Remont dworca Toruń Wschodni rozpoczął się pod koniec października, zaś prace na Dworcu Miejskim ruszyły na początku grudnia 2022 roku. W obu przypadkach remonty był od bardzo dawna wyczekiwane, a rozpoczęły się po wielu perturbacjach. Zgodnie z planem, ze zrewitalizowanych budynków na być może już wyremontowane perony, aby z nich wyruszyć po czekających na remont torach, powinniśmy wyruszyć w drugiej połowie tego roku.
Przypomnijmy, że przebudowa 115-letniego Dworca Wschodniego ma kosztować niemal 27 milionów złotych. Kontrakt ten przypadł Budimeksowi. Co tam się w tej chwili dzieje?
- Na dworcu Toruń Wschodni kontynuowana jest renowacja elewacji budynku dworca. Bliskie finału są prace przy elewacji, sąsiadującego z nim budynku administracyjnego. Wymieniliśmy również stolarkę okienną w obydwóch obiektach - wymienia Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami PKP S.A. - Prowadzone są jeszcze prace przy renowacji zabytkowej stolarki drzwiowej. Wewnątrz dworca zakończono budowę węzła cieplnego, a także roboty konstrukcyjne. Pozostają do wykonania instalacje oraz roboty wykończeniowe.
Co się dzieje na dworcu Toruń Miasto?
Starszy od Wschodniego o 20 lat, ale gruntownie przebudowany w drugiej połowie lat 30. Dworzec Miejski remontuje toruńska spółka AGAD, prace mają pochłonąć niemal 20 milionów złotych. Na jakim są prowadzone tu prace?
- Zakończyliśmy wymianę poszycia dachowego. Finalizujemy prace przy elewacji dworca od strony peronów oraz na budynku tzw. apteki - mówi Bartłomiej Sarna. - Poza tym wykonywane są roboty przy poczekalni letniej. W budynku wymieniono prawie całą stolarkę okienną. Wewnątrz dworca zakończyliśmy już prace na poddaszu. Obecnie wykonawca skupia się na wykańczaniu wnętrz w pozostałej części budynku.
A co z terminami?
- Na razie terminy realizacji inwestycji nie uległy zmianie - zapewnia Bartłomiej Sarna.
Jak wiadomo, remont dworców jest tylko częścią wielkiej modernizacji toruńskiego węzła kolejowego. Czeka nas jeszcze renowacja torów między Dworcem Głównym i Wschodnim, a wraz z nią remont mostu kolejowego, przebudowa peronów i przedłużenie przejść podziemnych na Dworcu Miejskim i Wschodnim, a także budowa nowego toru w Bramie Kolejowej. Tym ma się zająć spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak już wcześniej informowaliśmy, projekt jest już gotowy, ale trwają poszukiwania funduszy na jego realizację.
Przed kilkoma miesiącami Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że w związku z remontem dworców, nie czekając na wielkie fundusze, spółka przeprowadzi kosmetyczny remont peronów. Dlatego można mieć nadzieję na to, że w drugiej połowie roku z wyremontowanych budynków wyjdziemy na być może wyremontowane perony.
Jeszcze perony tory i zaplątany węzeł
Poza spółkami kolejowymi, w rewitalizację węzła zaangażowane jest również miasto. Miejska część tego przedsięwzięcia zakłada m.in. budowę kładki pieszo-rowerowej przy moście kolejowym, rozbiórkę starego i budowę nowego Garbatego Mostka. Tu projekty już są gotowe, ale trwają poszukiwania funduszy na realizację. Poza tym przed Dworcem Wschodnim miał jeszcze powstać ogromny węzeł komunikacyjny. Pomysł ten został dosłownie zmiażdżony przez mieszkańców, którzy wzięli udział w zorganizowanych przez Urząd Miasta Torunia konsultacjach społecznych. Pomimo tego kontrowersyjny projekt nie został odrzucony. Być może po zmianie prezydenta, zmieni się również idea zagospodarowania terenów przed dworcem. Instytut Psychologii UMK będzie prowadził badania, które pozwolą na dostosowanie pomysłu do potrzeb mieszkańców.
Poznaj ciekawe grupy lokalne na Facebooku:
Włochy i Szwajcaria zmieniają swoje granice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?