Aż 60 wydarzeń składa się na program wyjątkowo długiego jubileuszowego Festiwalu Teatralnego "Kontakt"

Mirosława Kruczkiewicz-Siebers
Mirosława Kruczkiewicz-Siebers
"Świątynia teraźniejszości - solo dla ośmiornicy", Theatre Vidy z Lozanny Philippe Weissbrodt
Przedstawienie, w którym aktorzy grają będąc w różnych krajach, a nawet na różnych kontynentach. Spektakl, którego główną aktorką jest… ośmiornica. Interaktywne widowisko nawiązujące do zabawy w escape room. Pandemia skłoniła twórców teatru do poszukiwania zupełnie nowych sposobów pracy i dotarcia do widza. Na 25. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Kontakt” zobaczymy najciekawsze z tych poszukiwań.

Przeniesiony z zeszłego roku „Kontakt” potrwa aż trzy tygodnie, od 22 maja do 12 czerwca. Odbędzie się w Toruniu, ale też w Berlinie, Moskwie, Gandawie, Lozannie. To dlatego, że przedstawienia zagraniczne będą transmitowane ze scen, na których powstały. Na żywo, siedząc na widowni Teatru Horzycy, publiczność zobaczy pięć polskich widowisk.

- To już trzecia wersja programu festiwalowego. Zmieniająca się sytuacja, otwieranie i zamykanie teatrów, sprawiły, że kilka razy musieliśmy zmieniać plany - przyznaje dyrektor organizującego "Kontakt" Teatru im. Horzycy Andrzej Churski.

W call center i na Facebooku

Transmisji z zagranicy będzie sześć. Teatr Rimini Protokoll z Berlina zaprosi widzów przed komputery - koniecznie z włączonymi kamerkami - na spektakl „Call Cutta at Home”. Rzecz dzieje się w pewnym centrum telefonicznej obsługi klientów, czyli call center, a ściślej w domach dwóch pracownic tej firmy - bo praca odbywa się zdalnie - w Tallinnie i w Kalkucie.
Włączonych kamer i mikrofonów wymagać będzie od widzów również Grupa Impressio z Moskwy. Pokaże spektakl pt. „Nie chcę tego oglądać” w reżyserii Fiodora Elutina. Kanwą przedstawienia są poufne szkolenia na Facebooku, które wyciekły do prasy. Aktorzy i widzowie będą… usuwać niepożądane treści z portalu społecznościowego.

Polecamy

Theatre Vidy ze szwajcarskiej Lozanny (już nie interaktywnie) zaprezentuje „Świątynię teraźniejszości - solo dla ośmiornicy” według scenariusza i w reżyserii Stefana Kaegiego. Główną rolę gra tytułowe zwierzę. Teatr Młodych z Zagrzebia zaprezentuje „Hinkemanna”wg Ernsta Tollera w reżyserii Igora Vuka Torbicy. Bohaterem sztuki jest uczestnik I wojny światowej. Ranny i okaleczony staje się pośmiewiskiem otoczenia.
Z Residenztheater w Monachium transmitowany będzie spektakl „100 razy Lenz - próba” powstały na kanwie powieści Georga Buchnera, w reżyserii Gernota Grunewalda. Zwycięzca dwóch „Kontaktów”, belgijski reżyser Luk Perceval tym razem sięga do mrocznych rozdziałów historii swojego kraju w spektaklu pt. „Żółty - cierpienia Belgii II: Rex”. To nagranie z teatru w Gandawie.

Od Biblii do Szekspira

29 maja rozpocznie się polska część festiwalu. Do Torunia przyjadą, by wystąpić na scenie „Horzycy”, teatry z Warszawy, Szczecina i Gniezna. Widowisko na podstawie „Burzy” Szekspira i materiałów z Archiwum Ringelbluma „Burza. Pomiędzy” w reżyserii Damiana Josefa Necia przywiezie stołeczny Teatr Żydowski. Będzie grane w języku jidysz z napisami po polsku.
Sławna XIX-wieczna historia znalezionego na ulicy dziecka, które wychowało się bez kontaktów z innymi ludźmi, to kanwa przedstawienia „Kaspar Hauser”, które Jakub Skrzywanek wyreżyserował w Szczecinie w Teatrze Współczesnym. „Krótką rozmowę ze śmiercią” na podstawie tekstów staropolskich w reżyserii Marcina Libera przywiezie Teatr im. Fredry z Gniezna.
Gospodarze, Teatr Horzycy, zaproszą na dwa premierowe spektakle, oba dotykające problemów wiary i religii: „Biblię” w reżyserii Jerneja Lorenciego i „Testament Marii” Colma Toibina w reżyserii Piotra Kurzawy.

Podróż do "strefy" i na Białoruś

W pandemii wiele teatrów przygotowało spektakle wyłącznie do pokazywania przez internet. Takie przedstawienia też znalazły się w programie „Kontaktu”. Oprócz "Call Cutta at Home", to toruński „Follow the Rabbit”, prezentacja w konwencji gry w escape roomie, w reżyserii Wojciecha Jaworskiego. To również „Enter Full Screen” Nowego Teatru z Warszawy według tekstu i w reżyserii Wojtka Ziemilskiego. Udział w tym przedstawieniu biorą aktorzy z kilku krajów, pozostając w swoich domach - z wyjątkiem jednego, który udaje się w podróż do podwarszawskiej „strefy wolnej od LGBT”.
Wydarzenia za naszą wschodnią granicą są treścią spektaklu „Białoruś obrażona” z Teatru Miejskiego w Gliwicach w reżyserii Jerzego Jana Połońskiego. Przedstawieni przygotowano wyłącznie do pokazów w internecie, by dotarło do odbiorców za granicą.
A poza tym w bogatym programie jubileuszowego „Kontaktu” są filmy o teatrze, czytanie sztuk (tym razem ukraińskich), plenerowy koncert, internetowe spotkania z artystami, promocja książek – wraz z przedstawieniami ponad 60 wydarzeń.
Wszystkie prezentacje internetowe dostępne będą za darmo (na niektóre trzeba zarezerwować sobie wejściówki, bo ilość miejsc jest limitowana). Bilety na spektakle na żywo są po 50 i 40 zł.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie