Nieznane pozostają przyczyny środowej tragedii na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 91 z drogą wojewódzką nr 551 w okolicach Chełmży.
<!** Image 3 align=none alt="Image 188506" sub="Skrzyżowanie w Kończewicach zostało kilka lat temu przebudowane, ale niebezpieczne jest nadal / Fot.: Grzegorz Olkowski">Skrzyżowanie kilka lat temu zostało gruntownie przebudowane, na krajowej „91” oddzielono pasy ruchu długą wyspą centralną.
Taki zabieg miał poprawić bezpieczeństwo, bo kierowca wyjeżdżający z drogi podporządkowanej ma znacznie lepszą widoczność na samochody przejeżdżające w obu kierunkach drogą główną.
Chełmża czeka na budowę obwodnicy drogi 551 i wówczas ta ruchliwa trasa z Bydgoszczy przez Unisław, Chełmżę do Wąbrzeźna, zostanie zmodernizowana m.in. w rejonie Chełmży.
<!** reklama>- W tej chwili opracowywana jest koncepcja budowy obwodnicy Chełmży wraz z uzyskaniem ostatecznej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji - powiedział nam Ryszard Gilewski, naczelnik Wydziału Planowania i Rozwoju Sieci Drogowej w Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. - Ten dokument warunkuje rozpoczęcie prac nad projektem, a następnie realizację inwestycji. Prace nad nim zakończą się zgodnie z umową do 25 października.
Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, cały czas jednak trwa spór pomiędzy miastem Chełmża i gminą Chełmża co do przebiegu obwodnicy. Miasto wspiera projekt, natomiast gmina proponuje budowę „łącznika” wewnątrz Chełmży, którego nie można jednak nazwać obwodnicą.
- Liczymy na to, że w czasie realizowania przyszłej inwestycji GDDKiA również przebuduje skrzyżowanie drogi krajowej nr 91 z drogą wojewódzką nr 551. Za przebudowę skrzyżowań zawsze odpowiada zarządca drogi wyższego rzędu - dodał Ryszard Gilewski.
- Wszystkie remonty są wykonywane z uwzględnieniem policyjnych statystyk - zapewnił nas Tomasz Okoński, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA w Bydgoszczy. - Przykładem może być droga nr 10 z Torunia w kierunku Warszawy. Podczas remontu wybudowano między innymi oddzielne pasy dla pojazdów skręcających w lewo, ustawiono aktywne znaki drogowe, poprawiono geometrię niebezpiecznych zakrętów, wybudowano zatoki autobusowe.
Takim tragicznym miejscem przed przebudową pozostawało w naszym regionie choćby skrzyżowanie krajowej „15” z drogą wojewódzką nr 534 w Lipnicy. Obie krzyżowały się pod kątem prostym. Było tam wiele wypadków śmiertelnych. Po przebudowie powstało tam sporych rozmiarów rondo i od tego czasu nie zanotowano tam żadnych tragicznych zdarzeń.
Podobnie przebudowanych skrzyżowań na naszych drogach jest znacznie więcej i w zasadzie tylko od kierowców zależy, czy są one bezpieczne.
Warto wiedzieć
Jak zmienia się numeracja dróg?
Budowane i oddawane do użytku autostrady mają taką samą numerację, jak drogi krajowe, z których przejmują one ruch tranzytowy.
Gdy autostrada A1 kończyła się w Nowym Marzach, to krajowa droga nr 1 od od Rusocina pod Gdańskiem do Nowych Marz miała już numer 91. Po oddaniu A1 do Torunia cały ten fragment krajowej „jedynki” otrzymał nowy numer - 92.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?