Zobacz wideo: Tak budują linię tramwajową na Jar
W piątek 14 października miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji podpisało umowę z firmą Balzola. Wygrała ona przetarg, w którym szukano wykonawcy ostatniego fragmentu linii tramwajowej na Jarze - 700-metrowego torowiska (dwa tory), które powstanie między skrzyżowaniem ulic Watzenrodego i Strobanda, wzdłuż pierwszej z nich, do pętli przy ulicy Heweliusza.
Polecamy
- Od powiększania piersi po korektę uszu. Cennik operacji plastycznych w regionie
- Toruń. Tak powstał stary szpital na Bielanach [archiwalne zdjęcia]
- Rzecznik Praw Dziecka w Toruniu. Autobus MZK zareklamuje Dziecięcy Telefon Zaufania
- Toruń ma tabletki z jodkiem potasu. Wyznaczono już punkty dystrybucji [lista]
Linia na Jar: co powstanie oprócz torów?
- Oprócz 1400 metrów torowiska wybudowana zostanie cała infrastruktura towarzysząca (m.in. odwodnienie układu torowego, infrastruktura sterowania i ogrzewania rozjazdów tramwajowych, tablice informacji pasażerskiej na przystankach w kierunku centrum) oraz pętla przy ulicy Heweliusza z dwoma peronami końcowymi i jednym peronem początkowym. Na pętli stanie budynek z zapleczem socjalnym, dyżurką oraz punktem sprzedaży biletów. Na ulicy Watzenrodego znajdą się dwa przystanki – wylicza prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu, Zbigniew Wyszogrodzki. - Wzdłuż linii powstanie też nowy, bezpieczny układ drogowy: chodniki, drogi rowerowe, przejścia dla pieszych, przejazdy rowerowe i sygnalizacja świetlna na przejeździe samochodowym przez torowisko w ulicy Watzenrodego. Ponadto: oświetlenie uliczne, zatoka postojowa dla służb technicznych i stanowiska postojowe przy budynku na pętli.
Ten fragment linii na Jarze ma być gotowy do 30 czerwca 2023 roku. Wcześniej gotowe będzie 5,5-kilometrowe torowisko między centrum Torunia a skrzyżowaniem ulic Watzenrodego a Strobanda na Jarze. Buduje je konsorcjum firm Balzola i I ntop. Wkrótce ekipy Balzoli pojawią się też na fragmencie na północ od wspomnianego skrzyżowania. Prace na budowie 700-metrowego torowiska z pętlą mają się zacząć w tym miesiącu. Wartość tego zadania to 23,36 milionów złotych. Na ten cel miasto uzyskało 25 mln zł wsparcia - za pośrednictwem rządu - z funduszy unijnych.
Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:
- Dziękuję za wybór naszej oferty. To nasz kolejny kontrakt w Toruniu, kolejna mała cegiełka do rozbudowy infrastruktury tramwajowo-drogowej dla mieszkańców Torunia. Mamy sprawny zespół, który dobrze współpracuje z zamawiającym i jestem przekonany, że ta współpraca będzie się nadal dobrze układać, że inwestycja będzie przebiegać szybko i sprawnie – mówi Adam Stawski, dyrektor generalny Balzola Polska. Dodajmy, że oferta tej firmy była jedną z sześciu, które wpłynęły na przetarg ogłoszony przez MZK, i najtańszą.
Na Jarze: bez trójkąta, od razu do pętli
W połowie przyszłego roku powinna więc być gotowa kompletna linia tramwajowa między centrum Torunia a Jarem, bez planowanych początkowo tymczasowych, prowizorycznych rozwiązań, czyli przede wszystkim bez trójkąta torowego służącego do zawracania tramwajów. Miał on powstać w rejonie skrzyżowania Watzenrodego/Strobanda. Budowę fragmentu torowiska, które w najbliższych miesiącach ułoży Balzola, planowano dopiero na kolejne lata. Na szczęście powstanie od razu, co pozwoli zaoszczędzić około 1,8 mln zł.
Cała linia tramwajowa między centrum a Jarem będzie miała prawie 6,5 kilometra długości. Z tego 2,6 km zostanie wybudowane w technologii zielonego torowiska. Wzdłuż linii powstanie 27 platform przystankowych, z czego 10 będzie miało formę zielonych przystanków. Koszt całej inwestycji między centrum a Jarem to ponad 213 mln zł brutto.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?