Finał projektu BiT-City II coraz bliżej

Materiał informacyjny Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu
Bezpieczne, cichsze, ekologiczne, przyjazne dla pasażerów, zielone – tak po zakończonej niedawno modernizacji wygląda torowisko tramwajowe w ciągu ul. Warneńczyka, Gogi i Kościuszki. Metamorfozę przeszedł także przyległy do niego układ drogowy.

Prace przy modernizacji torowiska w ciągu ul. Warneńczyka, Gogi i Kościuszki trwały od kwietnia ubiegłego roku. Ich wykonawcą była wyłoniona w przetargu firma Balzola, a wartość kontraktu wyniosła ponad 25 mln zł brutto.

Zakres prac objął modernizację ok. 1,2 tys. metrów toru pojedynczego torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku ul. Warneńczyka od ronda Chrapka za przejazd torowo-drogowy ulicy Podgórnej i Kościuszki. W większości, bo na odcinku ponad 735 metrów toru pojedynczego, torowisko zostało wykonane w technologii zielonej. Pokryto je matami rozchodnikowymi, co w obecnych warunkach klimatycznych stanowi dobrą alternatywę dla torowiska trawiastego.

Dlaczego dobrą? Rozchodnik jest rośliną ciepłolubną i odporną na suszę. Mimo, że sama budowa torowiska z rozchodnikiem jest droższa niż trawiastego, potem łatwiej i taniej jest je utrzymać. W przeciwieństwie do torowiska trawiastego to z rozchodnikiem nie wymaga bowiem koszenia, nawożenia czy nawadniania. Ponadto rozchodniki są różnorodne pod względem kolorystycznym i – zwłaszcza w okresie kwitnienia – cieszą oczy różnorodnością barw.

Kolejnym aspektem ekologicznym przy modernizacji torowiska jest wykorzystanie paneli fotowoltaicznych do zasilania smarownic (to właśnie smarownice sprawią, że podczas pokonywania zakrętów koła tramwajów toczą się bez charakterystycznego pisku). Tu takich paneli jest sześć. Zamontowano je na słupach trakcyjnych. Warto dodać, że takie rozwiązania stosowane jest w Toruniu od kilku lat. Zasilanie smarownic z paneli zastosowano już przy przebudowie układu torowo-drogowego w rejonie pl. Rapackiego, modernizacji torowiska w ciągu Szosy Lubickiej czy ul. Bydgoskiej.

Modernizacja objęła nie tylko samo torowisko. Kompleksowy remont przeszły także perony tramwajowe, chodniki, jezdnie, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i miejsca postojowe, a skrzyżowanie przy nowym sądzie zostało przebudowane na dwupasmowe rondo turbinowe.

Modernizacja torowiska w ciągu ul. Warneńczyka, Gogi i Kościuszki była czwartym i ostatnim z pakietu zadań modernizacyjnych w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wcześniej zmodernizowano torowiska w ciągu Szosy Lubickiej, ul. Broniewskiego i Szosy Bydgoskiej.

Na finiszu jest także największe zadanie z pakietu 8 wchodzących w zakres projektu - Budowa nowej linii tramwajowej na północ Torunia.

Na większości nowej trasy trwają prace wykończeniowe takie jak montaż wiat przystankowych, błotochronów, wygrodzeń. Wykonawca rozwiesza sieć trakcyjną bez której tramwaj nie ruszy po szynach. Powstają także kolejne zielone miejsca wzdłuż nowych torów, a także zielenią się same torowiska. Newralgicznym elementem nowej linii, które pozostało do realizacji jest zabudowa przejazdu tramwajowo-kolejowego w ul. Legionów. Specjalne rozwiązanie umożliwiające poprowadzenie ruchu tramwajowego przez przejazd kolejowy było długo uzgadniane z PKP. Teraz kiedy wszystko jest zatwierdzone pozostał montaż przejazdu, który potrwa ok. 1,5 miesiąca.

Na czas zabudowy przejazdu kolejowo-tramwajowego oraz budowy torowiska zamknięta dla ruchu kołowego zostanie ulica Legionów na odcinku od ronda Czadcy do ul. Inżynierskiej. Te zmiany nastąpią już niebawem, bo od 28 maja. Szczegółowe informacje na temat organizacji ruchu na czas trwania prac znajdą Państwo na stronie www.mzk-torun.pl w dziale aktualności.

Zaraz po zakończeniu tych robót, w lipcu, rozpoczną się odbiory końcowe, które maja na celu sprawdzenie czy wszystko w ramach inwestycji zostało prawidłowo wykonane i spełnia swoją funkcję.

Co to oznacza dla przyszłych pasażerów nowej trasy? Od września rozpoczną się rozkładowe kursy dwoma liniami, które obsługiwać będą nowe połączenie komunikacyjne. Linia nr 3 łączyć będzie północ Torunia z pętlą Motoarena, linia nr 6 z pętlą Olimpijska. Kursy odbywać się będą naprzemiennie, średnio co 10 minut.

Wszystkie inwestycje, realizowane w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” są dofinansowane ze środków unijnych pochodzących z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

- Pierwotnie wartość projektu wynosiła ponad 400 mln zł, a dofinansowanie 195,6 mln zł. Miasto ubiegało się o zwiększenie tej kwoty. W 2020 r. pozyskało dodatkowe 17,7 mln zł dofinansowania, w kwietniu ubiegłego roku kolejne dodatkowe 25 mln zł (głównie na realizację dodatkowego odcinka nowego  torowiska – od ronda Strobanda do pętli przy ul. Heweliusza), a teraz jeszcze kolejne 22,5 mln zł - W efekcie całkowita wartość projektu wynosi obecnie ponad 461,5 mln zł., a dofinansowanie od wydatków kwalifikowalnych – niemal 261 mln zł (71,33%) - podsumował Prezydent Miasta Torunia Michał Zaleski na konferencji prasowej, która odbyła się 12 maja br.

Wszystkich mieszkańców już teraz zapraszamy na wspólne świętowanie zakończenia realizacji całego projektu BiT-City II połączone z uroczystym uruchomieniem nowej trasy tramwajowej, które odbędzie się 25 sierpnia. O szczegółach będziemy informować już niebawem!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska