Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Parkingi park&ride w Toruniu. Kiedy tam w końcu zaparkujemy?

Sara Watrak
Sara Watrak
Parkingi park&ride w Toruniu
Parkingi park&ride w Toruniu Agnieszka Bielecka
Dwa parkingi typu park&ride w Toruniu, przy ul. Dziewulskiego i Olimpijskiej, miały być gotowe w marcu, skorzystamy z nich najprawdopodobniej w czerwcu. Trwają tam ostatnie prace budowlane i niezbędne testy. Parkingi kosztowały niemal 31 mln zł. Pomieszczą w sumie 439 aut. Parkingi darmowe nie będą, ale urzędnicy przekonują, że przygotują atrakcyjną ofertę dla kierowców.

Obejrzyj: Tak wygląda Toruń z Oka Kopernika na Jordankach

od 16 lat

Jesienią 2021 roku rozpoczęła się budowa dwóch parkingów park&ride w Toruniu. Ich lokalizacja została wybrana w taki sposób, aby łatwo było przesiąść się z auta do autobusu czy tramwaju.

Parkingi park&ride to ogromna inwestycja, warta niemal 31 mln zł. Z założenia ma ona odciążyć przepełnione samochodami centrum miasta. Czy tak faktycznie się stanie? Przekonamy się latem.

- W pełni gotowe parkingi przy ul. Olimpijskiej i Dziewulskiego zostaną oddane do użytku pod koniec II kwartału 2023 - informuje Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzeczniczka prasowa Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.

Co działo się zimą na budowie parkingów park&ride w Toruniu?

W listopadzie i grudniu na parkingu zlokalizowanym u zbiegu ul. Dziewulskiego i Szosy Lubickiej, z uwagi na pogodę, prace prowadzono głównie wewnątrz obiektu.

- W pomieszczeniach socjalnych układano gładzie i płytki, żywice i malowano pomieszczenia teletechniczne. Zakończono też malowanie ścian zewnętrznych i elementów wewnętrznych na parterze, a także kontynuowano montaż lameli elewacyjnych. Pod koniec roku prowadzono też prace branży sanitarnej, elektrycznej, teletechnicznej i drogowej - wylicza Agnieszka Kobus-Pęńsko.

Trwa głosowanie...

Czy parkingi park&ride są w Toruniu potrzebne?

W grudniu gotowa była już wentylacja w budynku techniczno-sanitarnym, zamontowano również hydranty. Drogowcy zakończyli też układanie nawierzchni z kostki brukowej.

- W ramach prac elektrycznych i teletechnicznych rozpoczęto montaż opraw oświetleniowych oraz montaż tablic zajętości miejsc - dodaje Agnieszka Kobus-Pęńsko.

W styczniu ekipa ułożyła warstwy żywiczne na rampach oraz klatce schodowej.

- Zamontowano też bariery energochłonne na rampach, zakończono montaż elewacji z lameli oraz elewację na budynku socjalno-technicznym. Wykonano też warstwy wykończeniowe klatki schodowej - wylicza rzeczniczka.

Na początku roku założono też klimatyzację, elementy instalacji grzewczej i oświetlenie.

- Wykonawca kontynuował także istotne dla działania parkingu roboty teletechniczne, polegające m.in. na montażu systemu zajętości miejsc - dodaje Agnieszka Kobus-Pęńsko.

Wjeżdżając na parking, kierowcy zobaczą, ile miejsc jest wolnych.

A co się działo przy Olimpijskiej? Tamtejszy parkingi powstaje niedaleko pętli tramwajowej. W grudniowym harmonogramie znalazł się montaż barier energochłonnych, hydrofora, klimatyzacji. Roboty elektryczne obejmowały montaż oświetlenia na klatkach schodowych, a roboty drogowe - wykonywanie nasadzeń.

- Zarówno w robotach sanitarnych, jak i elektrycznych i teletechnicznych wykonawca przeprowadzał pierwsze próby i rozruchy - informuje Agnieszka Kobus-Pęńsko.

Polecamy

Na początku roku wykonawca realizował już ostatnie roboty i przygotowywał się do pierwszych odbiorów poszczególnych elementów.

- W zakresie branży architektoniczno-konstrukcyjnej zakończono montaż barier, odbojników i maskownic dylatacyjnych. W robotach drogowych uwzględniono malowanie oznakowania pionowego i poziomego, zakończono układanie nawierzchni chodników przy parkingu oraz humusowanie i nasadzenia. Roboty elektryczne obejmowały programowanie systemu - wylicza rzeczniczka.

Co pozostało jeszcze do zrobienia? Wykonawcę czeka rozruch instalacji hydrantowej, a także montaż systemu informacji pasażerskiej i systemu parkingowego.

W sumie do budowy obu obiektów wykorzystane zostanie ok. 4300 metrów sześciennych betonu i 300 ton stali. Na jednej ze ścian parkingu przy ul. Dziewulskiego powstanie zielona ściana o powierzchni ok. 450 mkw.

Parkingi park&ride w Toruniu pomieszczą ponad 400 aut

Dodajmy, że na poziomie zero dwupoziomowego parking przy ul. Dziewulskiego znajdzie się zadaszona pętla dla autobusów miejskich. W sumie obiekt pomieści 222 samochody, w tym pojazdy elektryczne, dla których dostępne będą miejsca z ładowarkami. Na parkingu przy ul. Olimpijskiej przewidziano 217 miejsc.

Wykonawcy przyłożyli dużą wagę do tego, by parkingi były dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami - i nie chodzi tu tylko o specjalne, wyznaczone miejsca parkingowe czy toalety, lecz także takie przestrzenie, które zapewnią np. bezkolizyjny, komfortowy wyjazd osób na wózku inwalidzkim i dostanie się na przystanek.

Ile zapłacimy za zaparkowanie na parkingach park&ride?

Miasto analizuje różne warianty cenników, które byłyby korzystne dla mieszkańców Torunia, sąsiednich gmin czy turystów. W kwietniu ubiegłego roku władze zapowiadały, że uruchomienie systemu parkingów ma zbiec się ze startem toruńskiej karty miejskiej. W grudniu przygotowanie dokumentacji przetargowej toruńskiej karty miejskiej było na końcowym etapie. Do 30 marca jednak przetargu nie ogłoszono. W budżecie miasta na ten rok na zadanie "System karty miejskiej z uwzględnieniem biletu elektronicznego w komunikacji miejskiej" planuje się przeznaczyć 3,5 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska