W poniedziałek Najwyższa Izba Kontroli upubliczniła raport pt. „Dostępność publicznego transportu zbiorowego dla osób niepełnosprawnych w miastach na prawach powiatu”.
Dostało się w nim i Toruniowi, i Bydgoszczy, i Włocławkowi. Przede wszystkim za niewielka liczbę niskopodłogowych pojazdów. Tyle że raport dotyczy sytuacji od stycznia 2013 roku do 30 czerwca 2015 roku.
- Tymczasem zmiany dotyczące taboru i infrastruktury przystankowej postępują szybko. Dziś ten raport dla Torunia już jest nieaktualny - mówi Paweł Trawiński z działu marketingu MZK w Toruniu.
Zobacz także
Zobacz galerię: Toruń. Zderzenie tramwaju z ciężarówką na Bydgoskiej
Miejski przewoźnik zapewnia, że od wspomnianego czasu zmienił się na lepsze, jeśli chodzi o udogodnienia dla niepełnosprawnych. Jak?
Niskie podłogi policzone
- Każdego z dnia z zajezdni przy ulicy Legionów wyjeżdża na toruńskie drogi 126 autobusów, z czego 91 jest niskopodłogowych. To ponad 70 procent taboru - podkreśla Paweł Trawiński.
Jeśli chodzi o tramwaje, to procentowy wynik już tak dobry nie jest. Codziennie na tory wyjeżdżają w Toruniu 32 wozy. Jest wśród nich 14 niskopodłogowych swingów. Stanowią ponad 40 proc. całości.
- Warto podkreślić, że odsetek niskopodłogowców szacujemy odnosząc liczbę takich pojazdów do wszystkich eksploatowanych, a nie wszystkich posiadanych. Starych pojazdów, niewyjeżdżających na drogi i tory nie liczymy - dodaje Paweł Trawiński.
Realia na przystankach
Na początku 2013 roku w Toruniu na przystankach tramwajowych zaczął dział tzw. system informacji pasażerskiej. Zaczęło się od 15 tablic wyświetlających informacje o najbliższych kursach i godzinie przyjazdu. Dziś jest ich kilkadziesiąt.
- Pomocą dla osób słabo widzących i niewidomych natomiast są komunikaty głosowe w pojazdach - dodaje Paweł Trawiński z MZK.
Innym udogodnieniem dla niewidomych są specjalne pasy płytek z wybrzuszeniami na przystankach. Wejście na nie jest sygnałem: „Uwaga, zbliżamy się do krawędzi peronu przystankowego!”
Czytaj także: Prom przez Wisłę w regionie!
A jak jest z profesjonalizmem i życzliwością kierowców i motorniczych MZK? Czy są oni świadomi potrzeb osób niepełnosprawnych? Paweł Trawiński zapewnia, że tak. Regularnie przechodzą szkolenia na temat obsługi pasażera.
Skargi będą zawsze?
- Każdego dnia w autobusach i tramwajach MZK przewozimy ponad 100 tysięcy pasażerów. Są wśród nich osoby w rożnym wieku, o różnym stopniu sprawności i temperamencie. Ze skargami się liczymy, rozpatrujemy je rzetelnie . Ale niezadowoleni stanowią ułamek naszych klientów - twierdzi Paweł Trawiński z MZK.
Przyszłość MZK w projektach Unii
MZK w Toruniu przygotowuje się obecnie do realizacji dwóch projektów z dofinansowaniem z Unii Europejskiej. Pierwszy to budowa linii tramwajowej na osiedle JAR.
To zadanie przewiduje też zakup 5 tramwajów oraz 20 autobusów o niskiej emisji spalin (oraz niskopodłogowych).
Kolejny projekt to przebudowa układu torowo-drogowego w centrum Torunia. Chodzi tu o przebudowę linii tramwajowej od ul. Wały gen. Sikorskiego do Alei Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego. - Te zadanie przygotowujemy w ramach tak zwanego BiT-City II, który zawiera w sobie i inne projekty. Oczywiście, dla mieszkańców najważniejszy jest moment wbicia łopaty i widocznych prac. Na razie jednak trwają przygotowania projektowe - mówi Paweł Trawiński z MZK.
Zobacz także
Zobacz galerię: Toyota uderzyła w dom w Rozgartach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?