Nie trzeba bać się ogórka

Magdalena Ratajczyk
Latem na talerzu powinny znaleźć się dania lekkie, które nie obciążają żołądka. Porzućmy tłuste potrawy, na rzecz tych bogatych w błonnik.

Latem na talerzu powinny znaleźć się dania lekkie, które nie obciążają żołądka. Porzućmy tłuste potrawy, na rzecz tych bogatych w błonnik.

<!** Image 2 align=none alt="Image 173634" sub="Na targowiskach sprzedaje się wszystko - papryka, sałata, pomidory, a nawet ogórki, które jeszcze jeszcze nie tak dawno kupujący omijali z daleka / Fot. Grzegorz Olkowski">Ta cenna substancja znajduje się w każdym produkcie pochodzenia roślinnego. W okresie letnim sięgamy po nie często, bo poza zbawiennym wpływem na nasz przewód pokarmowy, doceniamy też ich walory smakowe. Na targowiskach roi się od klientów, którzy przychodzą tam kupować świeże warzywa i owoce. Sprzedaje się wszystko - papryka, sałata, pomidory, a nawet ogórki - które jeszcze nie tak dawno omijano z daleka. Zainteresowaniem cieszą się owoce sezonowe. Ludzie kupują najchętniej truskawki i czereśnie.

Smaczne i zdrowe

- Stęskniłam się za smakiem prawdziwych truskawek. W zimę kupowałam takie z marketu, ale to nie to samo. Tamte wyglądają piękniej, ale wystarczy skosztować, żeby przekonać się, że to nie są takie owoce, które najbardziej mi smakują – mówi pani Joanna, która na targowisku kupiła cztery kilogramy czerwonych pyszności.

<!** reklama>Truskawki są nie tylko smaczne, ale też zdrowe. Owoce te mają więcej witaminy C niż cytryna! Poprawiają przemianę materii i odtruwają organizm. Do tego nie są kaloryczne, w 100 gramach świeżych owoców znajduje się zaledwie 29 kcal. Śmiało mogą po nie sięgnąć więc osoby, które dbają o linię lub ze względu na swój stan zdrowia nie mogą spożywać dużej ilości cukrów.

Sezon na warzywa

W okresie letnim warto wykorzystać w swoich jadłospisach wszystkie warzywa sezonowe. Jeśli się pospieszymy, dostaniemy jeszcze szparagi, które są niezwykle lekkostrawne. Zawierają witaminy C i E. Spożywając szparagi, dostarczymy naszemu organizmowi również cennych składników mineralnych: wapnia, fosforu, magnezu, potasu, sodu oraz niewielkich ilości żelaza.

Sięgajmy też po warzywa zielone. Sałata i ogórki na pewno powinny znaleźć się teraz w naszym jadłospisie. Te drugie do niedawna budziły nasze obawy z powodu doniesień o zakażeniu szczepem pałeczek okrężnicy. Sprzedawcy zapewniają, że okres paniki już minął, a ogórki można jeść bez obaw.

- Ludzie na wiadomość o tym, że żywność może być źródłem groźnej bakterii, bali się jej kupować. Gdy pojawiła się informacja o zakażeniu hiszpańskich ogórków, niektórzy klienci wykreślili je ze swojego jadłospisu. Nie pomagała informacja dopisana drukowanymi literami, że produkt pochodzi z Polski. Gdy okazało się, że to nie ogórki są przyczyną zachorowań, panika minęła, a ludzie przestali się bać – mówi sprzedawczyni z toruńskiego targowiska.

A ogórki jeść warto, bo są nie tylko cennym źródłem magnezu i potasu, ale także odkwaszają organizm. Poza tym zawierają w sobie dużo wody, której latem w naszej diecie powinno być jak najwięcej. Ilość potraw, które można przyrządzić z tego warzywa, zależy tylko od fantazji i apetytu. Polacy chętnie robią z nich sałatki, jedzą surowe lub pod postacią mizerii.

Uzupełniajmy płyny

W lato równie ważne jest picie dużej ilości płynów. Dziennie powinniśmy wypijać co najmniej dwa litry wody. Najlepiej sięgać po tą najzdrowszą – niegazowaną. Wiele osób pragnienie gasi lodami. Te są jednak bogate w cukry, dlatego z ich jedzeniem lepiej nie przesadzać.

Nie tylko rośliny

Nie zapominajmy o pozostałych składnikach zdrowej diety, która powinna zawierać w sobie także białko i tłuszcze. Owoce jedzmy z jogurtami naturalnymi, a warzywa w towarzystwie chudych mięs lub ryby.


