Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Plany zakupowe MZK Toruń. Po "hybrydach" będą także kolejne "elektryki"

Marek Nienartowicz
Marek Nienartowicz
W ostatnich latach w taborze MZK Toruń pojawiło się dziewięć autobusów elektrycznych. Będą kolejne
W ostatnich latach w taborze MZK Toruń pojawiło się dziewięć autobusów elektrycznych. Będą kolejne Urząd Miasta Torunia
Dziesięć autobusów elektrycznych - z opcją zakupu kolejnych trzydziestu - chce kupić Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu. Ogłoszony już został przetarg na ich dostawę.

Zobacz wideo: Jak działa nowa Pracownia Kardiologii Inwazyjnej w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Toruniu?

od 16 lat

Przypomnijmy, że miasto za pośrednictwem MZK kupiło w ostatnich latach do taboru tej miejskiej spółki dziesięć autobusów elektrycznych. Ich zakup był możliwy dzięki finansowemu wsparciu z funduszy unijnych oraz z Narodowego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej). Do tych autobusów dokupiono pięć ładowarek tzw. wolnych, zamontowanych w zajezdni przy ulicy Legionów, oraz trzy ładowarki pantografowe, znajdujące się na pętlach na placu św. Katarzyny, "Uniwersytet" na Bielanach oraz "Rubinkowo P&R.

Polecamy

W taborze MZK jest także piętnaście autobusów hybrydowych. To pojazdy zasilane energią elektryczną, ale wyposażone także w silnik spalinowy. Cztery kolejne "hybrydy" miasto zamierza kupić w najbliższych miesiącach - w przetargu ogłoszonym 19 stycznia. Ich dostawa zostanie sfinansowana z budżetu Torunia.

Kolejne nowe autobusy dla MZK: to będzie dziesięć "elektryków"

Następnym krokiem jest zakup kolejnych elektrobusów dla toruńskiej komunikacji miejskiej. 31 stycznia miasto za pośrednictwem MZK ogłosiło przetarg na dostawę dziesięciu fabrycznie nowych elektrycznych autobusów niskopodłogowych klasy MAXI z opcją zakupu kolejnych 30 takich pojazdów. Oferty można składać do 11 marca.

Więcej informacji z Torunia i okolic przeczytasz >>>TUTAJ<<<<

- Będą to pojazdy nie tylko komfortowe, ale przede wszystkim ekologiczne, zeroemisyjne, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, o długości całkowitej 12m, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, urządzenia do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB oraz system detekcji pożarów - wylicza Sylwia Derengowska, rzecznik prasowy MZK.

Zakup nowych autobusów elektrycznych ma zostać dofinansowany z funduszy unijnych, dziesięciu - z programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza. Wniosek o dotację będzie złożony jeszcze w tym miesiącu. Dofinansowanie do zakupu kolejnych dwudziestu pięciu autobusów ma pochodzić z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dotyczący go wniosek miasto złożyło w ubiegłym roku, jest on w trakcie procedowania. Pięć pozostałych autobusów może zostać kupionych, gdy pojawią się kolejne możliwości pozyskania dofinansowania.

Polecamy

- Jeśli procedowanie wniosków będzie przebiegało zgodnie z planem, umowy na dostawy autobusów planuje się podpisać w tym roku, a dostawy miałyby miejsce w ciągu dwóch kolejnych lat. Wówczas już na przełomie lat 2025/2026 w Toruniu zostałby osiągnięty poziom, który w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych będzie obowiązywać od roku 2028 - wyjaśnia Derengowska.

Wkrótce ma także zostać ogłoszony przetarg na dostawę i montaż ładowarek do nowych autobusów elektrycznych. Będzie to pięć ładowarek tzw. wolnych. Mają stanąć w zajezdni autobusowej przy ulicy Legionów. Planowany jest też zakup dwóch ładowarek tzw. szybkich, pantografowych. Trafią na pętle autobusowe na osiedlu Na Skarpie - "Olimpijska" i "Kolankowskiego".

Toruń kupuje nowe autobusy: ile kosztuje jeden pojazd?

Przy okazji MZK podaje, że autobusy elektryczne są droższe niż napędzane olejem. Przykładowo:

  • jeden elektrobus kupiony w ramach umowy z 2020 roku kosztował 2 751 510 złotych brutto,
  • ten z 2022 roku - 2 945 850 złotych brutto,
  • autobus zasilany olejem napędowym zakupiony w 2021 roku - 1 365 300 złotych brutto,
  • autobus hybrydowy (umowa z 2018 roku) - 1 755 210 złotych brutto.

Polecamy: Dzieje się w Toruniu. Najlepsze zdjęcia fotoreporterów >>> TUTAJ <<<

- Najistotniejszą kwestią jest jednak ekologia i mimo tych różnic w cenach miasto nadal zamierza inwestować w zeroemisyny tabor. Autobusy elektryczne nie generują spalin i są przyjazne dla środowiska. Ponadto poruszają się cicho, co wpływa na zmniejszenie miejskiego hałasu - dodaje Sylwia Derengowska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska