Lokomotywy i wagony retro, odnowione budynki dworców - tak ma już niedługo wyglądać podróż odrestaurowaną linią nr 209 Toruń-Brodnica, przez m.in. Kowalewo i Golub-Dobrzyń.
<!** Image 2 align=none alt="Image 158934" sub="Podróż-retro na trasie Toruń-Brodnica. Po drodze zatrzymujemy się w Kowalewie Pomorskim i Golubiu-Dobrzyniu">Próbkę takiego przejazdu mieliśmy rok temu. Wówczas pociąg pojechał w części nieobsługiwaną trasą z Torunia do Golubia-Dobrzynia i z powrotem. W zabytkowych, piętrowych wagonach zasiadło około 400 osób. Był to element prac podjętych przez Urząd Marszałkowski nad rewitalizacją linii kolejowej nr 209.
<!** reklama>- To był świetny pomysł - mówi Alina Komalińska. - Byłam na tym przejeździe z synem. Jechaliśmy przez piękne tereny. Zwłaszcza wiosną i latem takie połączenie Torunia z Pojezierzem Brodnickim jest potrzebne.
W kierunku odnowienia linii został zrobiony kolejny krok. Biuro architektoniczne Abakus z Torunia przygotowało koncepcję architektoniczną linii. Składa się na nią m.in. odnowa dworców i innych zabudowań stacyjnych oraz zaadaptowanie ich do nowej roli centrów hotelowo-gastronomiczno-handlowo-muzealnych.
<!** Image 3 align=none alt="Image 158934" sub="Zanim dotrzemy do Brodnicy czeka nas jeszcze krótki postój na stacjach we Wrockach oraz w Kawkach / Wizualizacje nadesłane">Nieużytkowany pasażersko budynek stacji Kowalewo Główny Dworzec oraz Kowalewo Miasto mają zostać przeznaczone na stanice turystyczne. Na pierwszej z nich powstanie lokal gastronomiczny, zaś w stacji pomp – kawiarnia lub mała restauracja. Przewidziano też oszklony taras widokowy i szklaną klatkę schodową. Na stacji kolejowej w mieście projektant widziałby natomiast bufet, hotelik, wypożyczalnię rowerów, warsztat i sklep. Obiekty funkcjonowałyby całodobowo i całorocznie.
Muzeum kolejnictwa ma powstać na stacji we Wrockach. Na tej w Golubiu-Dobrzyniu - punkt informacji turystycznej, galeria oraz sklep i restauracja. Z kolei stacja w Kawkach mieściłaby pracownię artystyczną.
- Odrębnym tematem będzie zagospodarowanie obiektów, które nadal pozostaną w jurysdykcji PKP, np. stacje Mlewiec i Chełmoniec oraz bloki mieszkalne. Według lipcowych deklaracji dyrektora PKP Nieruchomości, wyprzedaż powinna rozpocząć się w ostatnim kwartale tego roku - mówi Andrzej Grabowski, burmistrz Kowalewa Pomorskiego.
W realizacji tych zamierzeń mają też uczestniczyć lokalne samorządy. Na przeszkodzie mogą jednak stanąć kwestie finansowe. Dlatego Urząd Marszałkowski podjął także rozmowy z lokalnymi przedsiębiorcami.
Osobną kwestią jest zapewnienie taboru do obsługi linii. - Zakupy rozpoczną się jeszcze w tym roku, remonty wagonów i lokomotyw dokonywane będą w roku przyszłym – mówi Piotr Całbecki, marszałek województwa.
Tabor będzie wyglądał inaczej niż poczatkowo zakładano. Nie udało się znaleźć parowozu serii Oi2, produkowanego w latach 20. XX w. do obsługi linii lokalnych w Prusach Wschodnich. Będzie za to polski parowóz Ol49 z 1952 roku oraz węgierska lokomotywa spalinowa SM41. Na co dzień stacjonuje w Grudziądzu. Pasażerowie będą wożeni czterema wagonami z lat 40. XX wieku. Ten tabor ma wyruszyć na trasę za dwa lata. Będzie jeździł w weekendy lub na specjalne zamówienie.(ms)
Miliony z RPO
12 milionów złotych - tyle ma kosztować rewitalizacja linii kolejowej nr 209 od Torunia do Brodnicy.
Większość funduszy na ten cel będzie pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?