Toruń. Kiedy rozpocznie się budowa przystanku kolejowego na Jarze i czy PKP wyrobi się z remontem linii do Chełmży?

Szymon Spandowski
Szymon Spandowski
Po wyremontowanym szlaku z Dworca Wschodniego do Chełmży, przy którym znajdzie się nowy przystanek na Jarze, będzie można pojechać jeszcze w tym roku. Na remont samego dworca niestety będziemy musieli poczekać dłużej.
Po wyremontowanym szlaku z Dworca Wschodniego do Chełmży, przy którym znajdzie się nowy przystanek na Jarze, będzie można pojechać jeszcze w tym roku. Na remont samego dworca niestety będziemy musieli poczekać dłużej. Sławomir Kowalski
Udostępnij:
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami PKP remont linii kolejowej do Chełmży miał się zakończyć w III kwartale tego roku. W ramach tej inwestycji miał również powstać nowy przystanek kolejowy na wysokości osiedla Jar. Budowa jego jednak się jeszcze nie zaczęła, a czasu do oficjalnego zakończenia remontu pozostało już niewiele.

Modernizacja, a w zasadzie budowa na nowo linii kolejowej nr 207 między Toruniem i Chełmżą ma pochłonąć w sumie niemal 145 milionów złotych. Dzięki temu, na 20-kilometrowym szlaku pojawiły się nowe tory, nowe rozjazdy, a także nowe perony. W planach był także nowy przystanek kolejowy, pierwotnie miał on powstać przy ulicy Kociewskiej, jednak później jego lokalizacja została zmieniona, pociągi miały się zatrzymywać w sąsiedztwie Jaru. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami PKP, modernizacja linii miała się zakończyć jesienią 2022 roku. Czasu zostało zatem niewiele, jednak budowa przystanku jeszcze się nie rozpoczęła. Czy w planach kolejarzy coś się zmieniło?

Polecamy

- Zakończenie prac w ramach projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 na odcinku Toruń Wschodni – Chełmża” planowane jest w III kwartale br. Rozpoczęcie budowy nowego przystanku Toruń Jar planowane jest w lipcu, po uzyskaniu decyzji administracyjnych. Przystanek zostanie oddany do użytku wraz ze wznowieniem ruchu na zrewitalizowanej linii - zapewnia Przemysław Zieliński z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych.

Po ukończonym remoncie i uzyskaniu wymaganych pozwoleń, pociągi kursujące między Toruniem i Chełmżą znacznie przyspieszą. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 kilometrów na godzinę (obecnie do 90 km/h), a towarowe do 80 kilometrów na godzinę (obecnie 40 km/h).

Co z remontem toruńskich dworców?

Tu widać światełko w tunelu, nieco gorzej wygląda sytuacja z planami dotyczącymi remontu dworców Toruń Miasto i Toruń wschodni. Przypomnijmy, że przetarg w tej sprawie PKP ogłosiły w lipcu 2021 roku. Wystartowały trzy firmy: Trakcja SA z Warszawy, która wyceniła swoje usługi na 32 miliony 826 tysięcy złotych, toruńskie konsorcjum złożone z Przedsiębiorstwa Remontowo-Budowlanego AGAD i Firmy Handlowo-Usługowej ASC Andrzej Gadomski (33 miliony 515 tysięcy złotych), oraz firma MERX z Warszawy, która zaproponowała 33 miliony 920 tysięcy. Decydującym kryterium była cena, pod koniec ubiegłego roku przedstawiciele PKP ogłosili zatem, że wybrali najtańszą ofertę toruńską. Później okazało się, że z powodu odwołania wniesionego przez jedną z firm, oraz decyzji Krajowej Izby Odwoławczej ostatni etap przetargu trzeba było powtórzyć. Komisja pracowała kilka miesięcy. Rozstrzygnięcia się nie doczekaliśmy, przetarg zniknął z listy zamówień, całe postępowanie trzeba było zorganizować od nowa.

Oto najlepsze grupy lokalne na Facebooku:

- Budynki dworców Toruń Wschodni i Toruń Miasto będą kompleksowo przebudowywane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jeszcze latem tego roku planujemy ponownie ogłosić przetarg na wybór wykonawcy prac budowlanych dla niniejszych inwestycji - zapewniała niedawno na naszych łamach Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami PKP SA.

Kiedy rozpocznie się remont toruńskiego mostu kolejowego?

Dworce mają być remontowane w ramach kolejnej edycji programu BiT-City, który zakłada również remont toruńskiego mostu kolejowego. Kolejarze planują tu m.in. wykonanie zabezpieczenia antykorozyjnego, remont przyczółków, łożysk, podpór i wieżyczek. Poza tym na moście ma także powstać droga pieszo-rowerowa, ale tym zajmą się już nie kolejarze, tylko miasto.

- Inwestycja znajduje się na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej. Zakończenie prac przy projekcie planowane jest do grudnia 2022 roku - informuje Przemysław Zieliński z PKP PLK. - Realizacja inwestycji będzie możliwa po zapewnieniu środków finansowych oraz pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nowości Gazeta Toruńska
Dodaj ogłoszenie