Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dla jakich dróg nowy odcinek trasy średnicowej będzie alternatywnym rozwiązaniem?

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Tak wygląda schemat prezentujący porównanie liczby skrzyżowań na dwóch alternatywnych trasach - z wykorzystaniem średnicówki i bez niej
Tak wygląda schemat prezentujący porównanie liczby skrzyżowań na dwóch alternatywnych trasach - z wykorzystaniem średnicówki i bez niej Kamil Mójta
Ze wschodu na zachód - ten kierunek przejmie średnicówka. Jednocześnie będzie ona pełniła rolę łącznika pomiędzy największymi trasami Torunia.

[break]
Główny szkieletowy układ drogowy naszego miasta tworzyć będą docelowo biegnące z Północy na Południe Trasa Staromostowa oraz Trasa Wschodnia z nowym mostem. Łączniczką, która powiąże ze sobą te trakty, będzie Trasa Średnicowa Północna.

PRZECZYTAJ:„Świetlna” prędkość przejazdu nową trasą średnicową

W piątek, wraz z otwarciem drugiego odcinka, gotowe będą jej części środkowa i najdłuższa, licząca 3,1 km część wschodnia. Jedynymi brakującymi elementami trasy będą jej fragmenty zachodnie - od Szosy Chełmińskiej do Szosy Bydgoskiej. Piątkowa inauguracja nie oznacza więc jeszcze końca prac nad całą średnicówką, ale można już powiedzieć, że zaczniemy wreszcie czerpać z jej dobrodziejstw.

Z estakadą i kładką

Aby były one czytelniejsze, warto przypomnieć, co dokładnie powstało po wybudowaniu obu odcinków trasy.

PRZECZYTAJ:Namiastka możliwości

- W ramach pierwszego etapu prac wybudowaliśmy dwujezdniowy fragment między Szosą Chełmińską a Grudziądzką - wraz ze skrzyżowaniami z tymi ulicami oraz ulicą Legionów - mówi Tomasz Królak, kierownik budowy z ramienia firmy Skanska, wykonawcy prac. - Zakres prac na drugim odcinku trasy był już znacznie większy. Zbudowaliśmy jezdnię południową średnicówki oraz dwujezdniowe skrzyżowania, chodniki, drogi rowerowe oraz kilka obiektów inżynierskich. Chodzi o estakadę nad torami kolejowymi i ulicą Skłodowskiej-Curie, a także kładkę dla pieszych na wysokości ulicy Świętopełka oraz przepust pieszo-rowerowy w rejonie ulicy Wschodniej.

Mniej sygnalizacji

Jakie zatem korzyści wynikają z obu odcinków średnicówki?

Jedną z nich będzie skrócenie czasu przejazdu dla kierowców jadących DK 80 i 91 w Toruniu. Wynika ono z tego, że średnicówka będzie nie tylko najkrótszą drogą ze wschodu na zachód miasta. Dysponuje mniejszą liczbą skrzyżowań, z których część jest bezkolizyjna, a także mniejszą liczbą sygnalizacji świetlnych.

Na załączonym schemacie widać, że w przypadku jazdy od skrzyżowania Bema - Matejki (z wykorzystaniem średnicówki) do Skłodowskiej-Curie dotrzemy zatrzymując się przed mniejszą liczbą sygnalizatorów - w porównaniu do obecnie dostępnej trasy.

Odciążenie centrum

Średnicówka to także alternatywne rozwiązanie dla wielu innych połączeń.

- Przejmie ruch nie tylko z przebiegającej przez Toruń drogi krajowej nr 80, a więc z centrum miasta, ulic Traugutta, Lubickiej i Szosy Lubickiej - mówi Stefan Kalinowski, p.o. dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu. Częściowo będzie ona alternatywą także dla DK 91, która biegnie ulicą Kościuszki i Żółkiewskiego. Ułatwi ponadto przejazd ulicą Polną, na której znajdują się stanowiące pewne utrudnienie przejazdy kolejowe.

Połączenie z mostem

Kolejną zaletą trasy jest spora liczna połączeń z intensywnie użytkowanymi drogami. Łączy się ona m.in. z ul. Skłodowskiej-Curie, stanowiącej łącznik do ul. Olsztyńskiej i co za tym idzie DK nr 15. Oprócz tego krzyżuje się z ul. Chrobrego, Grudziądzką (DK91) i Legionów.

- Nie należy zapominać o połączeniu z mostem gen. Zawackiej - dodaje dyrektor Kalinowski. - Pojazdy, które będą zjeżdżały z tej przeprawy na plac Daszyńskiego i kierowały się na ulicę Grudziądzką, mogą wybrać alternatywę. Wystarczy wyjechać tunelem na Wschodnią, skręcić w Skłodowskiej-Curie i dostać się na średnicówkę.

Na styku tras

Pewne wątpliwości może budzić wąski zjazd ze Wschodniej na Skłodowskiej-Curie. To jednak przyszły odcinek Trasy Wschodniej, który jest już obecnie projektowany. Jego realizacja jest przewidziana do 2020 roku.

Ważne jest też połączenie średnicówki z Szosą Chełmińską, przez którą pobiegnie Trasa Staromostowa. Dzięki temu sprawniej dojedziemy do ul. Bema i dalej, pl. Hoffmanna, do Broniewskiego, w kierunku na Bydgoszcz.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska