Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jakie wymagania trzeba spełnić w Toruniu, aby wyborcze reklamy były legalne?

Szymon Spandowski
Szymon Spandowski
W Toruniu pojawiły się już pierwsze reklamy wyborcze
W Toruniu pojawiły się już pierwsze reklamy wyborcze Kamil Snochowski
Zaczyna się kampania wyborcza, w Toruniu pojawiły się już pierwsze plakaty. Przypominamy zatem, jakie wymagania trzeba spełnić, aby reklamować się legalnie. Wiele razy zdarzało się przecież, że ci którzy mieli zamiar stanowić prawo, zabiegali o głosy wbrew prawu. Niektóry, nawet nie było z tego powodu wstyd...

Reklamy wyborcze wieszane na terenach objętych wpisem obszarowym na listę zabytków, wymagają akceptacji miejskiego konserwatora zabytków. Takim wpisem objęta jest starówka i Bydgoskie Przedmieście.
Wytyczne dotyczące reklam wyborczych wieszanych w pasie drogowym znajdują się w zarządzeniu dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg z 6 maja 2019 roku. Czego wymagają drogowcy?

Na umieszczenie plakatów wyborczych w pasie drogowym dróg publicznych w mieście Toruniu należy przed zaplanowanym zajęciem pasa drogowego uzyskać zezwolenie zarządcy drogi poprzez Miejski Zarząd Dróg w Toruniu.
W celu uzyskania zezwolenia należy złożyć w siedzibie MZD wniosek o zajęcie pasa drogowego pod reklamę wraz z planem sytuacyjnym w skali 1:500 lub 1:1000 z wrysowanym miejscem jej umieszczenie. Dodatkowo należy załączyć projekt nośnika. Wnioski muszą być podpisane przez osobę uprawnioną do reprezentacji wnioskodawcy, a w przypadku pełnomocników wymagana jest opłata skarbowa w wysokości 17 zł płatne na konto UMT nr 37 1160 2202 0000 0000 8344 0799 tytułem "od pełnomocnictwa do wniosku o zajęcie pasa drogowego". Wnioski będą rozpatrywane wg kolejności ich składania, a zgodnie z Kodeksem Postępowania Administracyjnego termin ich rozpatrzenia jest określony na "bez zbędnej
zwłoki" nie później niż w terminie miesiąca od dnia wszczęcia postępowania.

Polecamy

Dla ekspozycji materiałów wyborczych zaleca się słupy oświetlenia ulicznego: z wyłączeniem słupów:
1) oświetleniowych, na których znajdują się znaki drogowe, 2) w bezpośrednim obszarze skrzyżowań, przejść dła pieszych oraz w odległości mniejszej niż 10 m od tych miejsc w przypadku nie zachowania trójkątów widoczności, 3) na terenach zabytkowych, na które wnioskodawca nie uzyskał zezwolenia Miejskiego Konserwatora Zabytków w Toruniu; z zachowaniem: 1) skrajni poziomej: co najmniej 0,50 m od krawężnika ograniczającego jezdnię, chodnik lub Ścieżkę rowerową, mierzonej w rzucie pionowym najdalej wysuniętej krawędzi plakatu,
2) skrajni pionowej: tj. dolna krawędź plakatu winna znajdować się 2,5 m od poziomu chodnika, ścieżki rowerowej, a w przypadku jezdni ponad 5m od powierzchni ulicy,
3) trójkąta widoczności skrzyżowań lub/i przejść dla pieszych i rowerzystów liczonego na wysokości 1-1,2m.

Mocowanie plakatów powinno być dwustronne, stabilne, trwałe i nie może powodować uszkodzenia powierzchni słupa (zaleca się używanie plastikowych opasek). Dla słupów oświetleniowych, które znajdują się poza skrajnią drogową, np. na placach lub terenach zielonych wymaga się, aby umieszczać plakaty minimum 1 m od poziomu gruntu i nie wyżej niż 3 m od poziomu gruntu.

Polecamy

Dla ekspozycji innych niż na słupach oświetlenia ulicznego, należy stosować w/w zasadę jak przy uzyskaniu zezwolenia na zajęcie pasa drogowego pod reklamę.

Ponadto zabrania się umieszczania materiałów wyborczych:
1) w bezpośrednim obszarze skrzyżowań, przejść dla pieszych bez zachowania skrajni drogowych i trójkąta widoczności;
2) na znakach drogowych i w ich tle;
3) na słupkach i masztach sygnalizacji świetlnej;
4) na kratownicach i bramownicach;
5) na barierach i płotkach ochronnych;
6) na obiektach inżynieryjnych związanych z zarządzeniem drogami, tj. np. mosty, kładki, estakady, wiadukty, wiaty przystankowe komunikacji miejskiej (z wyłączeniem gablot informacyjno reklamowych), szafy oświetlenia drogowego,
złączy energetycznych oraz sterowników sygnalizacji świetlnej, itp.;

Dodatkowo informuje się, że:
1) W przypadku nie przestrzegania wymienionych w zarządzeniu zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego, materiały wyborcze będą usunięte na koszt komitetu wyborczego zgodnie z art. 110 & 5 Kodeksu Wyborczego przez Policję lub Straż Miejską w Toruniu.
2) Zgodnie z art. 110 & 6 Kodeksu Wyborczego plakaty i hasła wyborcze oraz urządzenia ogłoszeniowe ustawione w celu prowadzenia agitacji wyborczej pełnomocnicy wyborczy obowiązani są usunąć w terminie 30 dni po dniu wyborów - dotyczy to tylko bezpłatnych miejsc z wykazu określonego w Informacji Prezydenta Miasta Torunia w sprawie wskazania miejsc przeznaczonych na bezpłatne umieszczanie plakatów komitetów wyborczych na obszarze miasta Torunia. Pozostałe materiały wyborcze, na które wydano zezwolenie na zajęcie pasa drogowego, należy usunąć zgodnie z terminem określonym w przedmiotowym zezwoleniu. W przeciwnym wypadku, zgodnie z art. 40 ust. 12 pkt 2 ustawy o drogach publicznych, zostanie naliczona kara finansowa w wysokości 10-krotności stawek zasadniczych.

Kandydaci na posłów i senatorów powinni również pamiętać o tym, że po swojej kampanii trzeba posprzątać. Komitety wyborcze mają na to 30 dni od zakończenia wyborów.

Zobacz też:

NowosciTorun

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska