Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z Kielc prosto na podpory

Krzysztof Lietz
Na prawym brzegu Wisły tuż przy budowie mostu widać już zarys stalowego łuku, który za kilka miesięcy połączy brzegi rzeki z podporą w jej nurcie.

Na prawym brzegu Wisły tuż przy budowie mostu widać już zarys stalowego łuku, który za kilka miesięcy połączy brzegi rzeki z podporą w jej nurcie.

<!** Image 3 align=none alt="Image 187322" sub="Przy placu Daszyńskiego zamontowano już pierwsze stalowe przęsła dla estakady, którą pobiegnie nad placem ruch samochodowy z ulicy Żółkiewskiego w kierunku Rubinkowa [FOT.: ADAM ZAKRZEWSKI]">Na placu Daszyńskiego rozpoczął się montaż konstrukcji stalowej estakady Żółkiewskiego.

Zdziwili się kierowcy, którzy rankiem w piątek 23 marca przejeżdżali przez plac Daszyńskiego. Dotąd sprawny przejazd był nieco zakłócony, bowiem do Torunia dotarły pierwsze stalowe przęsła dla estakady, którą pobiegnie nad placem ruch samochodowy z ul. Żółkiewskiego - Szosą Lubicką w kierunku Rubinkowa. <!** reklama>

Jest zarys estakady

- Są to elementy o długości 25-30 metrów i wadze od 20 do 30 ton - mówi inż. Jarosław Kornaś, kierownik budowy mostu. - Wykonuje je dla nas Mostostal Kielce, a do Torunia transportowane są specjalistycznymi zestawami samochodowymi przystosowanymi do przemieszczania tak dużych gabarytowo elementów. Ze względu na ograniczone miejsce na placu Daszyńskiego staramy się montować przywiezioną konstrukcję bezpośrednio z samochodów na podporach.

<!** Image 4 align=right alt="Image 187322" sub="Niektóre podpory czekają jeszcze na konstrukcje estakady. A już niedługo przyjdzie czas na montowanie konstrukcji właściwych dla mostu głównego [FOT.: ADAM ZAKRZEWSKI]">Nieco inaczej przebiegają prace na terenach zalewowych po obu stronach Wisły. Zdecydowanie bardziej zaawansowany jest montaż elementów stalowych od strony Rudaka. Tam już wyraźnie widać zarys poziomej jezdni estakady.

Na prawobrzeżnej estakadzie kończona jest dopiero budowa podpór. Po tej stronie jednak można już zobaczyć zarys przyszłych łuków mostu głównego, które połączą oba brzegi Wisły. Składowane są tam jego elementy stalowe.

- One również transportowane są do Torunia specjalnymi samochodami - wyjaśnia inż. Jarosław Kornaś. - Są to tzw. sekcje o długości około 10 metrów i wadze 30-40 ton. Na budowie, na specjalnym placu na prawym brzegu Wisły, są one scalane tworząc widoczny już w tej chwili zarys przyszłego łuku.

Dla porządku dodajmy, że stalowe konstrukcje przyszłych łuków głównego mostu wytwarzane są w Płocku.

Pale na wyspie

Niedawno wznowiono też prace na sztucznej wyspie w nurcie Wisły. Ma tam powstać jedyna podpora mostowa w korycie rzeki. Lada dzień rozpocznie się tam ponowne, przerwane na okres lutowych mrozów, wbijanie pali fundamentowych. Łącznie ma ich tam być około 400.

<!** Image 5 align=none alt="Image 187322" sub="Niektóre podpory czekają jeszcze na konstrukcje estakady. A już niedługo przyjdzie czas na montowanie konstrukcji właściwych dla mostu głównego [FOT.: ADAM ZAKRZEWSKI]">Przypomnijmy, budowę toruńskiego mostu wraz z dojazdami rozpoczęto 4 listopada 2010 roku. Ma ona potrwać 968 dni. Do zakończenia inwestycji pozostało więc już tylko 443 dni.


Warto wiedzieć

Całkowity koszt projektu mostowego to około 700 mln zł, czyli o 50 mln zł mniej niż pierwotnie zakładano.

327 mln zł z tej kwoty to dotacja ze środków unijnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska