Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe tory tramwajowe pomiędzy jezdniami

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Budowa linii tramwajowej do JAR-u jest nadal na etapie koncepcyjnym
Budowa linii tramwajowej do JAR-u jest nadal na etapie koncepcyjnym Infografika: Agata Rutkowska
Jak dowiedziały się „Nowości”, nowe torowisko miałoby przebiegać wzdłuż Szosy Chełmińskiej, w śladzie rozbudowywanego obecnie kluczowego traktu komunikacyjnego miasta.

Za budowę fragmentu Trasy Staromostowej, czyli w rzeczywistości odcinka Szosy Chełmińskiej między średnicówką a skrzyżowaniem z ul. Bema, odpowiadać miał irlandzki inwestor galerii Solaris Center. Z powodu problemów z realizacją tego przedsięwzięcia, miasto postanowiło wyręczyć Irlandczyków i dopiero później dochodzić od nich zwrotu poniesionych kosztów. Wszystko po to, by budowa Trasy Staromostowej, będącej elementem szkieletowego układu komunikacyjnego Torunia, nie była dłużej blokowana. Powstaje jednak pytanie, czy warto było się tak spieszyć.
[break]
Nowsze na nowym?
Wątpliwości te pojawiają się w kontekście planowanej od kilku lat budowy nowej linii tramwajowej do osiedla JAR - wzdłuż Szosy Chełmińskiej i biegnącej nią staromostówki. Czy realizacja tej inwestycji będzie wiązała się z koniecznością przebudowy powstającej obecnie trasy?
Budowa linii tramwajowej do JAR-u jest nadal na etapie koncepcyjnym. Magistrat ogłosił już po raz drugi przetarg na wykonanie studium wykonalności dla tego zadania. Wiadomo, że warianty są trzy. Zakładają one ułożenie torów na Szosie Chełmińskiej, ul. Legionów lub Grudziądzkiej. Za najbardziej prawdopodobny Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta uznaje właśnie ten pierwszy. Czy zatem obawy związane z rozkopywaniem nowiutkiej drogi są uzasadnione?
Bez ingerencji
- Obie inwestycje nie będą ze sobą znacząco kolidowały - zapewnia Marcin Kowallek, dyrektor WGK. - Linia prowadziłaby na północ od al. Solidarności i dalej pasem rozdziału, między obiema jezdniami Trasy Staromostowej. Nie ma więc mowy o znaczącej ingerencji nowego torowiska w to, co obecnie jest budowane.
Szacowane koszty budowy tramwaju do JAR-u wynoszą ok. 35-40 mln zł. Realizacja tej inwestycji jest jednak uzależniona od pozyskania zewnętrznego dofinansowania. Tymczasem na budowie Trasy Staromostowej praca wre. Krajobraz części Chełmińskiego Przedmieścia zmienił się całkowicie. Wszystko za sprawą masowych wyburzeń wzdłuż przyszłej drogi.
- Wykonawca przeprowadził już właściwie wszystkie zaplanowane wyburzenia. Chodzi o około 40 obiektów - od garaży i kurników aż po kamienice. Za nami także wycinka drzew - mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko z MZD.
Obecnie trwa rozbiórka parkingu należącego do Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, niedaleko boiska do hokeja na trawie. Dziś prace rozbiórkowe mają być prowadzone przy Gimnazjum i Liceum Akademickim. Oprócz tego rozpoczęto prace przygotowawcze, by w przyszłym tygodniu ruszyły roboty wodnokanalizacyjne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska