Coraz więcej rond turbinowych w Toruniu. Gdzie będą kolejne?

Mirosława Kruczkiewicz-Siebers
Mirosława Kruczkiewicz-Siebers
Ronda Turbinowe w Toruniu są od niedawna, ale już się do nich przyzwyczailiśmy i chyba przekonaliśmy
Ronda Turbinowe w Toruniu są od niedawna, ale już się do nich przyzwyczailiśmy i chyba przekonaliśmy fot: Tomasz Czachorowski / Polska Press
Są w Toruniu od niedawna, ale już się do nich przyzwyczailiśmy i chyba przekonaliśmy. Mowa o rondach turbinowych, holenderskim wynalazku sprzed ponad 20 lat.

Czym rondo turbinowe różni się od „zwykłego”?

- Na skrzyżowaniu zwanym rondem turbinowym potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Kierowca musi wybrać odpowiedni pas ruchu jeszcze przed wjazdem na rondo - przypomina rzeczniczka prasowa Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu Agnieszka Kobus-Pęńsko. - To ważne, ponieważ podczas jazdy na samym rondzie nie da się już zmienić pasa z zewnętrznego na wewnętrzny ani odwrotnie.

Uniemożliwiają to zamontowane w nawierzchni jezdni separatory, czyli wypukłe, „wystające” ponad powierzchnię elementy. Czasami oznakowanie ronda turbinowego ogranicza się namalowania linii ciągłych. Pojazdy poruszające się po rondzie turbinowym są bezkolizyjnie kierowane do odpowiedniego wylotu.

Czytaj także

Ronda turbinowe wymyślono stosunkowo niedawno, bo w 1998 roku, w Holandii. Pierwsze toruńskie rondo turbinowe powstało na placu Bpa Jana Chrapka. Do użytku oddano je ponad rok temu, w maju 2019. Z obserwacji drogowców wynika, że organizacja ruchu na tym rondzie nie nastręcza kierowcom problemów, jest dla nich czytelna.

Plac Bpa Chrapka znajduje się w ciągu dróg krajowych nr 15 i nr 80. Niedaleko przebiega DK 91, która jest alternatywą dla autostrady A1.

- Przed przebudową było to jedno z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań na mapie komunikacyjnej Torunia - przypomina Agnieszka Kobus-Pęńsko. - Zastosowane tu rozwiązania były słabo czytelne dla kierowców i sprawiały im wiele trudności. Dochodziło w tym miejscu w ciągu roku średnio do 42 kolizji i dwóch wypadków.

Pół roku później do użytku oddane zostało rondo turbinowe na placu prof. Alfonsa Hoffmanna u zbiegu ulic Juliana Fałata, Józefa Bema, Władysława Broniewskiego i Józefa Ignacego Kraszewskiego. Z nowego rozwiązania korzystamy od grudnia 2019 roku.

Trwa głosowanie...

Czy rondo turbinowe to dobre rozwiązanie?

- Również tutaj przed wprowadzeniem „turbiny” dochodziło często do kolizji i stłuczek - mówi rzeczniczka MZD. - Żeby poprawić tę statystykę, zdecydowaliśmy się na wprowadzenie zmian w organizacji ruchu na wzór ronda na placu Biskupa Jana Chrapka. W naszej ocenie wprowadzone rozwiązania są bardziej czytelne dla kierowców, a brak możliwości zmiany pasa na rondzie likwiduje potencjalne miejsca kolizji. Należy jednak pamiętać, że kierowcy znajdujący się na rondzie muszą zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza przy przejeżdżaniu przez pasy dla pieszych i rowerów. Zmiana organizacji ruchu na placu Hoffmanna miała za zadanie poprawić bezpieczeństwo także tych użytkowników ruchu.

Kolejne toruńskie rondo turbinowe powstało w ramach rozbudowy ulicy Grudziądzkiej. „Turbina” zastąpiła dwa niebezpieczne skrzyżowania: „nowej Polnej” i Celniczej z Grudziądzką. Poprawiła bezpieczeństwo i usprawniła ruch w tym miejscu.
Dodajmy, że ulica Grudziądzka jak dotąd została przebudowana na 400-metrowym odcinku, od ul. Polnej w kierunku północnym. To pierwszy etap przebudowy DK nr 91 w ciągu ul. Grudziądzkiej, która docelowo będzie rozbudowana do granicy miasta.

- Wprawdzie ronda na placu Pokoju Toruńskiego nie przewidujemy przekształcić w turbinowe, ale trwają właśnie prace, które mają zapewnić bezpieczniejszy przejazd przez ten plac - zaznacza Agnieszka Kobus-Pęńsko. - Celem zmian jest ograniczenie prędkości samochodów i zmniejszenie liczby niebezpiecznych miejsc. Chodzi o takie miejsca, w których często mogłoby dochodzić do kolizji między dwoma pojazdami albo potrącenia pieszych czy rowerzystów przez samochody przy zjeździe z ronda.

Polecamy

Dodatkowo wydzielony został prawoskręt w ul. Ludwika Waryńskiego, poprawiający bezpieczeństwo u wlotu w tę ulicę i w ul. Jana III Sobieskiego. Ponadto na wlocie z ul. Dobrzyńskiej wyznaczono nowe kierunki jazdy z poszczególnych pasów ruchu i zamontowano wysięgnik z informującym o tym oznakowaniem. Na samym rondzie zostały jeszcze wprowadzone miejscowe przewężenia drogi. Zamontowano również separatory, które mają ukierunkować ruch pojazdów.

Testy na Covid tańsze za granicą

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3