Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na rondzie za ciasno?

Zbigniew Juchniewicz
Kierowcy narzekają na geometrię nowego ronda na placu Hoffmanna. Skarżą się, że całe skrzyżowanie zostało niefortunnie zaprojektowane, a na jezdni ronda mieści się praktycznie tylko jeden samochód.

Kierowcy narzekają na geometrię nowego ronda na placu Hoffmanna. Skarżą się, że całe skrzyżowanie zostało niefortunnie zaprojektowane, a na jezdni ronda mieści się praktycznie tylko jeden samochód.

<!** Image 3 align=none alt="Image 184675" sub="Kierowcy narzekają, że na jezdni ronda mieści się tylko jeden samochód /Fot.: Adam Zakrzewski">Poza tym brakuje wymalowanych pasów ruchu, a zjazdy z ronda mają zbyt małe promienie, przez co samochody muszą zwalniać.

- Średnica zewnętrzna tego ronda wynosi 70 metrów, natomiast średnica wewnętrzna - 56 metrów. Jezdnia na rondzie ma dwa pasy ruchu, każdy po 3,5 metra szerokości - wyjaśnia projektant ronda Mariusz Andler. - Zaprojektowany też został wewnętrzny pierścień najazdowy dla pojazdów ponadnormatywnych, który może też być przeznaczony do czasowego postoju aut uszkodzonych. Ma on szerokość dwóch metrów. Przy takich parametrach skrzyżowania nie wykonuje się poszerzenia pasów, co postulują niektórzy kierowcy.<!** reklama>

Pozostaje jednak faktem, że niektórzy zmotoryzowani nie umieją poruszać się po takich skrzyżowaniach, jeśli nie ma na nich wymalowanych linii rozgraniczających pasy ruchu.

- Nagminnie wręcz zapominamy, że w Polsce obowiązuje ruch prawostronny - dodaje podinspektor Wiesław Rospirski, naczelnik wydziału ruchu drogowego. - Poza tym, niestety, nie wszyscy kierowcy umieją prawidłowo przejeżdżać przez ronda.

- Zjazdy z ronda mają promienie 15 metrów - mówi Mariusz Andler. - Są całkowicie wystarczające dla wszystkich pojazdów. Promienie wylotowe nie mogą być większe, ponieważ auta zjeżdżające z ronda osiągałyby zbyt duże prędkości. To z kolei mogłoby stwarzać niebezpieczeństwo dla pieszych, gdyż na każdym wylocie znajdują się przejścia. Dlatego wymagany jest tam ruch uspokojony.

Agnieszka Kobus-Pęńsko z Miejskiego Zarządu Dróg dodaje natomiast, że wykonawca deklaruje wymalowanie oznakowania poziomego, jak tylko będą sprzyjały temu warunki atmosferyczne.

Zajmujący się inżynierią ruchu w Komendzie Miejskiej Policji w Toruniu aspirant Mariusz Insadowski zauważa z kolei: - Jeśli parametry skrzyżowania są zgodne z tymi, które były w projekcie, to nie widzę tam żadnych nieprawidłowości. Musimy przyjąć, że podczas odbioru przedstawiciele nadzoru budowlanego sprawdzili, czy każdy z pasów ruchu na tym rondzie ma rzeczywiście po 3,5 metra szerokości. Ruch na tym rondzie odbywa się spokojnie, jednak zastanawiamy się, na ile on się tam zmieni po uruchomieniu wjazdów z ulicy Bema. Rozległość tego skrzyżowania pozwala wierzyć, że ruch będzie tam płynny.

Od 10 grudnia do 20 stycznia na pl. Hoffmanna doszło do jednej kolizji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska