Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Patron Mazowiecki w poczekalni. Czy można nazwać dopiero budowany obiekt? [wideo]

pak
Bartłomiej Jóźwiak w imieniu pomysłodawców, wycofał projekt uchwały o nadaniu imienia rondu na skrzyżowaniu Szosy Chełmińskiej i Wybickiego. Oficjalnym powodem był brak zgody części radnych.

Bartłomiej Jóźwiak w imieniu pomysłodawców, wycofał projekt uchwały o nadaniu imienia rondu na skrzyżowaniu Szosy Chełmińskiej i Wybickiego. Oficjalnym powodem był brak zgody części radnych.

Bartłomiej Jóźwiak, Michał Rzymyszkiewicz, Łukasz Walkusz i Paweł Wiśniewski wystąpili z wnioskiem o nadanie im. Tadeusza Mazowieckiego rondu na skrzyżowaniu Szosy Chełmińskiej z ul. Wybickiego. O sprawie informowaliśmy tutaj (klinij).
Jednak podczas sesji radni wycofali swoją propozycję. Jak przyznali, nie potrafili przekonać części kolegów do swojej inicjatywy.

Wcześniej radca prawny zatwierdził projekt stemplem "nie wnoszę zastrzeżeń".

Co ciekawe, w orzeczeniu NSA z 29 czerwca 2011 r. sędziowie stwierdzili, że warunkiem
koniecznym realizacji kompetencji nadawania nazw ulicom jest ich status
drogi publicznej (w przypadku dróg niepublicznych wymagana jest
dodatkowo zgoda właścicieli terenów). Musi to być droga istniejąca a
nie droga, która jeszcze nie została zbudowana i której status jest
niejasny.

Tymczasem rondo na Szosie Chełmińskiej nie jest jeszcze oddane.

Dalej, tym tokiem rozumowania, rada miasta mogła przekroczyć kompetencje, nadając imię nowemu mostowi! W podobnej sprawie w Gdańsku, kiedy tamtejszy samorząd chciał nazwać tunel pod Martwą Wisłą, radca prawny storpedował pomysł, podkreślając, że zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym rada może nazywać jedynie ulice.

<!** reklama>"Stosownie do treści art. 18 ust. 2 pkt. 13 ustawy o samorządzie gminnym, do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach nazw ulic. Definicję ulicy zawiera przepis art. 4 pkt. 3 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, zgodnie z którym ulica to droga na terenie zabudowanym lub przeznaczonym do zabudowy zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w której ciągu może być zlokalizowane torowisko tramwajowe" - czytamy w uzasadnieniu, do którego dotarliśmy dzięki redakcji Trojmiasto.pl. - "Zgodnie z art. 4 pkt. 2 ustawy droga to budowla wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiąca całość techniczno-użytkową, przeznaczona do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowana w pasie drogowym. Zgodnie z art. 4 pkt. 12 drogowy obiekt inżynierski to obiekt mostowy, tunel, przepust i konstrukcja oporowa."

Oczywiście, nie tylko w Toruniu most został nazwany i to jeszcze przed oficjalnym oddaniem. Jest to dość powszechna praktyka. Podobnie było w Bydgoszczy albo w Warszawie.

Na tej sesji radni podjęli także uchwałę o nazwaniu estakady w ciągu ul. Żółkiewskiego i Szosy Lubickiej
imieniem mgr. inż. Marka Sudaka.

* * *
Mgr inż. Marek Sudak (zmarły 6 grudnia 2011 r.) był projektantem nowego mostu przez Wisłę w Toruniu wraz z towarzyszącymi mu obiektami inżynierskimi. Pełnił funkcję głównego projektanta mostowego z upoważnienia konsorcjum firm projektowych, któremu zlecono wykonanie tej pracy: Kontrakt Biuro Projektowo-Konsultingowe, Arcadis Profil, Pont-Projekt oraz Damrat Biuro Inżynierskie. Do powierzonego mu zadania, czyli do przygotowania projektu nowej przeprawy wiślanej w Toruniu, podszedł jak do dzieła życia. Niestety, choroba nowotworowa zastała go u kresu ambitnego zadania, nad którym sprawował pełny nadzór autorski. Estakada w ciągu ul. Żółkiewskiego i ul. Szosy Lubickiej jest jednym z obiektów inżynierskich powstałych w ramach projektu „Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi”.

Przedłożony do realizacji w Toruniu projekt mostowy należy ocenić jako dzieło wybitne pod względem architektonicznym i inżynierskim. O wysokich walorach konstrukcji pozytywnie wypowiedzieli się specjaliści branży drogowej w Polsce, wykonawcy mostu oraz instytucje nadzoru. Z pewnością nowy most Generał Elżbiety Zawackiej, będzie poza swoją naturalną rolą w transporcie drogowym pełnił również funkcję atrakcyjnej dominanty w miejskim krajobrazie Torunia. Dlatego warto, by pobliska estakada nosiła imię projektanta zarówno samego mostu, jak i obiektów towarzyszących.
Marek Sudak zmarł w wieku 41 lat. Był wybitnym projektantem okazałych obiektów inżynierskich, m.in. mostu wantowego przez Martwą Wisłę w Gdańsku, mostu łukowego w Poganicach czy stylowego mostu zwodzonego przy Twierdzy Wisłoujście w Gdańsku. Słynął z szerokiej i fachowej wiedzy inżynierskiej, a końcowe poprawki do projektu nowego mostu w Toruniu nanosił w ostatnich tygodniach swojego życia, dając dowód szczególnego oddania dla tego zadania i chęci przekazania Toruniowi wyjątkowego obiektu mostowego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska