- Czy odcięli już panu telefon państwowy? - z takim pytaniem oszustka pukała do wielu drzwi na brodnickim osiedlu. Nieświadome ofiary podpisywały niekorzystną umowę.
<!** Image 3 align=none alt="Image 210258" sub="Marcin Pawlak prezentuje jedną z wielu umów podpisanych przez mieszkańców za namową nieuczciwej przedstawicielki [Fot. Paweł Kędzia]">- Na rynku jest konkurencja i każdy może sprzedawać swoje usługi - mówi Marcin Pawlak, Powiatowy Rzecznik Konsumentów. - Trzeba to jednak robić uczciwie, z zachowaniem ogólnych standardów.
W jednym z bloków przy ul. Ceglanej do drzwi kolejnych mieszkań pukała kobieta. - Czy odcięli już panu telefon państwowy? - oszustka przygotowywała ofiary.
Kobieta miała pecha, bo zapukała do drzwi... Powiatowego Rzecznika Konsumentów. - Twierdziła, że dotychczasowy operator podzielił się na kilka mniejszych podmiotów i ona reprezentuje jeden z nich - relacjonuje Marcin Pawlak. - Uciekła, kiedy zacząłem przy niej wyjaśniać całe zamieszanie. Skontaktowałem się z przedstawicielami obecnego operatora, który zaprzeczył rzekomemu podziałowi.
Okazało się, że kilka osób zupełnie nieświadomie zmieniło dotychczasowego operatora usług telekomunikacyjnych.
- Pytałem sąsiadów, czy podpisali umowy. Znalazłem kilku. Od ręki napisałem im odstąpienie - mówi Marcin Pawlak. - Przypuszczam, że w podobnej sytuacji jest więcej osób. Trzeba jak najszybciej odesłać odstąpienie od umowy.
<!** reklama>Wzór dokumentu dostępny jest w wydaniu internetowym naszej gazety. - Przy umowach zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa przysługuje dziesięciodniowy termin odstąpienia od umowy, bez podawania konkretnej przyczyny - instruuje Marcin Pawlak.
List należy nadać w formie przesyłki poleconej ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
<!** Image 5 align=right alt="Image 210261" sub="Wzór odstąpienia od umowy.">- W przypadku umów telekomunikacyjnych sprawa bywa trudniejsza, bo firmy stosują czasami krótszy okres włączenia usługi - zastrzega nasz rozmówca. - Jednak w tym wypadku przejście do nowego operatora miało nastąpić po upływie terminu wypowiedzenia obecnej umowy, w praktyce od jednego do trzech miesięcy.
Nieuczciwa przedstawicielka naraziła ludzi na dodatkowe koszty.
- Warto zaznaczyć, że rozwiązanie umowy z obecnym operatorem naraziłoby ludzi na dodatkowe koszty związane z naliczeniem kar umownych - podkreśla powiatowy rzecznik konsumentów.
Niestety, podobne sprawy nie należą do rzadkości. Rzekomi przedstawiciele żerują na ludzkiej niewiedzy i naiwności, wciskając najczęściej usługi telekomunikacyjne lub energetyczne.
- Mam sporo podobnych spraw - przyznaje Marcin Pawlak. - Z reguły ludzie przychodzą do mnie po terminie, z pierwszym rachunkiem, kiedy niewiele już mogę zdziałać.
W najbliższym czasie sprawa nieuczciwej przedstawicielki trafi również na policję.
Warto wiedzieć
Od umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa przysługuje 10-dniowy termin odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny. Liczy się termin od daty podpisania umowy.
List należy wysłać w formie przesyłki poleconej ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
- W przypadku przedstawicieli handlowym warto poprosić o okazanie legitymacji służbowej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?