Rozmowa z dietetykiem, który radzi, aby latem jak najczęściej używać grilla

Z MONIKĄ TARCZYŃSKĄ, specjalistą ds. żywienia rozmawiamy o letnim jadłospisie

<!** Image 3 align=left alt="Image 173635" >Czy latem powinniśmy zmienić sposób odżywiania?

Oczywiście. Warto sięgnąć po świeże warzywa i owoce, do których nie mamy dostępu zimą. Są one bardzo cennym źródłem witamin i minerałów. Jedzmy rzodkiewkę, szparagi i sałatę. W przypadku owoców trzeba uważać, bo niektóre z nich są kaloryczne. Bez obaw możemy zajadać się jednak arbuzem i truskawkami. Gdy są upały, nie mamy ochoty na dania ciężkie i tłuste, bo nasz organizm nie potrzebuje energii do ogrzania. Jedzmy zatem chłodniki, zupy-kremy z warzyw, grillowane mięso i ryby.

Skoro jemy mniej tłuszczy, to może jest to dobry czas na odchudzanie?

Jest to bardzo dobry moment, by zrzucić zbędne kilogramy. W lato organizm nie jest nastawiony na gromadzenie tkanki tłuszczowej, tak jak ma to miejsce zimą. Teraz nie mamy potrzeby zabezpieczania się przed zimnem i stąd większość z nas ma obniżony apetyt. Żeby zdrowo schudnąć, najlepiej jeść mniejsze porcje i nie podjadać miedzy posiłkami. Używajmy grilla, jest on świetną alternatywą dla smażenia. Przyrządzając potrawy w ten sposób, na pewno zaoszczędzimy sobie wielu kalorii. Przy odchudzaniu pomogą nam także owoce i warzywa sezonowe, które są bogate w wodę. Jedzmy ogórki i arbuzy, a na pewno nasza waga spadnie. Uważajmy na słodkie owoce, takie jak czereśnie – dla tych, którzy dbają o linię, nie są one odpowiednie.

A co z napojami?

Latem wydalamy więcej wody, dlatego powinniśmy w ciągu dnia często uzupełniać płyny. Najlepsza jest wysokozmirealizowana woda niegazowana. Zwracajmy uwagę na zawartość sodu – im mniej go, tym lepiej. Wody gazowane sztucznie gaszą pragnienie, przez co pijemy mniej. Jeżeli ktoś lubi właśnie takie wody, niech wybiera te gazowane naturalnie.

W lato pragnienie gasimy często lodami. Warto je jeść?

Lepiej zjeść sorbet niż lody śmietankowe. Nie warto jeść słodyczy, co nie oznacza, że od czasu do czasu nie możemy sobie na nie pozwolić. Lody, w przeciwieństwie do innych słodkości, zawierają białko, które korzystnie wpływa na metabolizm. Będą zdrowsze, jeśli zamiast dużej porcji zjemy gałkę, za to z owocami.

Co przykładowo powinniśmy jeść w jeden z upalnych dni?

Zaczynamy od śniadania, które jest podstawą zdrowego odżywiania. Najlepiej zjeść coś bogatego w węglowodany. Może być to kawałek chleba razowego z lekkim serkiem i warzywami lub płatki owsiane z owocami. Na drugie śniadanie można zjeść porcję owoców. Jeżeli ktoś bardzo lubi słodycze, to może zarezerwować czas drugiego śniadania właśnie na coś słodkiego. Na obiad zjedzmy chłodnik z botwinki lub świeżego ogórka i porcję grillowanego mięsa lub ryby z dużą ilością warzyw. Podwieczorek może być porcją warzyw lub owoców. Kolację jedzmy na kilka godzin przed snem, niech będzie to np. sałatka z jajkiem lub rybą.

Latem szczególnie dbamy o wygląd skóry. Dzięki jakim potrawom będzie ona wyglądała pięknie?

Najkorzystniej wpłyną na nią warzywa i owoce a także ryby. Powstawaniu pomarańczowej skórki sprzyja sól i przyprawy. Dodawajmy ich do potraw jak najmniej, a na pewno przyczynimy się do poprawy wyglądu skóry. Zamiast tego używajmy świeżych ziół. Pijmy dużo wody i unikajmy przetworzonego jedzenia oraz słodkich napojów. Konserwanty i cukier nie pomogą nam w dbaniu o urodę. Jeśli zależy nam na pięknym kolorycie skóry, jedzmy owoce i warzywa bogate w beta karoten. Najwięcej znajdziemy go w marchwi. Można przyjmować też suplementy diety, które go zawierają. Nie przesadzajmy jednak z ilością. W zdrowym odżywianiu najważniejszy jest umiar.

 

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie