Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Długa i kręta droga do rozwiązania poplątanego węzła w Czerniewicach

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Kamil Mójta
Aż 21 miesięcy potrzebował rząd na zatwierdzenie budowy kluczowej dla Torunia inwestycji drogowej. Przez ten czas, aż do kampanii wyborczej, nie trafiały do niego niekończące się apele torunian.

[break]
Sytuacja związana z odcięciem naszego miasta od autostrady na węźle w Czerniewicach to ewenement w skali kraju. Aby wjechać na A1 trzeba dziś wybrać węzeł w Lubiczu lub jechać poprzez planowaną trasę S-10. Sęk w tym, że to wiąże się absurdalnym nadrabianiem drogi. Inną alternatywą jest węzeł Ciechocinek, oddalony aż o ponad 20 kilometrów!

Najlepsza rozbudowa

Oznacza to, że najlepszym rozwiązaniem jest rozbudowa węzła Czerniewice, umożliwiająca powiązanie ze sobą autostrady, DK91 i S10.
Decyzja w sprawie realizacji inwestycji w takim kształcie zapadła jednak dopiero pod koniec sierpnia tego roku, wraz z przyjęciem przez rząd Programu Budowy Dróg Krajowych.

Tymczasem władze miasta oraz marszałek województwa wielokrotnie apelowali o przywrócenie połączenia. Ostatnia korespondencja między toruńskim magistratem a Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju pochodzi z maja. Co istotne, znajduje się w niej propozycja konkretnego rozwiązania drogowego.

- W piśmie do Ministerstwa proponowaliśmy zawarcie porozumienia, na mocy którego strony zobowiążą się do przygotowania dokumentacji i realizacji zadania - mówi Aleksandra Iżycka, rzecznik prezydenta Torunia.

Miasto miałoby zobowiązać się do wykonania połączenia z węzłem w swoich granicach administracyjnych, a strona rządowa - do przebudowy drogi S10, wykonania węzła i jego połączenia na odcinku podmiejskim.

Powiązane bajpasem

- Na polecenie prezydenta Torunia, Miejski Zarząd Dróg zlecił sporządzenie koncepcji połączenia ul. Łódzkiej w Toruniu z drogą S10 i autostradą. O efektach będzie można mówić, kiedy zostanie przyjęta - dodaje Iżycka. Wariant takiego połączenia przedstawił na naszych łamach prezydent Zaleski, w wywiadzie z czerwca 2014 roku.

Chodziło o powiązanie tzw. bajpasem drogi S10 - tuż przed punktem poboru opłat węzła Czerniewice - z ul. Łódzką , która jest obecnie remontowana (patrz infografika - łącznik nr 2).

Alternatywną koncepcję zgłaszał były szef Wydziału Inwestycji Strategicznych Urzędu Miasta. W 2005 roku, przygotował projekt wydłużenia Trasy Wschodniej (z nowym mostem) o 2,5 km, od ronda na ul. Łódzkiej, przez os. Piaski, do S10 - także przed bramkami autostrady (łącznik nr 1). Jak będzie wyglądało połączenie z autostradą zadecyduje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska