?