Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj i szynobus nie wykluczają się wzajemnie

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Nowa linia tramwajowa na lewobrzeże nie koliduje z rozwiązaniem proponowanym przez Nasz Podgórz.

Nowa linia tramwajowa na lewobrzeże nie koliduje z rozwiązaniem proponowanym przez Nasz Podgórz.

<!** Image 3 align=none alt="Image 192209" sub="Wprowadzenie szynobusów na liniach kolejowych zwiększy częstotliwość ruchu szynowego na lewym brzegu Torunia [Fot.: Grzegorz Olkowski]">Pomysły rozwiązania problemów komunikacyjnych lewobrzeżnego Torunia pod koniec maja zaproponował w rozmowie z „Nowościami” Wojciech Klabun, prezes Stowarzyszenia Nasz Podgórz.

Projekt zakłada m.in. wykorzystanie istniejącego mostu kolejowego oraz planowanej kolei metropolitalnej BiT City. Do mającej powstać w jej ramach Szybkiej Kolei Miejskiej należałoby dołączyć szynobus, który kursowałby na linii dworzec Toruń-Kluczyki aż do centrum miasta.

<!** reklama>To już drugi na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy pomysł na rozwiązanie komunikacyjnego problemu. Co myślą o tym w TKMKM?

- Pomysł jest ciekawy i wart przeprowadzenia analizy i kalkulacji - uważa Tomasz Karolak, członek Klubu. - Trzeba wziąć jednak pod uwagę, że po ukończeniu remontu mostu Piłsudskiego w 2014 roku sytuacja ulegnie znacznej poprawie. Dwa mosty drogowe sprawią, że komunikacja miejska stanie się bardziej atrakcyjna ze względu na upłynnienie ruchu. Szynobus najlepiej spełniłby swą rolę, gdy most Piłsudskiego będzie zamknięty. Czy po tym okresie cieszyłby się takim samym powodzeniem?

Pewne wątpliwości ma Wojciech Osmański, który uważa, że wykorzystanie mostu kolejowego może być trudne ze względu na intensywny ruch pociągów.

- Dodatkowym ograniczeniem jest wąskie gardło pod placem Pokoju Toruńskiego - argumentuje Wojciech Osmański. - Jak wiemy przebiega tam tylko jeden tor, którego przepustowość już w tej chwili jest wykorzystana prawie do maksimum. Do zapewnienia dobrej częstotliwości kursów i krótkiego czasu przejazdu konieczne byłoby dobudowanie drugiego toru.

Według członków Klubu, propozycje Naszego Podgórza wcale nie wykluczają innego rozwiązania komunikacyjnego - nowej linii tramwajowej na lewy brzeg.

- Szynobus obsługiwałby tereny Mokrego, Jakubskiego i Podgórza, natomiast tramwaj kursowałby z Dworca Głównego do placu Teatralnego, a dalej do UMK lub na Bydgoskie Przedmieście.

TKMKM stawia na komunikację miejską opartą głównie na sieci tramwajowej. Remont mostu Piłsudskiego byłby według Klubu okazją do budowy linii tramwajowej na drugi brzeg Wisły.

- Dla zamkniętego mostu Piłsudskiego jedyną alternatywą będzie nowy most - dodaje Tomasz Karolak. - Szybki dojazd z centrum na Podgórz może zapewnić właśnie szynobus. Kluczowe powinno być wówczas stworzenie węzła przesiadkowego w centrum miasta. Dojeżdżałyby do niego skrócone linie, obecnie kursujące przez most. Następowałaby tam przesiadka na autobus jadący na lewobrzeże nowym mostem. Oczywiście udział w tej tymczasowej komunikacji może mieć też szynobus z przesiadką na dworcu Toruń Miasto, o ile uda się zapewnić odpowiednią częstotliwość kursów.

Projekt Stowarzyszenia Nasz Podgórz jest obecnie analizowany przez magistrat. Trwają rozmowy z przedstawicielami przewoźników kolejowych.


Fakty

SKM już za dwa lata

  • Most Piłsudskiego ma zostać zamknięty na czas remontu po otwarciu nowej przeprawy (w drugiej połowie 2013 r.).
  • Szybka Kolej Miejska w ramach projektu BiT City ma powstać do 2014 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska