Linia tramwajowa w centrum Torunia. Pytania i odpowiedzi pod pantografem

Artur OlewińskiZaktualizowano 
Plac Rapackiego po przemianach w wariancie 1<br>
Nowa linia tramwajowa w centrum Torunia odmieni nie tylko aleję św. Jana Pawła II i Wały gen. Sikorskiego. Zmiany czekają także ulicę... Uniwersytecką.

Szczegółowe plany budowy nowej linii tramwajowej torunianie mieli okazję poznać w poniedziałek podczas spotkania w ramach konsultacji społecznych.

Przypomnijmy, że chodzi o przebudowę alei św. Jana Pawła II i odcinka Wałów gen. Sikorskiego (do tejże alei od al. Solidarności). Zupełnie nowe torowisko powstanie w alei św. Jana Pawła II, na odcinku między placem Artylerii Polskiej a placem Niepodległości.

Podstawowe różnice

Na początku spotkania projektant z firmy Progreg zaprezentował trzy warianty inwestycyjne (wariant 4 - przewiduje, że inwestycja nie będzie realizowana).
Zobacz galerię: Wizualizacje. Nowe linie tramwajowe w Toruniu
Tylko w wariancie 1 torowisko na odcinku ul. Chopina między pl. Rapackiego a aleją 500-lecia zmienia obecne położenie względem jezdni - biegnie pomiędzy dwiema nitkami drogi. W pozostałych wariantach jezdnia pozostaje po stronie południowej, a tory - po północnej.

Kolejne różnice dotyczą położenia zintegrowanego przystanku autobusowo-tramwajowego, tzw. PAT-u, na wysokości obecnych przystanków „Plac Rapackiego” w alei św. Jana Pawła II. W wariantach 1 i 2 PAT-y są usytuowane po wschodniej części jezdni - bliżej starówki. W wariancie 3 PAT położony jest pomiędzy jezdniami, podobnie jak w alei Solidarności.

Kolejna różnica - w wariantach 2 i 3 torowisko na Wałach gen. Sikorskiego służy także jako buspas. W wariancie 1 torowisko jest wydzielone z jezdni.

Ostatnia z kluczowych różnic dotyczy zastosowania w wariancie 1 pojedynczego torowiska. Chodzi o fragment około 170 m od placu Artylerii w kierunku placu Niepodległości. Pozostałe dwa warianty na tym odcinku są dwutorowe.

Jakie linie?

Po prezentacji wariantów uczestnicy konsultacji mieli okazję zadawać pytania. Radny Maciej Cichowicz (Czas Mieszkańców), wiceprzewodniczący Rady Miasta, rozpoczął jednak od kilku stwierdzeń.

- Wydawało mi się, że usłyszymy dziś, jakie linie tramwajowe będą pociągnięte nowym torowiskiem oraz jakie potoki pasażerów będą obsługiwane. Dopiero wtedy można przecież zastanawiać się nad tym, jak te tory należy kłaść - mówił radny Cichowicz.

Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta odpowiadał, że obecne plany są wynikiem wcześniejszych konsultacji poświęconych wizji zmian w rejonie pl. Rapackiego. Stąd teraz omawiane są już bardziej szczegółowe rozwiązania. Przyznał, że nie wiadomo, jakie linie skorzystają z nowej linii. Zapewnił jednak, że stosowne analizy ruchowe zostały przeprowadzone i uwzględnione.

Na ważny problem zwrócił uwagę Wojciech Osmański, prezes Toruńskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Pytał, czy platformy przystankowe przy alei św. Jana Pawła II będą szersze od tych przy alei Solidarności. O problemie zbyt wąskich przejść na węźle przesiadkowym już pisaliśmy. Projektanci zapewnili, że nowe platformy przy pl. Rapackiego będą miały wystarczającą szerokość 4 m.

**

Czytaj także: SLD odpowiada skarbniczce ws. darmowych biletów MZK**

Przedstawiciele TKMKM pytali także o przyszłość linii tramwajowej przy ulicy Uniwersyteckiej. Z odpowiedzi dyrektora Kowallka wynika, że po wybudowaniu nowej linii w alei św. Jana Pawła II tory na Uniwersyteckiej zostaną zlikwidowane. Prawdopodobnie pojawią się tam dodatkowe miejsca parkingowe. Konkretnej koncepcji dla zmian przy tej ulicy jeszcze jednak nie ma.

Miejskim pociągiem?

- Czy na terenie Torunia do taryfy miejskiej włączone zostaną przejazdy koleją, między toruńskimi stacjami? - kontynuował Wojciech Osmański.

Takie rozwiązanie pozwoliłoby na wykorzystanie transportu szynowego m.in. na nieobsługiwanym przez tramwaje lewobrzeżu. Co ciekawe, Urząd Miasta prowadzi już z przewoźnikami rozmowy na ten temat.

Konsultacje w sprawie nowej linii potrwają do 30 września. Na wybrany wariant można głosować e-mailowo: konsultacje@um.torun.pl lub wypełniając formularz na: konsultacje.torun.pl.

**

Czytaj także: Kurs tramwaju zwanego tolerancją**

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Materiał oryginalny: Linia tramwajowa w centrum Torunia. Pytania i odpowiedzi pod pantografem - Nowości Dziennik Toruński

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 22

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
b
brda

M y w Bydgoszczy i tak mamy wiecej tramwajow i ich linii. A nasza siec sie nadal rozwija- niebawem powstanie nowy most przy ul. Perłowej a takze na ul. Kujawskiej. Nigdy nas nie dogonicie ha ha.

zgłoś
M
Mariusz Skarpa

Jestem ciekaw kiedy tramwaj pojedzie przez Rubinkowo1 i 2 z ul Wschodniej przez Rydgiera Rubinkowo centrum skrecajac w Manhattan łącząc z z torowiskiem na Przy Skarpie do pętli Olimpijska dawniej zanim nie było jeszcze mostu na Daszyńskiego łączący dzielnicę Stawki i Rudak jeździł wschodnia było bardzo dobrym połączeniem w kierunku Elany czy Centrum Miasta

zgłoś
T
Torrr

@Phoenix Osiedle jest ponad 2km dalej.Pomiedzy jest tylko las wiec porównanie z odcinkiem Szosy Lubickiej nietrafione. Tam nie ma celu chodzić po zmroku,bo nic po drodze nie ma (las). Do samego osiedla jest komunikacja miejska,nikt tam nie pójdzie taki kawał drogi po ciemku z buta, w dzień masz wspomnianą wyżej ścieżkę pieszo rowerową z opcją wyrównania/poszerzenia. Co do łacznika Zaleskiego powstanie dalej w pobliżu Zdrojowej/Miodowej przed Czerniewicami (kolejne kolizyjne skrzyżowanie na Łódzkiej oprócz nowego rondka przy TPT i skrzyżowania z Solankową- w sumie 3 nowe skrzyżowania na Łódzkiej po drodze, zamiast prosto z mostu do S10). Pomijając już płynność ruchu tak pokręcony dojazd na nowy most na wschodnich peryferiach miasta jest najmniej optymalny bo nie przejmie ruchu wjazdowego S10 z zachodu (Poznania/Byd).Wariant na wprost nowego mostu przejmuje ok 4 tys poj/dobę więcej wg firmy Emdrog.Na DK91 miedzy Włocławkiem a Ciechocinkiem jeździ ponad 4 tys poj/dobę a już od Ciechocinka w kier Torunia ta liczba wzrasta do ponad 10 tys przez brak połaczenia miasta z A1/s10 (zjazd na węźle Ciechocinek). Po oddaniu łącznika na wprost nowego mostu, na Łódzkiej byłoby podobnie jak dziś na Dk 91 miedzy Włocławkiem a Ciechocinkiem. Ruch nie wróci na jedynke bo A1 państwowa z rezygnacją z bramek - osobówki za darmo lub max 10 gr/km w dalekiej przyszłosci, tiry - viatoll.Patrz przykład DK92 i równoległej państwowej A2 Konin-Łodż po wprowadzeniu opłat.

zgłoś
P
Phoenix

Jak nic nie ma? Niepotrzebne oświetlenia? Zapomniałeś chyba, że Toruń nie kończy się na wiadukcie. Zapomniałeś, że mamy XXI wiek. Tam jest jeszcze osiedle, do którego ludzie mogli by dojść czy dojechać rowerem, ale... mają to robić po omacku? Zgodnie z Twoim podejściem powinno się zlikwidować oświetlenie Szosy Lubickiej na odcinku od nowego mostu do Przy Skarpie, bo w zasadzie to tam też nic nie ma. Co do budowy łącznika, to z tego co nieraz można było przeczytać, to ma on powstać za wiaduktem, a nie na wprost mostu. Ponadto, nie każdy wybierze płatną autostradę. Ruch na Ciechocinek czy Włocławek pozostanie po staremu.

zgłoś
d
db

Na Uniwersyteckiej brakuje wszystkich relacji skrętnych, przez co nie ma możliwości wykorzystania tego torowiska w pełni jako awaryjnego dla każdego z kierunków. Dlaczego nie można zwyczajnie dobudować tych brakujących skrętów? To już pytanie do miasta. Ponoć nie da się...

zgłoś
d
db

Nie po to miasto wydało grube miliony na węzeł przesiadkowy w al. Solidarności, by teraz kombinować, jak by tu ten węzeł ominąć. Takie rozumowanie nie ma sensu.

zgłoś
A
Artur Olewiński

Pełna zgoda. Korekta wprowadziła błędną poprawkę. Niemniej zapewniam Pana, że większość Czytelników łatwiej lokalizuje plac Rapackiego niż "ciąg al. św. Jana Pawła II". Nie piszemy dla architektów, tylko dla Czytelników. Następnym razem proszę o telefon, nie zawsze czytam komentarze.

zgłoś
T
Torrr

@Phoenix Nawierzchnia wygląda lepiej niż ta na Olsztyńskiej przed jej remontem a tam podbudowa bardziej sfatygowana bo mokro (Bacha, gliny, spadki,wzniesienia). Teraz na Olsztyńskiej nie ma dziur czy łat i jest ok. Tak samo tanio trzeba zrobić nawierzchnie na Łódzkiej położonej w równym i suchym terenie gdzie na prostym odcinku oświetlenie zbędne bo las i nic nie ma. Ścieżka pieszo rowerowa może iść nieoficjalną ścieżką rowerową w lesie z daleka od hałasu miedzy Łódzką a Włocławską do Czerniewic.Wystarczy poszerzyć i wyrównać w stylu drogi rowerowej do Łysomic. Po wybudowaniu łącznika na wprost nowego mostu którym pójdzie większość ruchu do S10/A1, na Łódzkiej w lesie zostanie znikomy ruch z krajówki i osiedlowy ruch do Czerniewic a jest jeszcze równoległa Włocławska.Wiec tak zrobiony tani remont wytrzyma znacznie dłużej, na pewno dłużej niż na Olsztyńskiej, bo na Łódzkiej będzie jeździć znacznie mniej samochodów niż obecnie. Do tego dochodzą ewidentne błędy w projekcie wiaduktu (brak dodatkowych przepustów pod drogi lokalne) stąd dodatkowe rondko przy TPT zamiast prawo skretów. To wystarczające powody aby przełożyć drogą modernizacje Łódzkiej na później.

zgłoś
T
Toruniak

Najlepszy wariant Nr.1 z możliwością tramwaju na Dworzec Główny, który mógłby połączyć Dworzec PKS poprzez ul. Uniwersytecką (pętla w Odrodzenia, bez przedłużania linii tramwajowej an JP II.) i z możliwością na Pl. Rapackiego wjazdu na ul. Chopina.

zgłoś
W
Wiem

Przy Uniwersyteckiej pętla na zachód do A. Solidarności i na dworzec Główny .

zgłoś
W
Wolny

Uniwersytecka bardziej racjonalna, niż przedłużanie JPII ! Połaczenie PKS z Dworcem Głównym to jest to !!!

zgłoś
m
mega_faflun

Nie rozumiem dlaczego w wariancie 3 nie ma mozliwosci poprowadzenia ewentualnej linii do Dw.Glownego . Powinno sie tak przebudowac ten odcinek ulicy by dopuszczala taka ewentualnosc. Moim zdaniem tramwaj do Glownego powinien powstac z ewentualnym PATem do obslugi pasazerow komunikacji autobusowej z lewego brzegu.

zgłoś
P
Phoenix

@Torrr - Ty chyba nie wiesz jak Łódzka wygląda na odcinku przewidzianym do remontu. Brak chodników, brak ścieżek rowerowych, brak odwodnienia, brak oświetlenia, jezdnia dziurawa jak ser szwajcarski z łatą na łacie, a Ty proponujesz kolejną prowizorkę?

zgłoś
T
Torrr

Kluczem do rozwiązania wszelkich problemów jest jeden węzeł z S10 na wprost nowego mostu (wariant 2B wg koncepcji firmy Emdrog do gotowego wiaduktu nad S10). Obecne plany Zaleskiego z pokrętnym dowiązaniem S10 łącznikiem do Łódzkiej pod torami na peryferiach miasta w Czerniewicach nie przejmą wjazdowego ruchu z zachodu ze starego mostu z Poznania/Byd bo wezeł taki będzie za daleko na wschodzie. Tylko wariant na wprost nowego mostu zdejmuje ten ruch (ok 4tys poj/dobe wg firmy Emdrog). Jeszcze gorzej będzie przy staromostowej na lewym brzegu i dwóch węzłach Kluczyki wraz z pokręconym Czerniewice - 9 tys pojazdów/dobe zostanie przeniesionych z nowego mostu na stary. Nie ma wiec mowy o planach poprawnego funkcjonowania PATu na Rapaka ani tym bardziej tramu na Główny. Tak więc tylko wariant jedynego łącznika na wprost nowego mostu rozwiązuje wszystkie problemy bo zdejmuje ze starego mostu najwięcej ruchu. Wtedy możemy robić PAT na Rapackiego i nawet puścić linie dwutorową tramu na Główny tak jak przed 1984. Na Łódzkiej zamiast obecnej drogiej modernizacji wystarczy nowa nakładka za grosze tak jak to zrobiono kilka lat temu na Olsztyńskiej i ostatnio na starym wiadukcie. Starczy na 10 lat. Pieniądze z Łódzkiej przeznaczyć na łącznik prosto z nowego mostu do s10 (400 m w granicach miasta w korytarzu Jaspisowej).

zgłoś
c
ciekawy

czy te projektanty krakusy nie projektowaly linii do Fordonu ? wezykiem ,węzykiem

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3