Coraz konkretniejsze są plany budowy linii tramwajowej do miasteczka akademickiego na Bielanach w Toruniu. Pobiegnie blisko budynków uniwersyteckich.
<!** Image 2 alt="Image 109217" sub="Infografika ilustrująca różne wersje przebiegu nowej trasy tramwajowej. Wybrany wariant zaznaczony na zielono / Infografika: Milena Wojtkowiak">Przypomnijmy, że miasto dostanie 10 milionów euro z Regionalnego Programu Operacyjnego, czyli funduszy unijnych na rozbudowę sieci tramwajowej. Przewidziano m.in. budowę linii do miasteczka akademickiego.
To, którędy ją poprowadzić, analizowała - o czym już informowaliśmy w „Nowościach” - na zlecenie Urzędu Miasta firma WYG International. Wiadome było, że tramwaj pojedzie ulicą Gagarina, a pętla znajdzie się przy Szosie Okrężnej. Problem dotyczył jej przebiegu na innych odcinkach. Rozważano odejście torów od ulicy Broniewskiego na Bielany ulicami Reja lub Sienkiewicza. Najszybciej odpadł wariant z linią od placu Hoffmanna przez lasek za V Liceum Ogólnokształcącym.
<!** reklama>- Ostatecznie zdecydowaliśmy, że nowa linia pobiegnie od ulicy Broniewskiego ulicą Sienkiewicza i po północnej stronie Gagarina, skąd skręci w ulicę Krzemieniecką i w pobliżu budynku Wydziału Biologii i Nauk o Ziemi UMK dotrze do pętli przy Szosie Okrężnej - mówi Andrzej Szefler, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta.
Rozwiązanie z ulicą Krzemieniecką zapewni studentom łatwiejszy dojazd niż gdyby tory poprowadzić wzdłuż Szosy Okrężnej. Z drugiej strony niezbędne będzie wyburzenie kilku starych obiektów uniwersyteckich. Na nowym odcinku będzie pięć przystanków.
O takim przebiegu linii przedstawiciele miasta rozmawiali już z reprezentantami Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Niezbędna będzie jeszcze zgoda władz uczelni na przekazanie terenów pod tory tramwajowe.
- Z ustaleniami dotyczącymi przyszłości sieci tramwajowej na najbliższej sesji Rady Miasta zapoznają się również radni. Zaczniemy też pracę nad kolejnymi dokumentami. Wkrótce powinniśmy wystąpić o decyzję o warunkach środowiskowych dla inwestycji. To wszystko przybliża nas do stworzenia projektu - dodaje Andrzej Szefler.
Budowa linii na Bielany miałaby się rozpocząć w przyszłym roku i zakończyć w 2011 r.
Oprócz linii na Bielany, za unijne pieniądze mają również zostać połączone linie tramwajowe nr 1 i 2. To także analizowała firma WYG International. Rozważała połączenie al. Jana Pawła II, ulicami Przy Kaszowniku i Waryńskiego oraz Dąbrowskiego i Piastowską. Ostatecznie wskazała na al. Solidarności. Tu ciągle znajdują się niewykorzystywane od prawie 18 lat tory po linii nr 3. Ten wariant będzie służył stworzeniu wielkiego węzła przesiadkowego w al. Solidarności.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?