Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Jagody to źródło wielu cennych witamin. Jakie są korzyści zdrowotne z ich regularnego jedzenia?

mfred
Wideo
od 16 lat
Lato to czas, w którym przypominają o sobie jagody. Te leśne owoce mają wiele witamin i niezwykle korzystnie wpływają na zdrowie człowieka. Warto je jeść i trzeba się spieszyć, gdyż okres, w którym są dostępne jest niezwykle krótki. Jagody poza walorami smakowymi mają również wiele wartości odżywczych. Warto jednak powstrzymać się od jedzenia jagód prosto z krzaka.

Rozpoczęły się badania archeologiczne na toruńskim bulwarze

od 16 lat

Jagody to owoce, które warto, zwłaszcza latem, włączyć do swojej diety. W lipcu znajdziemy je w lasach. Obsypane owocami krzaczki zachęcają do jedzenia tych pysznych owoców. Jagody pomagają w leczeniu zatruć pokarmowych. Dzięki nim zmniejsza się stężenie cukru we krwi – również u cukrzyków.

Jagody dobre nie tylko na wzrok

Jagody są dobre na wzrok. Zawierają antyoksydanty (przeciwutleniacze), które z kolei usuwają szkodliwe wolne rodniki. Wzmacniają naczynia włosowate w oku, a także przyśpieszają proces polegający na zregenerowaniu rodopsyny, czyli barwnika wzrokowego. Poza tym usprawniają krążenie w gałce ocznej.
Jagody nie tylko mogą nam pomóc w walce o dobry wzrok. Dzięki nim, jak czytamy w medonet.pl, można pozbyć się dolegliwości takich jak:

  • biegunka – najszybciej wyleczymy ją za pomocą soku z jagód lub naparu z liści jagód. To za sprawą garbników, dzięki którym błony śluzowe żołądka się uszczelniają. Garbniki pomagają neutralizować szkodliwe produkty przemiany materii i spowalniają pracę jelit. Co więcej, sok z jagód neutralizuje toksyny, które wywołują zatrucia i chroni przed pylicą. Napój jest zalecany m.in. górnikom, pracownikom kamieniołomów czy cementowni.
  • podwyższony cholesterol – jagody acai – dzięki zawartemu w nich m.in. kwasowi oleinowemu – redukują poziom złego cholesterolu (LDL) i wspomagają produkcję tego pożądanego. Obecne w nich składniki wzmacniają naczynia włosowate, które dzięki temu stają się szczelną barierą i nie przepuszczają cholesterolu (LDL). Niemniej skuteczne są także jagody goji. Zarówno jedne, jak i drugie można brać również profilaktycznie.
  • ból, regulacja poziomu cukru we krwi – napar z suszonych jagód pomoże nam się uspokoić i złagodzi ból, a syrop zniweluje kaszel i pomoże zwalczyć infekcje układu oddechowego. Jagody nazywa się roślinną insuliną – to za sprawą obecnych w nich glukokinin.
  • szkodliwe bakterie – jagody posiadają związki podobne do tych, które znajdziemy w żurawinie. Dzięki nim bakterie nie przywierają do ścian pęcherza moczowego, co chroni go przed wystąpieniem stanu zapalnego dróg moczowych.
  • nowotwory – jagody są bogatym źródłem przeciwutleniaczy, które niszczą wolne rodniki. Mają również korzystny wpływ na naczynia włosowate oczu i wspomagają regenerację barwnika obcego w siatkówce, odpowiadającego za widzenie po zmroku. Dzięki mirtylinie zawartej w przeciwutleniaczach, naczynia krwionośne są uelastycznianie.

Polecamy

Jagody a witaminy

Jagody to dobre źródło cennych witamin i składników mineralnych. Zawierają też antocyjany (barwniki roślinne), które nie tylko nadają im ciemnoniebieski kolor, ale są też jednymi z najsilniejszych przeciwutleniaczy (m.in. zwalczają wolne rodniki, które przyczyniają się do rozwoju nowotworów, wzmacniają naczynia krwionośne, chroniąc przed miażdżycą). Jagody zawierają także:

  • witaminę C
  • witaminę A
  • witaminę K
  • witaminy z grupy B (zwłaszcza B1 i B2 oraz niacynę)
  • fosfor
  • potas
  • cynk
  • żelazo
  • mangan.

Jagody to owoce bardzo nietrwałe, dlatego trzeba je spożywać niedługo po zebraniu. Z jagód można też przygotowywać przetwory, np. dżemy, kompoty, soki.
Warto jednak pamiętać o tym, by nie jeść owoców nieumytych prosto z krzaka. Można zakazić się bąblowicą (choroba pasożytnicza powodowana przez larwy tasiemca bąblowcowego). Jaj pasożyta można się też pozbyć w czasie obróbki termicznej jagód – wystarczy temperatura powyżej 60 st. C.

Jak przechowywać jagody?

Najlepiej jagody zjeść jak są świeże. Można jednak przechowywać w lodówce przez 3-4 dni. Pojemnik, w którym jagody będą przechowywane, powinien być czysty i zawierać dziury umożliwiające wietrzenie. Na dnie pojemnika warto położyć papierowy ręcznik do wchłaniania wilgoci – dzięki niemu nie powstanie pleśń.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska