[break]
Sytuacja związana z odcięciem naszego miasta od autostrady na węźle w Czerniewicach to ewenement w skali kraju. Aby wjechać na A1 trzeba dziś wybrać węzeł w Lubiczu lub jechać poprzez planowaną trasę S-10. Sęk w tym, że to wiąże się absurdalnym nadrabianiem drogi. Inną alternatywą jest węzeł Ciechocinek, oddalony aż o ponad 20 kilometrów!
Najlepsza rozbudowa
Oznacza to, że najlepszym rozwiązaniem jest rozbudowa węzła Czerniewice, umożliwiająca powiązanie ze sobą autostrady, DK91 i S10.
Decyzja w sprawie realizacji inwestycji w takim kształcie zapadła jednak dopiero pod koniec sierpnia tego roku, wraz z przyjęciem przez rząd Programu Budowy Dróg Krajowych.
Tymczasem władze miasta oraz marszałek województwa wielokrotnie apelowali o przywrócenie połączenia. Ostatnia korespondencja między toruńskim magistratem a Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju pochodzi z maja. Co istotne, znajduje się w niej propozycja konkretnego rozwiązania drogowego.
- W piśmie do Ministerstwa proponowaliśmy zawarcie porozumienia, na mocy którego strony zobowiążą się do przygotowania dokumentacji i realizacji zadania - mówi Aleksandra Iżycka, rzecznik prezydenta Torunia.
Miasto miałoby zobowiązać się do wykonania połączenia z węzłem w swoich granicach administracyjnych, a strona rządowa - do przebudowy drogi S10, wykonania węzła i jego połączenia na odcinku podmiejskim.
Powiązane bajpasem
- Na polecenie prezydenta Torunia, Miejski Zarząd Dróg zlecił sporządzenie koncepcji połączenia ul. Łódzkiej w Toruniu z drogą S10 i autostradą. O efektach będzie można mówić, kiedy zostanie przyjęta - dodaje Iżycka. Wariant takiego połączenia przedstawił na naszych łamach prezydent Zaleski, w wywiadzie z czerwca 2014 roku.
Chodziło o powiązanie tzw. bajpasem drogi S10 - tuż przed punktem poboru opłat węzła Czerniewice - z ul. Łódzką , która jest obecnie remontowana (patrz infografika - łącznik nr 2).
Alternatywną koncepcję zgłaszał były szef Wydziału Inwestycji Strategicznych Urzędu Miasta. W 2005 roku, przygotował projekt wydłużenia Trasy Wschodniej (z nowym mostem) o 2,5 km, od ronda na ul. Łódzkiej, przez os. Piaski, do S10 - także przed bramkami autostrady (łącznik nr 1). Jak będzie wyglądało połączenie z autostradą zadecyduje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?