Nocne niebo nie tylko nocą. Można je poznać podczas nowego seansu w Planetarium

Laura Wawrzyniak
Seans "Oto Kosmos" to najnowsza propozycja toruńskiego Planetarium
Seans "Oto Kosmos" to najnowsza propozycja toruńskiego Planetarium Planetarium
"Oto Kosmos" to tytuł nowego seansu w Planetarium w Toruniu. To kolejna propozycja placówki z ulicy Franciszkańskiej, która jest jedną z największych atrakcji turystycznych miasta.

Zobacz wideo: Ogródki letnie na starówce

od 16 lat

Nocne niebo potrafi zachwycić niejednego. W Toruniu można je podziwiać w szczególny sposób w Planetarium, które w przyszłym roku będzie obchodziło 30-lecie istnienia

Nowość w Planetarium: tak ludzie rozumieli i rozumieją Wszechświat

Kilka tygodni temu oferta Planetarium została poszerzona o najnowszy seans - "Oto Kosmos”. Premierę miał podczas tegorocznej odsłony Festiwalu Nauki i Sztuki. Seans "Oto kosmos” wyświetlany jest na nowym projektorze. Planetarium korzysta z niego od lutego.

- Samo widowisko przynosi inne spojrzenie na Kosmos. Jest przedstawiony jako całość, jako wszystko, co nas otacza. Seans jest również o naszym zmieniającym się rozumieniu Wszechświata, na przestrzeni tysiącleci. Opisujemy to przy pomocy poematu Jana Kochanowskiego - wyjaśnia Stanisław Rokita, astronom z toruńskiego Planetarium.

Czytaj także

To co my widzimy pod kopułą Planetarium, to efekt długiej i ciężkiej pracy. Jak przygotowuje się seans? Skąd czerpać inspiracje?

- Proces tworzenia seansu trwa około roku, najważniejszy jest temat, zakres opisywanego przez nas zjawiska. Tworzymy scenariusz, a następnie zaczyna się proces powstawania animacji. Ta część pracy nad seansem zajmuje najwięcej czasu. Tworząc animację na komputerze, od razu widzimy ją "rybim okiem”, co pozwala na sprawniejsze przerzucenie projektu na kopułę. Istotną rolę odgrywa muzyka. To on dopełnia i nadaje nastrój naszemu widowisku. Inspiracje do spektakli można czerpać z konkretnych wydarzeń astronomicznych, opisujemy też zakres obiektów astronomicznych, klasę czy grupę lub historię astronomii, tak jak w seansie "Oto kosmos” - mówi Stanisław Rokita

Seanse pod kopułą: każdy znajdzie coś dla siebie

W ofercie Planetarium jest też seans ,,Poza horyzontem”. Został stworzony przy współpracy z jednym ze studentów Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Zarówno pomysł seansu, jak i wykonanie było studenta. Planetarium sprawnie ubrało to w odpowiednią realizację.

Zobaczcie kolejne, unikalne zdjęcia starego Torunia z zasobów Narodowego Archiwum Cyfrowego. Tym razem prezentujemy zdjęcia z lat 70. Więcej w naszej galerii! >>>>>

Toruń z lat 70. Takiego miasta już nie ma. Wyjątkowe fotogra...

Oferta Planetarium jest zróżnicowana ze względu na wiek widzów. Każdy znajdzie tu coś dla sienie. Najmłodszym spodoba się seans ,,Astropies Łajka”. Warto też zapoznać się z dwoma interaktywnymi wystawami - "Baza MARS#17" i "Geodium". Wszystko to serwują widzom zafascynowani Kosmosem pracownicy Planetarium.

- W młodości ciemne, rozgwieżdżone niebo miałem na wyciągnięcie ręki, ponieważ mieszkałem na wsi. Mój brat również zajmował się astronomią. Myślę, że potrzeba poznania tego, co nieznane, przyczyniła się do fascynacji astronomią, którą jako kierunek studiów ukończyłem na toruńskim uniwersytecie - mówi Stanisław Rokita.

Rekord w Planetarium: tylu biletów jeszcze tu nie sprzedano

Przypomnijmy, że działające od 1994 roku toruńskie Planetarium mieści się przy ulicy Franciszkańskiej 15. Odwiedzić je można przez siedem dni w tygodniu. Budynek, który kryje w sobie kopułę o średnicy 15 metrów średnicy kopułę, był dawniej gazownią.

Poznaj ciekawe grupy lokalne na Facebooku:

Planetarium cieszy się z roku na rok coraz większą popularnością. W 2022 roku odwiedziła je rekordowa liczba widzów. Sprzedanych zostało ponad 290 tysięcy biletów na seanse oraz ponad 60 tysięcy biletów na wystawy interaktywne.

- Toruńskie Planetarium od początku swego istnienia obrało za cel przygotowywanie wszystkich seansów od zera. Mamy studio, w którym przygotowane przez naszych astronomów projekty są realizowane. Nigdy nie kupowaliśmy gotowych realizacji. Wychodzimy z założenia, że nasi widzowie przyjeżdżają do miasta Mikołaja Kopernika, chcą doświadczyć oryginalności - mówi Krzysztof Semrau z Planetarium.