Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będą zmiany w organizacji ruchu na Szosie Chełmińskiej. Wymusi je tramwaj

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
Skrzyżowanie Szosa Chełmińska/Żwirki i Wigury. Tu nie skręcimy w lewo z pierwszej z tych ulic
Skrzyżowanie Szosa Chełmińska/Żwirki i Wigury. Tu nie skręcimy w lewo z pierwszej z tych ulic Grzegorz Olkowski
Za kilka miesięcy kilka lewoskrętów zniknie z Szosy Chełmińskiej w Toruniu. Zostaną zlikwidowane, gdy tą ulicą zaczną kursować tramwaje.

Zobacz wideo: Tak budują linię tramwajową na Jar

od 16 lat

Budowa linii tramwajowej między centrum Torunia na osiedle Jar ma zakończyć się na przełomie wiosny i lata przyszłego roku. Jej "odpalenie" będzie wiązało się z nowymi rozwiązaniami i nową organizacją ruchu.

Tramwaje na placu NOT: w każdym kierunku

Nowe rozwiązanie pojawi się na południowym końcu nowej linii, czyli placu NOT, a więc skrzyżowaniu Czerwonej Drogi, alei Solidarności, ulicy Odrodzenia i Szosy Chełmińskiej. Dotyczy ono przede wszystkim tramwajów.

Polecamy

Będą mogły pojechać przez to skrzyżowanie w każdej relacji. Tory zostaną więc ułożone na wprost w osi Szosa Chełmińska - aleja Solidarności i Odrodzenia - Czerwona Droga. Będą też połączenia w relacji Odrodzenia - Szosa Chełmińska, Odrodzenia - aleja Solidarności, aleja Solidarności - Czerwona Droga i Czerwona Droga - Szosa Chełmińska.

Polecamy

Od razu jednak dodajmy, że na co dzień tramwaje nie będą kursować w całym tym układzie. Z przymiarek do nowej sieci połączeń tramwajowych, która ma zacząć obowiązywać po uruchomieniu linii między centrum a Jarem, wynika, że nie będą wykorzystywane relacje Szosa Chełmińska - Odrodzenia i Szosa Chełmińska - Czerwona Droga. Będą w pogotowiu, na przykład gdy konieczne będzie wprowadzenie objazdów.

Szosa Chełmińska: trzy zakazy skrętu w lewo

Samochodów dotyczyć z kolei będą zmiany w organizacji ruchu na Szosie Chełmińskiej. Gdy zaczną nią kursować tramwaje, jadący od strony Wrzosów nie będą już mieli możliwości skrętu w lewo z tej ulicy w ulicę Grudziądzką.

Najpoważniejsze zmiany zajdą na skrzyżowaniu Szosy Chełmińskiej z ulicą Żwirki i Wigury. Znikną tu dwa lewoskręty. Z Szosy Chełmińskiej w Żwirki i Wigury nie będą mogły skręcać pojazdy poruszające się pierwszą z tych ulic zarówno od strony starówki, jak i Wrzosów.

Na skrzyżowaniu Szosa Chełmińska/Żwirki i Wigury już teraz bywa niebezpiecznie, a tramwaje sytuację jeszcze bardziej skomplikują. Kierowców czeka więc nadrabianie drogi, dojazd do następnych skrzyżowań na Szosie Chełmińskiej i nawrót na przeciwległą jej jezdnię. Problemem będzie zwłaszcza dojazd do szpitala na Bielanach. Rozwiązałby go kolejny odcinek trasy średnicowej, między Szosą Chełmińską a Szosą Okrężną. Docelowo nim ma prowadzić główny dojazd do rozbudowanej ostatnio lecznicy. Tyle że inwestycja ciągle jest na etapie przygotowań.

Polecamy

Zmiany na rondzie Czadcy: będą światła

Przypomnijmy, że nową organizację ruchu tramwaje wymuszą także na rondzie Czadcy, czyli skrzyżowaniu ulic Legionów, Wielki Rów i Długiej. Pojedziemy tu przez rondo turbinowe. Pojawi się na nim sygnalizacja świetlna. Będzie wzbudzana przez zbliżający się do niego tramwaj. Sygnalizacja zostanie zamontowana na tzw. wyspie centralnej oraz na przejściach dla pieszych przez torowisko tramwajowe. Poza tym zmieni się geometria ronda. Wymusi ona na wjeżdżających na nie kierowcach zmniejszenie prędkości.

Nowym rozwiązaniem będącym efektem budowy linii tramwajowej jest także torowisko ułożone na środku ulicy Długiej między Szosą Chełmińską a rondem Czadcy oraz przerzucenie ruchu z odcinka Szosy Chełmińskiej między ulicą Dekerta a ulicami Podgórną i Bema na biegnący równolegle fragment trasy staromostowej. Został oddany do użytku kilka miesięcy temu i kierowcy zdążyli się już przyzwyczaić do jazdy nim.

Polecamy

Docelowo na trasę staromostową ma też zostać przerzucony ruch z odcinka Szosy Chełmińskiej między placem NOT a ulicą Dekerta. Nie wiadomo, jednak kiedy powstanie jej fragment planowany od Dekerta do Osiedla Młodych, m.in. między Targowiskiem Miejskim a cmentarzem św. Jerzego. Jego budowę miał sfinansować inwestor chcący wznieść galerię handlową w miejscu Uniwersamu. Z jego planów nic jednak nie wyszło.

Zmian w organizacji ruchu tramwaj nie spowoduje na ulicach Legionów, Polnej, Ugory i Watzenrodego. Torowisko zaprojektowano bowiem na trawnikach i nieużytkach. Wyjątkiem będzie rejon zajezdni autobusowej przy ulicy Legionów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska