Poniżej zamieszczamy pełną treść oświadczenia:
Sygnalizacja na każdym skrzyżowaniu była ustawiona zgodnie z programem przyjętym w dokumentacji projektowej. Nie ulega wątpliwości, że założony przez projektanta model teoretyczny, należy skorygować i dopasować do warunków panujących na drodze, w rzeczywistości. Jest to jednak możliwe dopiero po prowadzonych przez kilka dni, wspólnie z Policją i Wydziałem Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta, obserwacjach.
Na wniosek użytkowników, chcąc poprawić płynność ruchu wyłączono światła na skrzyżowaniu Trasy Średnicowej Północnej z ul. Grudziądzką. W tej chwili sygnalizacja działa na żółtym pulsacyjnym świetle i uprzedza kierowców o zlokalizowanym w tym miejscu rondzie. Obecnie szczegółowej analizie jest poddawany program, jaki działa na kolejnym skrzyżowaniu – trasy średnicowej z ul. Legionów. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, program ten zostanie zmieniony. Trzeba też pamiętać, że wprowadzenie sygnalizacji zawsze jest kompromisem, który co prawda polepsza bezpieczeństwo kierowców i pieszych, ale dzieje się to kosztem konieczności dłuższego oczekiwania na przejazd lub przejście przez skrzyżowanie.
Powstały fragment Trasy Średnicowej Północnej od Szosy Chełmińskiej do ul. Grudziądzkiej nie jest ulicą o charakterze lokalnym! To droga, posiadająca dwie, dwupasowe jezdnie. Stanowi jeden z bardzo ważnych elementów w komunikacyjnym układzie szkieletowym miasta, który ma usprawnić poruszanie się w osi wschód-zachód. Posiada klasę GP, czyli główną przyspieszoną. Dlatego też z uwagi na bezpieczeństwo ruchu drogowego przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów zostały zlokalizowane bezpośrednio przy skrzyżowaniach i wyposażone są w sygnalizację świetlną. Już od momentu otwarcia trasy obserwowaliśmy niepokojące zachowanie pieszych, często przebiegających przez ulicę w miejscach niedozwolonych, a zwyczajowo przyjętych. Stwarza to realne zagrożenie dla jadących trasą kierowców, jak i samych pieszych. Stąd - dla zwiększenia bezpieczeństwa – na wysokości ulicy Małachowskiego i w okolicy ulicy Żelaznej ustawione zostały barierki ze znakiem zakaz ruchu pieszego. Reasumując, liczba przejść dla pieszych jest dostosowana do klasy drogi (GP) i przewidywanych docelowo warunków ruchowych oraz natężeń ruchu.
Sygnalizacja świetlna na rondach, a raczej na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym, średnicówki z ul. Szosa Chełmińska i z ul. Grudziądzką służy zapewnieniu bezpieczeństwa oraz uporządkowaniu ruchu. Została ona ustawiona w miejscach, gdzie zbiega się ruch z drogi krajowej, przebiegającej przez ul. Grudziądzką oraz przy skrzyżowaniu z ruchliwą Szosą Chełmińską.
Z doświadczeń krajowych wynika, że ronda, czy też skrzyżowania o ruchu okrężnym, bez sygnalizacji, sprawdzają się dla dróg o mniejszym natężeniu ruchu. Dla Grudziądzkiej czy Szosy Chełmińskiej byłoby to nieefektywne.
Ważne jest także, aby wytłumaczyć i znaleźć różnicę pomiędzy tradycyjną nazwą „rondo”, a tym co mamy na Trasie Średnicowej. Raz jeszcze przypomnę – jest to, używając fachowego języka – skrzyżowanie o rozszerzonych wlotach, z wyspą centralną, gdzie już na wlotach następuje segregacja ruchu na dwa lub więcej pasy ruchu. Takie rozwiązanie jest konieczne ze względu na prognozowane natężenie ruchu na trasie, która w przyszłości ma się stać jedną z podstawowych arterii Torunia na kierunku wschód-zachód.
/-/ Stefan Kalinowski
p.o. dyrektora MZD w Toruniu"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?