Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kiedy toruńska średnicówka stanie się trasą w pełni przelotową?

Artur Olewiński
Artur Olewiński
Rondo na skrzyżowaniu średnicówki z ul. Grudziądzką jest już gotowe. Na wschód od niego powstanie kolejny odcinek trasy
Rondo na skrzyżowaniu średnicówki z ul. Grudziądzką jest już gotowe. Na wschód od niego powstanie kolejny odcinek trasy Grzegorz Olkowski
Do końca budowy pierwszego odcinka trasy średnicowej zostały niecałe dwa miesiące. Za nami także otwarcie ofert w przetargu na budowę drugiego fragmentu. Cała trasa będzie gotowa po 2018 roku.

Budowa trasy średnicowej została podzielona na cztery etapy, które miasto zamierza realizować stopniowo. Na razie pierwszy jej odcinek - między ulicą Grudziądzką a Szosą Chełmińską - gotowy jest w przeszło 90 procentach. Prace mają się zakończyć z opóźnieniem, do 30 maja.
[break]
- Prace koncentrują się obecnie na ul. Legionów i Szosie Chełmińskiej - mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg.
Na Legionów kończą się prace na jezdni wschodniej. Na nią został skierowany ruch autobusów MZK nr 10 i 20. Ekipy realizującej inwestycję firmy Skanska zabrały się już za jezdnię zachodnią. Zakończyła się te w tym rejonie budowa kolektora deszczowego. Musi on być jednak wykonany także na ulicy Popiela.
Z kolei na Szosie Chełmińskiej prowadzone są prace bitumiczne. Trwa też ustawianie krawężników, powstaje zatoka autobusowa. Robotnicy stawiają też znaki. Niemal na całym odcinku prowadzone są też ostatnie nasadzenia drzew.
Drugi odcinek trasy średnicowej - między ul. Grudziądzką a ul. Wschodnią - jest obecnie na etapie przetargu, który wyłoni wykonawcę. Miasto zarezerwowało na ten cel 78 mln złotych, jednak najtańszy z oferentów chce za swą pracę ponad 107 mln zł.
W związku z tym po ocenie ofert pod kątem formalno-prawnym i skontrolowaniu przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych konieczne będą także zmiany w budżecie miasta. Na to musi się jednak zgodzić zarówno prezydent, jak i Rada Miasta.
Zwycięska firma wybuduje drogę o długości ponad 3 km - jednojezdniową, dwupasmową, z łącznikiem do ul. Skłodowskiej-Curie.
- Nad tą ulicą i nad pobliskimi torami trasa będzie biegła estakadą - mówi Stefan Kalinowski, zastępca dyrektora MZD. - Choć na razie przedmiotem zamówienia jest budowa jednej jezdni, to w planach jest dobudowanie kolejnej. Stąd też konieczne będzie zarezerwowanie niezbędnego do tego terenu.
Wykonawca będzie miał na wykonanie prac 15 miesięcy od momentu podpisania umowy. Oznacza to, że średnicówka rozrośnie się z drogi o zasięgu osiedlowym do trasy o znacznie większym znaczeniu komunikacyjnym jesienią 2015 roku. Trzeba jednak przyznać, że to bardzo ambitne plany zważywszy choćby na konieczność wykonania wspomnianej estakady nad torami kolejowymi Toruń-Olsztyn.
Kiedy jednak trasa rzeczywiście zacznie spełniać swój przelotowy charakter? Według wieloletnich planów miasta do roku 2022. Samo rozpoczęcie realizacji trzeciego etapu budowy - od Szosy Chełmińskiej do Szosy Okrężnej oraz czwartego - od Szosy Okrężnej do Szosy Bydgoskiej, zaplanowano na okres po 2018 roku. Budowa w obu przypadkach potrwa kilkanaście miesięcy. Co więcej, konieczne będzie wykonanie m.in. dwupoziomowego skrzyżowania u zbiegu trasy średnicowej i ul. św. Józefa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska