Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toruń inwestuje w komunikację miejską

Joanna Pociżnicka-Posadzy
Nowoczesny węzeł przesiadkowy, eleganckie wiaty, elektroniczne systemy informacji i sprzedaży biletów, przebudowane jezdnie: tak prezentować się będzie aleja Solidarności. Początek prac już w sierpniu.

Nowoczesny węzeł przesiadkowy, eleganckie wiaty, elektroniczne systemy informacji i sprzedaży biletów, przebudowane jezdnie: tak prezentować się będzie aleja Solidarności. Początek prac już w sierpniu.

<!** Image 3 align=none alt="Image 192439" sub="Tak aleja Solidarności ma prezentować się po zmianach. Na wizualizacji widać fragment przyszłej sali na Jordankach [Info.: Studio Archiside]">Ta część centrum Torunia zmienić się ma nie do poznania!

- W ciągu najbliższych dni wydane zostanie pozwolenie na budowę, a pierwszą łopatę powinniśmy wbić już w sierpniu - tłumaczy Wojciech Alfut, kierownik Zespołu ds. Projektu Tramwajowego Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta.

<!** reklama>Miejska arteria stanie się nie tylko ważnym węzłem komunikacyjnym (który ponownie połączy Skarpę z Bielanami), ale również miejscem przyjaznym mieszkańcom - z fontanną, dwoma deptakami, kawiarnią i punktami informacji pasażerskiej.

Inwestycja będzie składać się z czterech etapów, a jej realizacją zajmie się firma Budimex, która wygrała przetarg na wykonawcę. Projekt został z kolei przygotowany przez architekta Mirosława Skorczyńskiego ze Studia Archiside na zlecenie Miejskiej Pracowni Urbanistycznej.

<!** Image 4 align=none alt="Image 192439" >- Pierwszą w kolejności realizacją będzie przebudowa alei Solidarności z wybudowaniem węzła przesiadkowego dla autobusów i tramwajów miejskich. Zmodernizowane zostaną także przystanki oraz sygnalizacja świetlna - dodaje.

Aleja Solidarności podzielona zostanie na dwie jezdnie. Dla pojazdów indywidualnych zaplanowane będą dwa jednokierunkowe pasy ruchu od NOT-u w stronę placu Teatralnego. Po drugiej stronie będą natomiast dwa wydzielone pasy w dwóch kierunkach dla komunikacji miejskiej, czyli autobusów i tramwajów. Wzdłuż toru, który będzie znajdował się na pasie wspólnym dla tramwajów i autobusów, znajdą się perony przystankowe (trzy wiaty) oraz system informacji pasażerskiej w postaci dwóch tablic elektronicznych, które będą pokazywać, za ile minut przyjedzie dany tramwaj lub autobus.

<!** Image 5 align=none alt="Image 192439" >Projekt obejmuje całą przestrzeń między aleją Solidarności a Muzeum Etnograficznym. Na tym zielonym skwerze powstać ma elegancki deptak, łącznie z pawilonem na kawiarnię, kiosk, informację i toalety. Nowoczesność zetknie się z przeszłością: na deptaku zaznaczone będą pozostałości istniejących tu kiedyś kościołów św. Wawrzyńca i św. Krzyża.

Zarówno platformy przesiadkowe, wiaty, a nawet kosze na śmieci zostaną utrzymane w tonacji szarej (elementy będą wykonane ze stali i hartowanego szkła). Część prac ma być gotowa jeszcze w listopadzie. Pierwszy tramwaj do UMK ma ruszyć 1 października 2013 roku.


O inwestycji w szczegółach:

Koszt inwestycji to około 70 mln złotych

Przebudowa alei Solidarności w Toruniu jest realizowana w ramach projektu „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013” i w połowie sfinansowana zostanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska