Chociaż pierwszym etapem Trasy Średnicowej kierowcy poruszają się już od pięciu lat, jego wykonawcy dopiero teraz domagają się od miasta zaległych kilkunastu milionów złotych.
Z takim roszczeniem wystąpiły dwie portugalskie firmy: MSF Engenharia oraz Teodoro Gomes Alho.
Chcą odszkodowania w wysokości 16,5 miliona złotych za to, że samorząd przekazał im wadliwą dokumentację projektową. Urzędnicy nie ukrywają, że złożony w styczniu w toruńskim sądzie pozew mocno ich zaskoczył.
- Kontrakt zakończył się blisko pięć lat temu - podkreśla Magdalena Jaworska-Nizioł, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego. - Roboty objęte umową zostały odebrane 28 czerwca 2008 roku. Pierwotnie miały one zostać wykonane do końca września 2007 roku, ale w lutym 2008 roku zostało zawarte porozumienie, w którym uzgodniono zmianę polegającą na przedłużeniu czasu na ukończenie zadania do końca maja. Żadnych kar finansowych nie naliczono, a rozliczenie umowy nastąpiło zgodnie z kontraktem.
Rzeczniczka zaznacza również, że firma MSF, czyli lider konsorcjum, które budowało I etap Trasy Średnicowej, nie występowała wcześniej z żadnymi żądaniami w odniesieniu do samorządu.
Tymczasem pozew został złożony "na ostatnią chwilę", bo wkrótce minąłby termin, kiedy wykonawca mógł się upomnieć o pieniądze.
Portugalskie firmy wynajęły znaną kancelarię warszawską. Akta sprawy składają się na wiele tomów. Łącznie ważą około 20 kilogramów. Odbyło się już pięć rozpraw w tej sprawie i nic nie wskazuje na to, by wyrok miał zapaść w najbliższym czasie.
- Na początku lipca został dopuszczony dowód z opinii biegłego w zakresie projektów drogowych - informuje Justyna Kujaczyńska-Gajdamowicz, rzecznik prasowy Sądu Okręgowego w Toruniu. - W przeciwieństwie do spraw karnych, tego typu procedura trochę trwa. Pozyskanie opinii planowane jest dopiero na październik. Potem sąd będzie dopuszczał kolejną opinię, tym razem z zakresu księgowości.
Konkludując, sprawa potrwa jeszcze na pewno kilka, jeśli nie kilkanaście miesięcy.
Z przedstawicielami portugalskich firm nie udało nam się skontaktować.
FAKTY
* I etap Trasy Średnicowej obejmuje odcinek od ronda Wyszyńskiego (skrzyżowanie Paderewskiego i Kwidzyńskiej) do ronda Andersa (skrzyżowanie Drogi Łąkowej i Lotniczej). Liczy blisko 3,5 kilometra.
* Inwestycja została oddana do użytku latem 2008 roku - po prawie rocznym opóźnieniu względem zakładanego na początku harmonogramu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?