Zobacz wideo: Waloryzacja 2022 - od marca podwyżki
Niechciane telefony. Jak się ich pozbyć? Skarga za skargą do UOKiK
Cały czas Polacy zasypywani są telefonami od różnych telemarketerów oferującym im atrakcyjne spotkania. Rzekoma oferta jest bardzo szeroka. Od badan pseudomedycznych po modna ostatnio fotowoltaikę. Jedno łączy te wszystkie telefony. Są wykonywane bez zgody odbiorców. Do tego jak pisze biznes.interia.pl dochodzą obawy w sprawie wyłudzania danych. Ponadto firmy, które zgłaszają się do klientów, wprowadzają ich w błąd - sugerują, że ich oferta to część unijnego lub rządowego programu. Dodatkowo wybrane przez nich osoby otrzymują połączenia nawet o późnych porach.
Rocznie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymuje około 200 skarg związanych z niechcianym telemarketingiem. Jest to jednak kropla w morzu osób, które czują się naciągnięte przez te firmy.
Zgodnie z art. 172 Prawa telekomunikacyjnego przedsiębiorca musi mieć wyraźną i wcześniejszą zgodę konsumenta na kontakt w celach marketingowych. Taka zgoda nie może być udzielona na początku rozmowy telefonicznej. Konsument powinien wiedzieć komu, w jakim celu i w jakim zakresie jej udziela. Jeśli konsument ma wątpliwości co do prawidłowości przetwarzania jego danych osobowych, powinien skontaktować się z Urzędem Ochrony Danych Osobowych.
Niechciane połączenia. Co robić?
Jak postępować w przypadku połączeń reklamowych? Podczas kontaktu powinno się zgłosić sprzeciw, wycofać zgodę na marketing (o ile wcześniej taką zgodę wyrazili), a dodatkowo (jeżeli posiada smartfon) zablokować połączenia przychodzące z danego numeru oraz wpisać numer na tzw. czarną listę. Programy blokujące pozwalają oznaczać, które połączenia mogą mieć charakter marketingowy, bądź są oznaczane jako: złośliwe, podejrzane
Polecamy
Co gwarantuje RODO?
Adam Sanocki, rzecznik prasowy UODO, zaznacza w rozmowie z biznes.interia.pl, że "RODO nie zakazuje pozyskiwania danych osobowych i ich przetwarzania, ale określa zasady na jakich to powinno się odbywać".
- Z praktyki UODO wynika, że jednak część firm telemarketingowych stosuje nieuczciwe praktyki i przetwarza dane osobowe w sposób niezgodny z prawem (co nie oznacza, że tak działa cała branża). Część podmiotów, prowadząc działania marketingowe, nie dopełnia obowiązków informacyjnych, nie realizuje prawa do bycia zapomnianym, czyli usunięcia danych - wyjaśnia.
Zawsze możemy również sami zapytać, skąd osoba dzwoniąca ma nasz numer, kogo reprezentuje. I wówczas powinna ona dopełnić obowiązku informacyjnego, którego wymaga RODO. Powinniśmy się tego rygorystycznie domagać najpierw u administratora, nawet w rozmowie telefonicznej z reprezentującym go telemarketerem, czy pisemnie - przypomina rzecznik prasowy UODO.
Jak złożyć skargę?
Jeżeli decydujemy się na złożenie skargi, to konieczne jest precyzyjne wskazanie jakiego podmiotu ona dotyczy (nazwa/imię i nazwisko oraz adres siedziby/zamieszkania), by było możliwe wszczęcie postępowania administracyjnego i merytoryczne rozstrzygniecie sprawy poprzez wydanie decyzji administracyjnej. Należy też podać swoje dane, opisać sprawę i określić jakich działań się oczekuje od UODO, czyli np. wykonania naszych praw, poprzez usunięcie danych czy spełnienie obowiązku informacyjnego. Gdy prowadzone przez Urząd postępowania administracyjne potwierdzają naruszenie praw osób, podejmowane są odpowiednie działania, np. wydawane są decyzje nakazujące przywrócenie stanu zgodnego z prawem.
Uwaga na naciągaczy
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed naciągaczami, którzy zapraszają nas przez telefon na rzekomo bezpłatne badania, informują o odbiorze nagrody lub upominku. "To triki, których celem jest zaproszenie konsumenta na pokaz handlowy i nakłonienie do kupna kosztownego produktu. Podczas rozmowy zazwyczaj nie pada informacja o handlowym celu spotkania, »badania« wykonują pracownicy firmy sprzedającej urządzenie, a upominek okazuje się skromniejszy od zapowiadanego lub wymaga dopłaty".
"Powinniśmy zachować czujność, gdy ktoś do nas dzwoni z jakąś ofertą i uważać na ujawnienie danych osobowych, numeru konta/karty. Szczególnie uważajmy, gdy odbieramy telefon od osoby przedstawiającej się jako pracownik banku z informacją o nieautoryzowanej transakcji albo gdy ktoś prosi o zainstalowanie aplikacji. Istnieje ryzyko kradzieży pieniędzy z konta. W takiej sytuacji odłóżmy słuchawkę i zadzwońmy na oficjalną infolinię instytucji finansowej, aby to potwierdzić" - radzi Departament Komunikacji UOKiK.
Źródło ( biznes.interia.pl)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?