MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Miasto w szklanym tunelu

Joanna Posadzy
Czy budowa trasy średnicowej w obecnym kształcie rzeczywiście przysłuży się kierowcom i mieszkańcom? Otoczenie trasy średnicowej ekranami akustycznymi będzie kosztować 5 mln złotych. Stać nas na to?

Czy budowa trasy średnicowej w obecnym kształcie rzeczywiście przysłuży się kierowcom i mieszkańcom? Otoczenie trasy średnicowej ekranami akustycznymi będzie kosztować 5 mln złotych. Stać nas na to?

<!** Image 3 align=none alt="Image 204962" sub="Ekrany dźwiękochłonne w Toruniu stoją już m.in. w rejonie skrzyżowania ulic Olimpijskiej i Olsztyńskiej [Fot.: Adam Zakrzewski]">Na placu budowy trwa rozbiórka domów oraz wycinka drzew. Już niedługo pojawią się również drogowcy, którzy rozpoczną budowę. Pojawiają się jednak wątpliwości, czy wybrana przez władze miasta koncepcja jest tą najlepszą dla mieszkańców Torunia.

Jak będzie wyglądać Trasa Średnicowa Północna? Nie wiadomo. Miejski Zarząd Dróg nie dysponuje żadnymi (!) wizualizacjami tej ważnej miejskiej arterii (a przynajmniej taką otrzymaliśmy odpowiedź na nasze pytanie jej dotyczące). Nie wiadomo więc, jak trasa wpłynie na życie i funkcjonowanie mieszkańców okolicznych ulic. Nie wiadomo również, czy spełni swoje zadanie w ramach drogowej komunikacji. Istotną sprawą jest także kwestia zaprojektowania ekranów akustycznych, ścieżek rowerowych oraz chodników. Proponowane przez MZD rozwiązanie jest, delikatnie mówiąc, dyskusyjne.

W piątkowym numerze „Nowości” pisaliśmy już, że ekrany akustyczne zaplanowano niemal wzdłuż całej trasy średnicowej (wolny od niej będzie jedynie północny odcinek od ul. Legionów do Grudziądzkiej). Ekrany będą nieprzezroczyste. Poza wątpliwą urodą dość istotna będzie także ich cena. - Koszty wykonania ekranów oszacowane w przedłożonej ofercie to 4 mln 976 tys. 708 złotych netto - mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik prasowy MZD w Toruniu. - Łączna długość ekranów to 2098,5 mb. zaś wysokość zawiera się pomiędzy 5 i 6 m - dodaje.

<!** reklama>Nietypowe okazało się jednak zaplanowanie ruchu między ekranami. Poza ruchem samochodowym projektanci zaplanowali tam również ruch rowerowy i pieszy. - Nigdzie w Polsce ani na świecie z takim rozwiązaniem jeszcze się nie spotkałem - mówi Ryszard Kłosowski, architekt i mieszkaniec Torunia. Jeżeli ekrany wybudowane zostaną w takim kształcie, będzie to oznaczać, że zarówno piesi, jak i rowerzyści zostaną wtłoczeni w samo centrum spalin i hałasu.

Kierowcy z kolei wskazują, że nie tylko ekrany mogą być problemem. Rozwiązania komunikacyjne zastosowane w projekcie „średnicówki” mogą nie tylko nie usprawnić, ale pogorszyć jeszcze płynność ruchu w tym punkcie miasta.

- Dla mnie kuriozalnym rozwiązaniem jest pobudowanie ronda ze światłami. Nie wiem, kto wpadł na ten pomysł, ale to jest przerost formy nad treścią - mówi Tomasz Sosnowski, taksówkarz.

W śladzie trasy średnicowej zaplanowano dwa takie ronda - na skrzyżowaniu z Szosą Chełmińską i na skrzyżowaniu z ul. Grudziądzką.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska