Zobacz wideo: Duże zmiany w kodeksie drogowym. To musisz wiedzieć!
Przypomnijmy, niespełna 7-kilometrowa trasa rowerowa Złotoria - Nowa Wieś - Lubicz Górny budowana jest przy drodze wojewódzkiej nr 657. Ścieżka pobiegnie od skrzyżowania ulicy Toruńskiej z ulicą 8 Marca w Złotorii przez Nową Wieś do Lubicza Górnego, gdzie połączy się z chodnikiem przy drodze krajowej nr 10.
Koszt całej inwestycji, łącznie z wykupieniem gruntów, wynosi blisko 10 mln zł. Dotacja ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020 to 6,8 mln zł. Reszta, czyli 3 mln zł, pochodzą z budżetów samorządu województwa, gminy Lubicz i powiatu toruńskiego.
- Nowe zasady składania wniosków o przyznanie 500 plus. Zobacz co się zmieni!
- Które sklepy w Toruniu są otwarte w niedziele niehandlowe? Jest ich coraz więcej!
- SMS o kwarantannie? Uważaj, to próba wyłudzenia danych - ostrzega sanepid
- Toruń. Chemicy na usługach narkobiznesu. Z tytułem magistra lub... wiedzą z internetu
Niespodziewane trudności
Podczas naszej niedawnej wizyty na placu budowy ścieżki wyraźnie widać było różny poziom zaawansowania robót na poszczególnych odcinkach tej trasy.
Od strony Złotorii do Nowej Wsi jest praktycznie gotowa. Podobnie jest od strony Lubicza Górnego. Za Nową Wsią poza kilkusetmetrowym odcinkiem od przejazdu kolejowego linii w kierunku Sierpca do drogi krajowej nr 10, ścieżka jest gotowa.
W samej Nowej Wsi sprawa ma się zupełnie inaczej. Są fragmenty, gdzie widać, że jakieś prace się rozpoczęły, ale i są takie, gdzie nie ma nawet śladu, że tam taka ścieżka powstaje.
Co się dzieje, skąd takie różnice i opóźnienie w realizacji tej inwestycji? O wyjaśnienie poprosiliśmy Zarząd Dróg Wojewódzkich, który w imieniu wspomnianych samorządów podpisał umowę z wykonawcą czyli Zakładem Drogowo-Budowlanym z Rogowa.
Z odpowiedzi jakiej udzielił nam Michał Sitarek, rzecznik prasowy ZDW, wynika, że w trakcie realizacji tej inwestycji pojawiły się niespodziewane trudności.
- Nowa piekarnia gruzińska w Toruniu. Tradycje Gruzji w Nodaris Puri. Co tam zjemy?
- Ludzie nie chcą do prostych prac. Potrzeba kadry ze Wschodu, a tej kadry brak....
- Nowy gracz na rynku usług kurierskich ze swoimi maszynami do obsługi paczek
- W tych miastach ceny mieszkań są najwyższe. Zobacz najnowszy ranking
- W trakcie prowadzonych robót w miejscowości Nowa Wieś wykonawca napotkał na problemy związane z odwodnieniem - wyjaśnia rzecznik ZDW. - Zaprojektowany system odwodnienia okazał się niewystarczający i konieczne stało się przeprojektowanie zaproponowanego wcześniej rozwiązania. Przygotowujemy właśnie postępowanie przetargowe na wykonanie dodatkowej dokumentacji projektowej branży sanitarnej.
Wprowadzenie zmian w zakresie projektowanego nowego kolektora wymusi konieczność uzyskania pozwolenia wodno-prawnego, a to z kolei będzie wiązało się z wydłużeniem terminu realizacji zadania na rok 2022. W związku z powyższym Zamawiający ustalił z Wykonawcą zadania, iż obecnie należy wyłączyć odcinek w Nowej Wsi (około 1,7 km) i zrealizować „na gotowo” pozostałe fragmenty drogi rowerowej, tj. od Złotorii do Nowej Wsi oraz od Nowej Wsi do Lubicza (ok 5 km). Ich zakończenie planowane jest w tym roku. Natomiast prace w Nowej Wsi wznowione zostaną po zaprojektowaniu odcinka kanalizacji deszczowej i uzyskaniu wymaganych: opinii, zezwoleń i zatwierdzeń.
Opóźnienia po przestojach
No dobrze, ale dlaczego nie są jeszcze gotowe pozostałe odcinki tej trasy, bo przecież wstępnie zakładany termin realizacji czyli 12 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą, a przypomnijmy, podpisano ją 18 sierpnia 2020 r., już minął?
Jak wynika z wyjaśnień rzecznika Michała Sitarka, złożyły się na to „niezinwentaryzowane kolizje z infrastrukturą podziemną na trasie budowy ścieżki oraz pewne przestoje wynikające z pandemii COVID-19”.
Dzisiaj, nie licząc wspomnianego odcinka w Nowej Wsi, wykonawca ma do zrobienia kilkusetmetrowy fragment ścieżki od drogi krajowej nr 10 w Lubiczu Górnym do przejazdu kolejowego na DW 657 w kierunku Nowej Wsi. Na wiadukcie nad autostradą A1 przy wyjeździe ze Złotorii w kierunku Lubicza ruch rowerowy będzie odbywał się zgodnie z projektem na zasadach ogólnych. Rowerzyści na razie będą korzystać z jezdni. W samej Złotorii ścieżka jest już praktycznie gotowa.
W planach jest również połączenie tej ścieżki z istniejącą już drogą rowerową przy drodze wojewódzkiej nr 654 w kierunku Silna. Aby tak się stało, konieczne będzie jednak dostosowanie ulicy 8 Marca w Złotorii do ruchu rowerowego.
Jeśli już o budowie ścieżek rowerowych w gminie Lubicz mowa to, w trakcie realizacji jest droga rowerowej Rogówko - Jedwabno -Lubicz Dolny. Zakres robót obejmie 4,225 km drogi rowerowej w pasie drogi powiatowej, łączącej Rogówko, przez Jedwabno z Lubiczem Dolnym.
- Przedsięwzięcie to realizowane jest wspólnie z Powiatem Toruńskim.
- Wykonawca, na zrealizowanie tego zadania ma czas do 15 listopada 2021 r. i nie zanosi się, aby ten termin był zagrożony.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?