Nasza Loteria

Sędzia niepokorny z Torunia: "Za chwilę publiczne będzie nasze WC"

Małgorzata Oberlan
Małgorzata Oberlan
Sędzia Jędrzeje Czerwiński
Sędzia Jędrzeje Czerwiński
Sędziowie mają czas do 13 marca, by złożyć oświadczenia o przynależności do związków, stowarzyszeń i organizacji. To nakazuje im tzw. "ustawa kagańcowa". Wielu się przeciwko temu buntuje, także w Toruniu.

Nowelizacja ustawy o ustroju sądów powszechnych, która zyskała miano „kagańcowej”, weszła w życie 13 lutego 2020 roku. Znalazło się w niej wiele kontrowersyjnych zapisów, wciąż budzących żywe dyskusje. Na przykład zapis o rozszerzonej odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów za stosowanie się do orzeczeń europejskich. W znowelizowanej ustawie pojawił się też artykuł 88a, który obecnie elektryzuje środowisko sędziowskie w całym kraju, również w Toruniu. Dlaczego?
Zgodnie z nim sędzia jest zobowiązany do złożenia m.in. oświadczenia o członkostwie w zrzeszeniu (w tym w stowarzyszeniu), ze wskazaniem nazwy i siedziby oraz pełnionych funkcji i okresu członkostwa. Ponadto nakłada się na sędziów powinność ujawnienia funkcji pełnionej w organie fundacji nieprowadzącej działalności gospodarczej, członkostwa w partii politycznej przed powołaniem na stanowisko sędziego, a także w okresie sprawowania urzędu przed 29 grudnia 1989 roku.

Zobacz także:

Nowy sąd w Toruniu: stan surowy gotowy! Czas na elewacje i wnętrza

- Dostaliśmy 30 dni na złożenie tych oświadczeń. Termin zatem minie 13 marca. Wielu sędziów rozważa, co robić. Jest całkiem prawdopodobne, że część sędziów oświadczeń nie złoży. Przepisy wprowadzające obowiązek złożenia oświadczeń to po prostu intencjonalne uprzykrzanie życia sędziemu, szukanie sposobu na upokorzenie. Za chwilę publiczna będzie nasza sypialnia, a może i toaleta - mówi sędzia Jędrzej Czerwiński, rzecznik prasowy stowarzyszenia Iustitia w Toruniu.

Nie jest tajemnicą, że sędziowie odbierają nakaz składania opisywanych oświadczeń po pierwsze jako tropienie tych, którzy przynależą do stowarzyszeń typu Iustitia, Themis i Lex Super Omnia.

Polecamy

"To szukanie sposobu na upokorzenie sędziego"

Rozmowa z Jędrzejem Czerwińskim, sędzią Sądu Rejonowego w Toruniu i rzecznikiem prasowym oddziału stowarzyszenia Iustitia w Toruniu.

Sędzia Jędrzej Czerwiński
Sędzia Jędrzej Czerwiński

Czy wątpliwości sędziów budzi sama idea składania takich oświadczeń, czy też nieprecyzyjność przepisów? A może ich absurdalność wręcz, jak chcą niektórzy?

Idea kojarzy mi się czymś wzniosłym, a nowela Ustawy o ustroju sądów powszechnych ma charakter represyjny i chyba nikt nie ma co do tego wątpliwości. Po co władzy politycznej informacje o aktywności społecznej sędziego? Czy to, że sędzia jest wędkarzem ma świadczyć, że popiera znęcanie się nad zwierzętami? Czy członkostwo w radzie rodziców katolickiej szkoły ma skłonić sędziego do uniewinniania katolików? Władza sądownicza opiera się na zaufaniu obywateli. Nie składa obietnic wyborczych, nie rozdaje pieniędzy z cudzych podatków. Upublicznienie tego typu wiadomości ma chyba budzić niezdrowe emocje podsądnych lub dać politykom asumpt do kontestowania wyroków i to nie z powodów merytorycznych. Proszę mi wierzyć: łysy sędzia nie orzeknie z tego powodu na niekorzyść długowłosego. To chore myślenie.

Pojawiły się głosy, że wymóg składania owych oświadczeń kłóci się z innymi przepisami, np. artykułem 9 ust. 1 i 2 rozporządzenia Rady Europy o ochronie danych osobowych. Słusznie?

Konstytucyjna wolność zrzeszania się obywateli dotyczy także sędziów, tylko do partii nie możemy należeć. A poza tym czy fakt, że sędzia był na studiach w młodzieżówce, dajmy na to, Porozumienia Centrum świadczy, że wydaje sprawiedliwe wyroki lub odwrotnie? Przepisy, o które pani pyta łączą wyjątki przetwarzania danych osobowych z proporcjonalnością celów. Tu nie ma żadnych proporcji. To po prostu intencjonalne uprzykrzanie życia sędziemu, szukanie sposobu na upokorzenie. Za chwilę publiczna będzie nasza sypialnia, a może i toaleta.

Czy istnieją jakieś wzory formularzy z ministerstwa sprawiedliwości, na których sędziowie mają złożyć oświadczenia?

Pojawiły się. Mówiąc na marginesie to uwłaczające, że urzędnicy sugerują sędziom jak mają rozumieć ustawę. Że niby sami nie umiemy. Inżynierowie znają się na budowie mostów, a my m.in. na rozumieniu ustaw. Art. 88a USP nie zawiera żadnych ograniczeń przedmiotowych czy czasowych w zakresie członkostwa w zrzeszeniach. To grupy ludzi realizujących wspólnie jakiś cel. Druki te nie przystają do treści przepisu, który każe się pamięcią cofnąć wręcz do dzieciństwa. A jak sędzia czegoś zapomni? Może to próba ręcznego sterowania sędziami i „naprawy” uchwalonej z poparciem MS absurdalnej ustawy? Nie tędy droga. Wszak nie powołamy się na druk z ministerstwa gdy ktoś nam zarzuci złamanie prawa. Wspólnota mieszkaniowa to adres, członkostwo w „klubie” amazonek to sędzia bez piersi, wspólnota w ramach kościoła – wyznanie. To wszystko co najmniej zrzeszenia, podobnie jak Iustitia. Czy jak się z niej wypiszę będę sprawiedliwszy dla obywatela? Dramat. Muszę rozważyć czy w ramach słusznego nieposłuszeństwa obywatelskiego nie odmówię złożenia takiego oświadczenia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kolejna dawka szczepionki już dostępna!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wolność, ale czy Równość?

"Ustawa kagańcowa", ho, ho, ho... Jakie mocne słowa...

Sędzia Czerwiński to rozsądny człowiek i doświadczony sędzia - ręczę. Ale dopuszczać do takiego sędziego M. Oberlan i to w czasach, w których dobrym sędziom usuwa się immunitety np. za to, że upubliczniają informacje niejawne. Przykre to i dziwne, skoro istnieje utarta praktyka. Np. Małgorzata Oberlan nie ma problemu z ujawnianiem w Nowościach szczegółów postępowań prowadzonych przeciwko sędziom z wyłączeniem jawności.

G
Gość

A ja się pytam ,na jakiej podstawie Iustitia ma swoją siedzibę w gmachu sądu okręgowego w Toruniu?

G
Gość
6 marca, 12:36, Gość:

Szkoda ,ze w Polsce jest tylko ok.30% ludzi inteligentnych !!!Masa ludzi niezbyt lotnych umyslowo i rodziny wielodzietne daly sie kupic za 500 ! Z 30 % inteligencja PO nigdy nie zdobedzie wladzy ! Rezim PiSu szasta pieniedzmi na lewo i prawo jak kiedys Gierek .Gierka dlugi splacalismy 40 lat a jak dlugo bedziemy my dlugi PiSu splacac ! My i nasze dzieci !!

7 marca, 8:33, Głupi jak wyborca PO:

70% działaczy PO nie ma matury, 50% działaczy ma tylko podstawowe - raport PO

70% dzialaczy PiS to debile a 30 % to kretyni !!

G
Gość

Czy członkostwo w radzie rodziców katolickiej szkoły ma skłonić sędziego do uniewinniania katolików?- pyta sędzia. Odpowiadam-TAK!

Setki tys. IDIOTYCZNYCH WYROKÓW! Nie opartych na przepisach a na widzimisię WYSOKIEGO SĄDU za którym ukrywa się bolesny intelektualny przeciętniak.

K
Kuba

Udzielam się w tej sprawie apolitycznie. Kiedy pojawiły się pierwsze informacje o reformie sądownictwa temat mnie zaciekawił. Pomimo protestów sędziów i założeniu KOD postanowiłem, że będę monitorował bieg wydarzeń. Dlaczego? Założę się o "flaszkę", że i Wy macie w pamięci niemoralne, skandaliczne a czasami i śmieszne wyroki sądów. No właśnie. Wnerwiało mnie to, że pod przykrywką immunitetu sędzia może w tym kraju robić właściwie wszystko. Ucieszyłem się, że jakaś partia ma plan na reformę. Pomijając samoośmieszenie się KOD-owców dałem rządowi rok kredytu zaufania aby sprawdzić do czego to zmierza. Rok minął a kredyt nie zaczął być spłacany. Praworządność w Polsce już nie leży i kwiczy, ale zaczyna kopać własny grób. I teraz nurtuje mnie jedna rzecz. Bądź co bądź organy sądownicze potrafiły się ugadywać w taki sposób aby wyszło na ich. Teraz nadeszła epoka rządu (nie oceniam ich światopoglądu), który postanowił zabrać się za środowiska prawnicze w sposób POGWAŁCAJĄCY prawo a osoby, które te prawo egzekwują na wokandzie zaczęli się tych gwałcicieli bać! Coś tu jest nie halo. Grupka 235 osób idących za swoim pasterzem jak posłusznie barany w stronę przepaści rości sobie prawo do dyktatury tegoż pasterza.

Rozumiecie paradoks? Sędziowie orzekający o losie Polaków boją się jednego małego pasterza! I z tym środowiskiem musi być coś nie tak. A wystarczyło negować i olewać postanowienia partii rządzącej.

Podsumowując nie opowiadam się po żadnej ze stron. Zarówno jedni jak i drudzy mają brudne ręce.

G
Głupi jak wyborca PO
6 marca, 12:36, Gość:

Szkoda ,ze w Polsce jest tylko ok.30% ludzi inteligentnych !!!Masa ludzi niezbyt lotnych umyslowo i rodziny wielodzietne daly sie kupic za 500 ! Z 30 % inteligencja PO nigdy nie zdobedzie wladzy ! Rezim PiSu szasta pieniedzmi na lewo i prawo jak kiedys Gierek .Gierka dlugi splacalismy 40 lat a jak dlugo bedziemy my dlugi PiSu splacac ! My i nasze dzieci !!

70% działaczy PO nie ma matury, 50% działaczy ma tylko podstawowe - raport PO

G
Gość
6 marca, 14:30, Gość:

Kolejny resorciak ? Niech się POchwali kim byl i jego rodzice, dziadowie i babki !

Najlepiej to sprawdzić Go gdzieś tak od Średniowiecza, co, PiS-duchy???

G
Gość
6 marca, 9:26, Gościu:

Panie Czerwiński jeśli pan nie wie WC są publiczne i do tego płatne... No ale skąd taki Panicz może wiedzieć... Ustawa jest bardzo dobra.. w końcu będzie można pociągnąć was do odpowiedzialności karnej za brak przygotowania do rozprawki absurdalne niekiedy postanowienia...

6 marca, 9:30, Gość:

Dokładnie.

Pleciesz człowieku.

G
Gość
6 marca, 14:22, Jędrzej czytaj uważnie:

Roman Dmowski: "Jestem Polakiem – więc mam obowiązki polskie: są one tym większe i tym silniej się do nich poczuwam, im wyższy przedstawiam typ człowieka.

Bo im szersza strona mego ducha żyje życiem zbiorowym narodu, tym jest mi ono droższe, tym większą ma ono dla mnie cenę i tym silniejszą czuję potrzebę dbania o jego całość i rozwój".

Amen!

HOWGH!

Tak !

G
Gość
6 marca, 9:26, Gościu:

Panie Czerwiński jeśli pan nie wie WC są publiczne i do tego płatne... No ale skąd taki Panicz może wiedzieć... Ustawa jest bardzo dobra.. w końcu będzie można pociągnąć was do odpowiedzialności karnej za brak przygotowania do rozprawki absurdalne niekiedy postanowienia...

6 marca, 9:30, Gość:

Dokładnie.

Totalny DEBILIZM PISDZIELSTWO!!!!!

G
Gość

Szkoda ,ze w Polsce jest tylko ok.30% ludzi inteligentnych !!!Masa ludzi niezbyt lotnych umyslowo i rodziny wielodzietne daly sie kupic za 500 ! Z 30 % inteligencja PO nigdy nie zdobedzie wladzy ! Rezim PiSu szasta pieniedzmi na lewo i prawo jak kiedys Gierek .Gierka dlugi splacalismy 40 lat a jak dlugo bedziemy my dlugi PiSu splacac ! My i nasze dzieci !!

K
KRZYSIOLEK

Niewola

W państwie totalitarnym

Wolność

Nie będzie nam odebrana

Nagle

Z dnia na dzień

Z wtorku na środę

Będą nam jej skąpić powoli

Zabierać po kawałku

(Czasem nawet oddawać

Ale zawsze mniej, niż zabrano)

Codziennie po trochę

W ilościach niezauważalnych

Aż pewnego dnia

Po kilku lub kilkunastu latach

Zbudzimy się w niewoli

Ale nie będziemy o tym wiedzieli

Będziemy przekonani

Że tak być powinno

Bo tak było zawsze.

G
Gość

Taka mała kampania anty-PIS robiona przez Nowości. No i oczywiście grono klakierów.

G
Gość
6 marca, 10:31, Adam_M:

To jest przykre, ale wszystkie tzw reformy wprowadzone przez obecną ekipę rządzącą pod przewodnictwem Kaczyńskiego, niczego nie rozwiązały, wprost przeciwnie wywołały zamieszanie i spowodowały podziały społeczne. Panie Kaczyński ma pan 70 lat i nie zaznał pan nigdy uczucia, bo sam przekazuje pan nienawiść i satysfakcję sprawia panu upokorzenie czy nawet upodlenie człowieka, nie zmieni to się nigdy bo zasada jest jedna "jak Kuba Bogu...". I mieni się pan katolikiem chrześcijaninem?! Nie wiem jaka to wiara ale na pewno nie jest katolicką bo katolicy mają "kochać bliźniego jak siebie samego" a nie odwrotnie!

zawsze tak jest gdy komus sie cos odbiera - tu czesto niesluszne przywileje o fundamentach zarowno z minionej epoki jak i polskiej mentalnosci od czasow sredniowiecza...niestety taki mamy narod - tak bylo jest i bedzie!!!

A
ALKA

CZEGO MOŻNA SIĘ SPODZIEWAĆ PO PISOWYCH CWIERCÓZGACH

Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska