Co z połączeniem Torunia z autostradą w Czerniewicach?

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Czy Toruń doczeka się połączenia z autostradą w Czerniewicach?
Czy Toruń doczeka się połączenia z autostradą w Czerniewicach? Jacek Smarz
Sprawdzamy, kiedy Toruń odzyska bezpośrednie połączenie z autostradą w Czerniewicach. Choć umowa na remont i rozbudowę kolejnego odcinka ulicy Łódzkiej w Toruniu jest już podpisana, to wciąż nie wiadomo, czy i kiedy, powstanie połączenie tej drogi z węzłem autostradowym Toruń Południe.

Toruń stracił bezpośrednie połączenie z autostradą w Czerniewicach pod koniec 2013 roku. Stało się to wraz z otwarciem jej nowego odcinka w kierunku Włocławka. W efekcie torunianie - głównie z lewobrzeża, aby dotrzeć do A1, muszą od tamtej pory korzystać z innych węzłów i nadkładać drogi.

Polecamy:
Zobacz galerię: Gala Festiwalu Filmowego Tofifest

Szanse na zmianę tej kuriozalnej sytuacji pojawiły się wraz z planami budowy drogi ekspresowej S10 między Toruniem a Bydgoszczą. Realizacja tej inwestycji jest dziś przesądzona. Zakłada ona m.in. budowę węzła łączącego ekspresówkę z autostradą. To właśnie do tego węzła mógłby zostać podpięty drogowy łącznik, dochodzący do ulicy Łódzkiej.

Za dwa lata?

Takie rozwiązanie pozwoliłoby skomunikować z autostradą i ekspresówką południowe osiedla Torunia oraz, w szerszej perspektywie, także drogę krajową nr 91 (biegnie ona fragmentem Łódzkiej).

Łącznik mógłby powstać w ciągu dwóch najbliższych lat - dokładnie do 21 października 2018 roku. Jest to termin zakończenia budowy i rozbudowy ulicy Łódzkiej na odcinku między Lipnowską a Zdrojową (mniej więcej między wjazdem na nowy most a osiedlem Czerniewice).

**

Czytaj też Nie będzie zmian nazw węzłów autostradowych? **

Prace przy tej inwestycji zrealizuje konsorcjum firm PBDI S.A. (lider) i Erbud S.A (partner). Umowa w tej sprawie została podpisana w ubiegły piątek.

Bez utrudnień

Docelowo na odcinku od ul. Lipnowskiej do Włocławskiej powstaną dwie jezdnie. Na wysokości ulicy Włocławskiej pojawi się 3-wlotowe rondo.

Na dalszym odcinku, od Włocławskiej do Zdrojowej, planowana jest wyłącznie przebudowa istniejącej jezdni. W ramach tej inwestycji, nad torami kolejowymi linii Kutno-Piła, powstanie także nowy wiadukt, dostosowany do nowego układu drogowego. Prace nie powinny zbytnio dać się we znaki kierowcom. Mają być prowadzone przy zachowaniu ruchu.

GDDKiA nie rozstrzyga

Co jednak ze wspomnianym łącznikiem? Tego władze Torunia na razie nie przesądzają.

- Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na tym etapie prac nad drogą ekspresową nie rozstrzyga jeszcze, czy już powinniśmy przygotowywać się do budowy tego łącznika - mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.

Kiedy GDDKiA da nam zielone światło na realizację? Nie wiadomo. Skoro jednak stworzenie łącznika jest uzależnione od budowy ekspresówki, to na jakim etapie realizacji jest ta inwestycja?

W miniony piątek drogowcy wybrali dopiero firmę, która przygotuje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, tzw. STEŚ. Po jego uzyskaniu dowiemy się, czy wybudujemy łącznik.

Toruń przygotowany

Warto dodać, że dla tego zadania gotowa jest już dokumentacja. Pozostanie zatem tylko ustalenie szczegółów realizacji z wykonawcą prac przy Łódzkiej.

Oba zadania mogą być bowiem wykonane wspólnie, po spełnieniu niezbędnych formalności i uzyskaniu stosownych zgód.

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jacek

Torrr ma rację węzeł na wprost nowego mostu będzie obsługiwał zarówno kierunek Bydgoszcz,Poznań jak i Włocławek , Łódź.Niezrozumiała jest dla mnie polityka miasta,która lansuje węzeł obsługujący jeden kierunek.

P
Phoenix

Skoro mówi się, że łącznik ma być między Włocławską a Zdrojową, to czemu dokładnie na tym odcinku Łódzka będzie węższa? Przecież takie rozwiązanie będzie powodowało korki przy zjeździe z nowopowstałego ronda, gdyż od strony północnej wjeżdżać będzie więcej aut niż będzie mogło zjechać po południowej stronie. Do tego ludzie znajdą sobie metodę i pojadą wąską Włocławską, wąską Zdrojową by wjechać na łącznik od strony południowej.

T
Torrr

@Gosć Drgania to będziesz miał tylko podczas budowy tunelu i to tylko jak zastosują tańszą metodę jak początkowo podczas budowy na Daszyńskiego. Potem zmienili i nie było drgań. Również ruch drgań tam nie powoduje.

T
Torrr

@Gość Nie jestem mieszkańcem Kluczyków ani znajomym Cichowicza.Piaskom nic nie grozi bo z jakiej racji? Nie dotyczy to nawet Jaspisowej bo byłby tam tunel.Wylot byłby już na granicy miasta w tym pasie lasu który chroni dodatkowo osiedle od południa. Cześć wylotu z tunelu można dodatkowo obstawić ekranami przez co ostatnie domki miałby dodatkową ochronę i darmowy ogród z roślin pnących obsadzających ekran po zewnętrznej strony (od strony domków) a przez znacznie szerszy korytarz Jaspisowej niż ten na wschodniej przy ZDZ taki ogród mógłby mieć jeszcze wiecej miejsca bo ekran byłby dalej od okien niż to ma miejsce w przypadku domków za ekranem przy Wschodniej.Oprócz tego jedyna cześć otwarta tunelu otoczona ekranami to jakieś 150 m pomiędzy rondem Lipnowska a Włocławską z łącznicami jedno pasowymi schodzącymi z ronda do tunelu pod Włocławską przy firmie Lawa (odpowiednik ul Wschodniej przy Świerkowej i ZDZ z jedno pasowymi łącznicami i jedno jezdniowym tunelem pomiędzy nimi)

T
Torrr

@chyba żarty Przejdź się na osiedle domków PZWANN i obadaj czy słychać ruch pojazdów z Wschodniej na całym osiedlu.W rzeczywistości nie słychać go już w domkach położonych w pierwszym rzędzie przy Wschodniej zaraz za ekranem (to odpowiednik 8 domków z Jaspisowej/Topazowej) a na Jaspisowej byłby o wiele skuteczniejszy od ekranu tunel.

G
Gość

Widzę, że Torr nie traci zapału i wciąż lobbuje jedno rozwiązanie. Może czas zacząć podawać wszystkie fakty, a nie na siłę wpychać mniej obeznanym czytelnikom wyższość aspektu poprzez osiedle Piaski. Z góry widać, że jesteś jednym z mieszkańców Kluczyków, do których nie dociera, że w końcu powstanie droga, która od wielu lat była jedynie w planach.
Piaski miały być zielonym osiedlem, pozbawionym tego typu infrastruktury. Niby dlaczego ludzie którzy kupując tam działki, płacąc za nie z tego względu więcej mieliby teraz tracić swoje pieniądze? Mieszkańcy Jaspisowej może i nie widzieliby tych 9 tys pojazdów na dobę ale pozostają jeszcze drgania i obniżenie wartości nieruchomości. Wylot tunelu też byłby na osiedlu, więc nie mówimy jedynie o kilku rodzinach - no chyba, że plan zakłada tunel pod korytem Wisły i wypuszczenie ruchu "po tamtej stronie".

c
chyba żarty

Tu nie chodzi o mieszkańców 8 domków, lecz całego osiedla. Nie życzę sobie tam drogi o takim natężeniu ruchu.

S
Snx

Po co czekać na budowę całego odcinka S10 Toruń - Byds (do tak jakiś "szwagier" w oddziale powiedział). SAM WĘZEŁ "TORUŃ POŁUDNIE" MOŻNA ROZBUDOWAĆ WCZEŚNIEJ WRAZ Z ŁĄCZNIKIEM DO ŁÓDZKIEJ - TYLKO SPRAWĘ TRZEBA PRZEFORSOWAĆ W WARSZAWIE PRZY WSPARCIU LOKALNYCH POLITYKÓW. To niezwykle ważne z punktu widzenia społecznych oczekiwań.

T
Torrr

GDDKiA nie zgodzi się na łącznik z Łódzką Zaleskiego bo jego węzeł z S10 jest za blisko (1,6km) węzła Toruń Płd. Minimum miedzy węzłami to 3km. Dopuszcza się 2,5 km a w takiej odległości leży gotowy wiadukt poligonowy w osi ul Stawki Płd (który można przerobić na węzeł) z dowiązaniem na wprost nowego mostu.Tak wiec należy przygotowywać 400m odcinek z tunelem w korytarzu Jaspisowej w granicach miasta a nie kolejne kolizyjne skrzyżowanie Łódzkiej z pokręconym łącznikiem na peryferiach w lesie w Czerniewicach. Można było zrobić tunel 2x2 na Daszyńskiego w skarpie za 30 baniek z przekładką mnóstwa instalacji, planuje się tunel 2x2 w podmokłych gruntach pod Skłodowską, fosą Starej Baterii z Bachą nad głową, należy to tym bardziej kontynuować na lewym brzegu w suchym gruncie jedno jezdniowym tunelem pod rondem "Łódzka" i Włocławską pewnie za 15 baniek chowając ruch pod ziemie aby powstał od razu węzeł dwupoziomowy Łódzka aby nie odcinać Włocławskiej przy torach i wreszcie aby mieszańcy ośmiu domków Jaspisowej niczego nie słyszeli i nie widzieli. Wtedy jadąc z S10 nowym mostem 70 km/h bezkolizyjnie tunelami zatrzymamy się dopiero na skrzyżowaniu Trasy Wschodniej z Rydygiera (jeżeli trafimy akurat na czerwone).

T
Torrr

Żeby wjechać z nowego mostu na S10/A1 zamiast prosto bezkolizyjnie tunelem 1x2 pod rondem Lipnowska i pod Włocławską (tak jak teraz na Wschodniej przy ZDZ), będziemy kluczyć jak pijany zając przez cztery skrzyżowania w tym 3 nowe (rondo Lipnowska, nowe rondo przy TPT, nowe skrzyżowanie z Solankową, nowe skrzyżowanie kolizyjne Łódzkiej z łącznikiem z S10 w lesie ul Miodowa) przeskakując 3 razy przez te same tory (wiadukt TW, zmodernizowany stary wiadukt Łódzkiej, tunel pod torami na Łódz na wys Miodowej). Olewamy doskonale zlokalizowany teren inwestycyjny dawnego poligonu Piaski. Mało tego peryferyjność takiego pokręconego połączenia z S10 i jego mała atrakcyjność dla miasta wymusza budowę drugiego szkodliwego węzła Kluczyki wraz z trasą staromostową na lewym brzegu co z kolei przeniesie na stary most dodatkowo 9 tys poj/dobę kosztem mostu wschodniego w samą starówkę. Czy jest na sali lekarz ?

M
M. z M.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie z "łącznikiem" do autostrady/ekspresówki, a już wiadomo jak będzie wyglądała Łódzka... czyli standard. A potem będą po trzy razy przebudowywać, bo gdzieś będzie potrzebny zjazd, albo dodatkowy pas.

Dodaj ogłoszenie