Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kończą się roboty na torach pomiędzy Toruniem a Bydgoszczą

Michał Malinowski
Na wiosnę przyszłego roku pociągi pasażerskie pojadą po całej trasie z prędkością 120 km/h. Czas przejazdu pomiędzy dwoma największymi miastami województwa skróci się o 20 minut.

<!** Image 3 align=none alt="Image 222112" sub="Przedstawiciele PKP PLK, firmy Porr oraz samorządu zaprezentowali stan zaawansowania prac na linii Toruń-Bydgoszcz. Część konferencji odbyła się w hotelu „Copernicus”, a część w tzw. terenie
Fot. S. Kowalski">

Na wiosnę przyszłego roku pociągi pasażerskie pojadą po całej trasie z prędkością 120 km/h. Czas przejazdu pomiędzy dwoma największymi miastami województwa skróci się o 20 minut.

<!** reklama>

Modernizacja linii kolejowej nr 18 Kutno-Piła na odcinku Toruń-Bydgoszcz rozpoczęła się w październiku ubiegłego roku. Dokładnie 2 sierpnia 2012 roku podpisana została umowa wiążąca PKP Polskie Linie Kolejowe z wykonawcą, polską spółką austriackiej firmy Porr AG.

Bliżej końca

W ramach remontu 52-kilometrowego toruńsko-bydgoskiego fragmentu „osiemnastki” wymieniana jest nawierzchnia torowa o łącznej długości prawie 96 kilometrów. Już teraz pewne jest, że do końca grudnia całość zostanie położona. Podobnie rzecz ma się z wymianą 54 rozjazdów na stacjach: Toruń Główny, Solec Kujawski, Cierpice, Bydgoszcz Łęgnowo, Bydgoszcz Wschód i Bydgoszcz Leśna.

- Jesteśmy jak najbardziej zadowoleni z tego, co do tej pory udało się zrobić. Zasadnicze roboty zakończymy jeszcze w tym roku, natomiast cały kontakt kończy się w kwietniu 2014 roku - mówi Siegfried Weindor, dyrektor działu kolei Porr Polska. - Na wiosnę czekają nas typowo uzupełniające roboty, które zrealizujemy do końca marca. Do tej pory położyliśmy 78 kilometrów nowych torów oraz 40 zabudowanych rozjazdów. Resztę, zarówno jeśli chodzi o tory jak i rozjazdy, wykonamy w ciągu najbliższych dwóch miesięcy.

Tak zaawansowane i szybkie tempo prac nie byłoby możliwe bez specjalistycznego sprzętu, który przyjechał do Polski z Austrii i Niemiec. Mowa m.in. o kombajnie do potokowej wymiany nawierzchni na liniach kolejowych, który pozwala wymienić ponad kilometr toru w ciągu jednego dnia. W tej chwili wykonawca prowadzi roboty na stacji Toruń Główny, gdzie wymieniane są rozjazdy oraz na szlaku Solec-Kujawski-Bydgoszcz Łęgnowo. Tam z kolei kładziona jest świeża nawierzchnia i warstwa ochronna.

Szybciej już w grudniu

Wprowadzony 15 grudnia nowy rozkład jazdy pozwoli zaoszczędzić pasażerom podróżującym trasą Toruń-Bydgoszcz ok. 10 minut. Odcinki, na których będą obowiązywać prędkości do 120 km/h to: Toruń Główny - Cierpice, Cierpice - Solec Kujawski i Bydgoszcz Wschód - Bydgoszcz Główna. Osiągnięcie docelowo zakładanego czasu przejazdu będzie możliwe po zakończeniu całej inwestycji, czyli na początku maja.

Modernizacja całego odcinka Toruń-Bydgoszcz będzie kosztowała ponad 225 mln zł. Zakres prac obejmuje również przebudowę wiaduktu na pl. Armii Krajowej, o którym szerzej pisaliśmy w poprzednich wydaniach „Nowości”. Planowany termin jego zakończenia to połowa sierpnia przyszłego roku.

Warto dodać, że linia kolejowa nr 18 Kutno-Piła należy do najstarszych linii kolejowych na ziemiach polskich. W 1861 roku doszło m.in. do otwarcia połączenia Torunia z Bydgoszczą.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska