Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Olsztyńska, średnicówka, Trasa Staromostowa i Trasa Wschodnia. Na te inwestycje drogowe czekają kierowcy z Torunia! [zdjęcia z drona]

Sara Watrak
Sara Watrak
Trasa Średnicowa
Trasa Średnicowa Agnieszka Bielecka
Przebudowy ul. Olsztyńskiej na razie nie będzie. Podobnie jak budowy kolejnego fragmentu Trasy Średnicowej oraz Trasy Staromostowej czy Trasy Wschodniej. Brakuje pieniędzy na te inwestycje. Toruń liczy na dofinansowanie z zewnątrz.

Zobacz wideo: 2023 jest Rokiem Mikołaja Kopernika w woj. kujawsko-pomorskim

od 16 lat

Olsztyńska na liście rezerwowej. Toruń liczy na pieniądze z zewnątrz

W 2022 roku miał zostać ogłoszony przetarg na ul. Olsztyńską.

- W tym roku planujemy też rozpoczęcie pierwszych prac - mówiła wówczas Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzeczniczka MZD.

Niestety, tak się nie stało. Brakuje środków na tę inwestycję. Szacowany koszt to nawet 165-170 mln zł. A ta kwota może jeszcze ulec zmianie, w dobie inflacji i galopujących cen.

- Jesteśmy dokumentacyjnie i projektowo gotowi, aby w każdej chwili rozpocząć budowę ul. Olsztyńskiej - zapewnia, już w nowym roku, rzeczniczka Prezydenta Miasta Torunia Aleksandra Iżycka.

Inwestycja ma już decyzję ZRID i decyzję środowiskową. Ze względu na ogromny koszt przebudowy priorytetem dla miasta jest pozyskanie środków zewnętrznych.

- Na razie nie mamy takiej wiedzy, aby pieniądze na budowę dróg w granicach administracyjnych miasta były możliwe do pozyskania z zewnątrz - dodaje Aleksandra Iżycka.

Chociaż w kuluarach słyszy się, że być może przed wyborami pewna pula środków zostanie uruchomiona.

W tym roku w budżecie miasta zadanie wpisano więc na listę rezerwową. Będzie realizowane wtedy, gdy uda się na nie pozyskać środki zewnętrzne.

Polecamy

Przypomnijmy, że przebudowa ul. Olsztyńskiej dotyczyć ma blisko dwukilometrowego odcinka od ul. Czekoladowej do granic miasta. W ramach inwestycji powstaną dwie jezdnie o szerokości siedmiu metrów, po dwa pasy ruchu w każdą stronę, rozdzielone pasem zieleni. W miejscu, gdzie ulicę przecina linia kolejowa nr 27 relacji Nasielsk–Toruń Wschodni, drogowcy zbudują estakadę, która zapewni bezkolizyjny i sprawny przejazd.

MZD w planach ma też przebudowę skrzyżowań z :

  • Suwalską,
  • Ceramiczną,
  • Wapienną oraz
  • Nad Strugą i Granitową.

Poza tym powstaną nowe chodniki i ścieżki rowerowe, a w miejscu przecięcia z linią kolejową piesi oraz rowerzyści skorzystają z kładki.

W 2007 roku miasto oddało do użytku przebudowaną ulicę Olsztyńską na odcinku od Szosy Lubickiej do ulicy Suwalskiej. Całkowity koszt inwestycji wyniósł blisko 14 mln złotych. Aż 75 proc. tej kwoty pochodziło ze środków unijnych. Dzięki tej przebudowie mieszkańcy zyskali nie tylko dwupasmową jezdnię, lecz także nowe chodniki oraz ścieżki rowerowe.

Toruń bez wielkich tras w centrum miasta

Niestety, na razie nie ma też co liczyć na przedłużenie średnicówki, budowę Trasy Staromostowej na lewobrzeżu i kolejnego etapu Trasy Wschodniej. W tych przypadkach trwają prace nad dokumentacją, przy czym zadania te mogą zostać zrealizowane tylko przy pozyskaniu środków zewnętrznych.

W przypadku Trasy Średnicowej chodzi o dwukilometrowy odcinek od Szosy Chełmińskiej na zachód, aż do Szosy Okrężnej, który zapewniłby m.in. łatwy dojazd do rozbudowywanego szpitala na Bielanach. Z kolei pisząc o Trasie Staromostowej, mamy na myśli budowę jezdni od pl. Armii Krajowej do ul. Andersa. W ubiegłorocznym budżecie zarezerwowano środki na rozpoczęcie prac projektowych dla tego zadania.

Polecamy

Cały czas nie ma też środków na II etap budowy Trasy Wschodniej - mowa o odcinku od pl. Daszyńskiego do ul. Grudziądzkiej. Miałby on liczyć ok. 4,5 km. W ramach tej części zadania powstałby m.in. węzeł Trasy Wschodniej z Trasą Średnicową, estakada nad ul. Polną czy węzeł z ul. Grudziądzką. Koszt przebudowy jest ogromny – w ubiegłych latach oszacowano go na na ok. 700 mln złotych.

A jakie inwestycje zostaną w tym roku zrealizowane w Toruniu?

  • W drugiej połowie roku powinna zakończyć się budowa linii tramwajowej na osiedle Jar.
  • Jeszcze wcześniej, bo w kwietniu, będzie gotowe nowe rondo turbinowe na skrzyżowaniu Warneńczyka, Bażyńskich i Grudziądzkiej.
  • Powstaną też parkingi park&ride.

- Pomimo niekorzystnej sytuacji na rynku budowlanym, prace na obu budowach przebiegają zgodnie z harmonogramem finansowo-rzeczowym. Na każdym z obiektów widoczne jest już duże zaawansowanie robót, które osiągnęło prawie 90 proc. -mówi Ireneusz Makowski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.

Budowa powinna zakończyć się do marca.
Kontynuowana będzie także przebudowa Bulwaru Filadelfijskiego, jednak ze względu na liczne znaleziska archeologiczne trudno przewidzieć, kiedy się zakończy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska