Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sposobem w klienta

Justyna Wojciechowska-Narloch
Kogo nie skuszą spodnie za 20 złotych czy modna koszulka za jedyne 9,99 zł? Okazjom naprawdę trudno się oprzeć. Problem jednak w tym, że sprzedawcy nie zawsze są uczciwi.

Kogo nie skuszą spodnie za 20 złotych czy modna koszulka za jedyne 9,99 zł? Okazjom naprawdę trudno się oprzeć. Problem jednak w tym, że sprzedawcy nie zawsze są uczciwi.

<!** Image 2 align=none alt="Image 191456" sub="Sezonowe wyprzedaże to szansa na upolowanie m.in. ubrań w dobrej cenie [Fot.: Jacek Smarz]">Przekonała się o tym pani Irena, klientka jednego z sieciowych sklepów w toruńskiej Galerii Copernicus. Wzięła kilka bluzek z wyprzedaży i spodnie, tzw. alladynki, które wraz z innymi rzeczami wisiały na wieszaku z wyeksponowaną ceną 24,90 zł.

- Poszłam z tym wszystkim do kasy, ale po podliczeniu rachunek mi się nie zgadzał. Wyszło po prostu za dużo. Uprzejmy pan sprawdził wszystko jeszcze raz i okazało się, że spodnie zamiast 24,90 zł kosztują niemal 60 zł. Tamta cena dotyczyła tylko koszulek, które wisiały na tym samym wieszaku. Dla mnie jest to ewidentne wprowadzanie klienta w błąd - mówi pani Irena.

<!** reklama>Taki i wiele bardzo podobnych trików stosuje się w handlu, by sprzedać zalegający na półkach towar. Specjaliści od marketingu liczą na to, że klient ogarnięty szaleństwem okazyjnych zakupów nie dostrzeże różnicy w cenie. I tak się niestety często zdarza.

- W niektórych sklepach na półkach i wieszakach rozłożone są rzeczy z informacją, że „ceny już od” na przykład 15 zł. Rzeczywiście można znaleźć wśród nich kilka takich ubrań w tej cenie, ale reszta jest znacznie droższa. Ja sama zasugerowałam się tą ceną, a potem byłam zdziwiona przy kasie - mówi inna Czytelniczka.

Towary na półkach mogą być przecenione w ramach sezonowej wyprzedaży. Wtedy są to rzeczy pełnowartościowe. Cena może zostać obniżona również ze względu na wadę towaru. Wtedy jednak sprzedawca musi wyraźnie o tym poinformować.

- Klient powinien otrzymać jasną wiadomość, ile dana rzecz kosztował przed przeceną, a ile po niej. Wtedy oceni, czy zakup rzeczywiście będzie korzystny - wyjaśnia Marzena Nowak z Inspekcji Handlowej w Toruniu. - Należy też pamiętać, że kupując na wyprzedażach pełnowartościowe artykuły, zachowujemy prawo do gwarancji.

Bardzo ważną kwestią jest zachowanie paragonu, który dla klienta stanowi dowód zakupu określonej rzeczy w konkretnym miejscu.

- Paragon wskazuje, że to właśnie ten sprzedawca jest wobec mnie odpowiedzialny, bo od niego nabyłam wadliwy towar - dodaje Marzena Nowak. - Dziś wiele sklepów handluje podobnym, wręcz identycznym asortymentem. Mając paragon z kasy fiskalnej udowodnimy, że prawo jest po naszej stronie.

Konsumenci przez dwa lata od momentu zakupu mogą składać reklamacje. O wadzie towaru trzeba jednak poinformować sprzedawcę nie później niż dwa miesiące po jej wykryciu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska