[break]
Absurdalne stawianie świateł
W Toruniu mamy obecnie dwa ronda z sygnalizacją świetlną - oba na średnicówce. Zdaniem części kierowców sygnalizatory tamują tam ruch. Należy z nich zrezygnować?
Generalnie rondo to skrzyżowanie, które m.in. za sprawą zastosowania wyspy centralnej, ma za zadanie poprawić bezpieczeństwo, ale i płynność ruchu. Kwestia zastosowania sygnalizacji zależeć powinna od wielu parametrów - natężenia ruchu, rodzaju dróg, które obsługuje rondo itp. Sygnalizacja może okazać się rozwiązaniem w sytuacji, gdy np. mamy do czynienia z bardzo intensywnym ruchem.
Czy wówczas nie lepiej postawić na tradycyjne, klasyczne skrzyżowanie?
Można, ale nie zapominajmy, że tradycyjne skrzyżowanie, bez wyspy centralnej, nie wymusi na kierowcy jadącym na wprost zdjęcia nogi z gazu. Rondo natomiast sprawia, że trzeba zwolnić. Pamiętajmy jednak, że w przypadku zastosowania sygnalizacji na rondzie tracimy jednocześnie atut związany z płynnością ruchu. To nie podlega dyskusji.
Dyskusyjne jest jednak ustawienie sygnalizacji na rondach średnicówki...
Zarówno na skrzyżowaniu z Grudziądzką, jak i z Szosą Chełmińską ustawienie świateł to rozwiązanie absurdalne. Nie uzasadnia go w żaden sposób występujące tam natężenie ruchu. Sygnalizacja zwyczajnie utrudnia tam jazdę. Szczególnie zastanawiające jest dla mnie włączenie świateł na rondzie średnicówki i Szosy Chełmińskiej. To skrzyżowanie nie jest nawet docelowo otwarte! To fatalne nieporozumienie. Wydaje się, że na etapie projektowania nie dostosowuje się rozwiązań do rzeczywistości - warunków występujących w danym czasie i miejscu.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Dlaczego na rondach średnicówki zdecydowano się na zastosowanie sygnalizacji?
Rondo z sygnalizacją dla wyznaczonych kierunków ruchu, z fazami wewnątrz skrzyżowania, spełnia wymagania bezpieczeństwa wszystkich użytkowników - kierowców, jak i pieszych. W ten sposób minimalizuje się punkty kolizji. Na średnicówce krzyżują się ze sobą główne kierunki wschód - zachód, północ-południe. Według przewidywań, mają one porównywalne potoki ruchu pojazdów. Dodatkowo wprowadzenie sygnalizacji świetlnej na omawianych rondach było konieczne z uwagi na liczbę występujących tam pasów.
Płynność ruchu na obu skrzyżowaniach wymaga jednak poprawy...
Problem wiąże się z dopasowaniem sygnalizacji świetlnych do natężeń i rozkładów ruchu na poszczególnych skrzyżowaniach. Po oddaniu trasy średnicowej do ruchu prowadzone są obserwacje zachowań użytkowników drogi pod kątem bezpieczeństwa i płynności ruchu. Zmiany programów sygnalizacji świetlnych, które zostaną wkrótce wprowadzone, polegać będą w szczególności na zamianie sygnalizatorów kierunkowych na ogólne, wprowadzaniu strzałek warunkowego skrętu w prawo.
Czy w najbliższym czasie powstaną nowe ronda lub obecne czeka przebudowa?
Na przyszły rok planowana jest przebudowa na rondo turbinowe skrzyżowania na placu Biskupa Chrapka. Roboty te będą mogły ruszyć w przypadku uzyskania dofinansowania unijnego. W ramach projektu BiT City II planuje się też przebudowę układu drogowego na placu Pokoju Toruńskiego. Tu opracowanie dokumentacji dopiero będzie zlecane w 2016 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?