Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak sklasyfikowane są toruńskie komunikacyjne szlaki?

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Mieszkańcy okolic trasy średnicowej muszą często nadkładać drogi, korzystając z przejść dla pieszych
Mieszkańcy okolic trasy średnicowej muszą często nadkładać drogi, korzystając z przejść dla pieszych Sławomir Kowalski
Otwarcie średnicówki wywołało w mieście gorącą dyskusję. Jednym z głównych tematów są problemy z przejściami dla pieszych. Tymczasem drogowcy bronią się, używając enigmatycznego skrótu „GP”.

Trasę średnicową można przeciąć wyłącznie na pasach zlokalizowanych na skrzyżowaniach. Oznacza to niejednokrotnie, że osoby chcące dojść np. do cmentarza przy ul. Wybickiego muszą znacząco nadkładać drogi. Wydawałoby się, że wystarczy niewielka przebudowa, kilka znaków i dodatkowe przejście gotowe. To jednak nie jest wcale takie proste. Drogowcy tłumaczą, że średnicówka nie jest drogą o charakterze lokalnym.
[break]

Średnicówka to wyjątek

- To droga, posiadająca dwie, dwupasowe jezdnie. Stanowi jeden z bardzo ważnych elementów w komunikacyjnym układzie szkieletowym miasta (...). Posiada klasę GP, czyli główną przyspieszoną - wyjaśnia w specjalnym komunikacie Stefan Kalinowski, p.o. dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg. Czytelnicy pytają, co dokładniej kryje się pod tym skrótem.
- Jaki jest status innych ulic w Toruniu i jak do tego statusu ma się lokalizacja przejść dla pieszych? - dopytuje czytelniczka z Chełmińskiego Przedmieścia. - Na pierwszy rzut oka otwarty odcinek średnicówki niczym się nie różni od przebudowanej ul. Polnej czy fragmentu Szosy Chełmińskiej. Na tych ulicach nie było problemu z korzystnym dla pieszych układem przejść.
Drogowcy wyjaśniają, że trasa powstała w standardzie GP, z niemal docelowymi już rozwiązaniami, w tym ograniczoną liczbą przejść dla pieszych. Zbiór wymagań technicznych i użytkowych naszych ulic określają tak zwane klasy dróg. Wyróżnia się ich 7, z czego w Toruniu mamy do czynienia z 5.
Wśród nich jest droga GP, ale taki status ma tylko trasa średnicowa. Ulicami tej klasy można jechać w terenie zabudowanym od 60 do 70 km/h. Ponieważ otwarty jest dopiero fragment średnicówki, auta mogą się rozpędzić tylko do 50 km/h. Odstępy między skrzyżowaniami powinny mieć tutaj co najmniej 1 km długości. Nieco niższy status w naszym mieście mają drogi klasy G (główne). Są to np. Szosa Lubicka, Olsztyńska, Szosa Bydgoska, Broniewskiego. Dopuszcza się na nich nieco mniejsze prędkości - od 50 do 60 km/h (w terenie zabudowanym). Skrzyżowania nie powinny się na nich pojawiać częściej niż co 600 metrów.
Dalej w klasyfikacji są drogi zbiorcze, oznaczane literą Z - np. Podgórska, Nieszawska, Żółkiewskiego, Kościuszki. W tym przypadku mowa o ograniczeniach prędkości od 40, przez 50, do 60 km/h. Drogi zbiorcze mogą przecinać się z innymi ulicami co 150 m. Oprócz tego wyróżnia się jeszcze drogi lokalne (L) i dojazdowe (D).

Cztery drogi krajowe

Drogi można też podzielić ze względu na ich funkcję w sieci drogowej na - krajowe, powiatowe, wojewódzkie i gminne. Toruń przecinają 4 drogi krajowe: S10 ze Szczecina do Warszawy, nr 15: między Wrocławiem a Olsztynem, nr 80: z Bydgoszczy do węzła autostradowego w Lubiczu oraz nr 91: między Gdańskiem a Cieszynem.

Fakty
Po czym jeździmy w Toruniu?

Układ drogowy naszego miasta tworzy ponad 455 km dróg (dane z 2012 roku), w tym:
- 320,1 km gminnych,
- 77,7 km powiatowych,
- 18,2 km wojewódzkich,
- 39,3 km krajowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska