Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

O wyższości Węzła Stawki nad Węzłem Kluczyki

Redakcja
W „Nowościach” z 27 stycznia opublikowaliśmy tekst polemiczny „Nie wpuszczać ruchu na osiedle”, nawiązujący do artykułu „Kolejny przegapiony węzeł?”. Tekst ten prezentował stanowisko Stowarzyszenie Stawki w sprawie połączenia Torunia z autostradą A1 od strony południowej. W uzupełnieniu tamtej polemiki publikujemy kolejny list nadesłany przez Stowarzyszenie Stawki, wzbogacony o dwie infografiki. Ilustrują one dwa warianty połączeń drogowych mostów Piłsudskiego i budowanego Wschodniego z autostradą A1.

W „Nowościach” z 27 stycznia opublikowaliśmy tekst polemiczny „Nie wpuszczać ruchu na osiedle”, nawiązujący do artykułu „Kolejny przegapiony węzeł?”. Tekst ten prezentował stanowisko Stowarzyszenie Stawki w sprawie połączenia Torunia z autostradą A1 od strony południowej. W uzupełnieniu tamtej polemiki publikujemy kolejny list nadesłany przez Stowarzyszenie Stawki, wzbogacony o dwie infografiki. Ilustrują one dwa warianty połączeń drogowych mostów Piłsudskiego i budowanego Wschodniego z autostradą A1.

<!** Image 2 align=none alt="Image 185750" sub="Rysunek A. Połączenia A1 z obu mostami przez Węzeł Kluczyki: 1. Wprowadzenie ruchu z autostrady w ulice osiedla Stawki i osiedla Podgórz, 2. Oddziaływanie na grupę kilku tysięcy mieszkańców, 3. Konieczność budowy bardzo kosztownego wiaduktu przy Okólnej, 4. Konieczność pokonania ok. 4 km odcinka drogi do wjazdu na Most Wschodni, 5. Konieczność budowy bardzo długiego odcinka 6-metrowych ekranów akustycznych przy Andersa tworzących barierę architektoniczną i dzielącą dzielnice na pół, 6. Konieczność wysokich odszkodowań za liczne wyburzenia /Infografika: Kamil Mójta">W celu zorientowania tych, którzy nie mieli możliwości zapoznania się z opublikowanym wcześniej tekstem, pozwalamy sobie przytoczyć kilka stwierdzeń.

Projekt „Węzeł Stawki” w przeciwieństwie do forsowanego przez obecne władze miasta projektu „Węzeł Kluczyki”, w żaden sposób nie ingeruje w istniejącą zabudowę mieszkalną, ponieważ prowadzi przez tereny całkowicie niezabudowane i oddzielone od korytarza komunikacyjnego terenami zielonym, a najbliższe zabudowania znajdują się w odległości co najmniej 200 m. W sytuacji braku zjazdu w ul. Łódzką z „Węzła Czerniewice” najbardziej racjonalnym rozwiązaniem komunikacyjnym w zakresie połączenia autostrady A1 z Toruniem, poprzez południowe dzielnice miasta i mosty drogowe jest połączenie przez „Węzeł Stawki”.

<!** reklama>Projekt „Węzeł Kluczyki” kieruje ruch z autostrady A1, drogi ekspresowej S10 i drogi krajowej DK15 bezpośrednio w strefę mieszkaniową osiedla Stawki. Wprowadza intensywny ruch pojazdów w gęstą zabudowę m.in. ulicy Andersa, Armii Ludowej, Pstrowskiego, Kniaziewicza czy Hallera. W istotny sposób ingeruje również w lokalny ruch na części ulic Podgórza, ponieważ strumień pojazdów również tędy będzie podążał w kierunku obu przepraw mostowych.

<!** Image 3 align=none alt="Image 185750" sub="Rysunek B. Połączenia A1 z obu mostami przez Węzeł Stawki: 1. Wprowadzenie ruchu z autostrady w ul. Łódzką (DK-1), 2. Oddziaływanie na grupę kilkudziesięciu mieszkańców, 3. Brak konieczności budowy obiektów inżynieryjnych, 4. Niemal bezpośredni wjazd na Most Wschodni z Węzła Stawki, 5. Brak konieczności budowy ekranów akustycznych tworzących barierę architektoniczną, 6. 4Brak konieczności wyburzeń poza jednym starym budynkiem /Infografika: Kamil Mójta">Głównie z tych powodów w proteście przeciwko budowie „Węzła Kluczyki”, a za poparciem projektu „Węzeł Stawki” podpisało się we wrześniu 2010 r. ponad 900 osób, mieszkańców dzielnicy Stawki i dzielnicy Podgórz. Ponadto koszt realizacji projektu „Węzeł Kluczyki” jest znacznie wyższy od kosztu realizacji projektu „Węzeł Stawki” m.in. ze względu na konieczność wyburzeń i konieczność budowy ogromnego wiaduktu o wartości co najmniej kilkunastu mln złotych. Połączenie autostrady A1 z mostem w osi Trasy Wschodniej poprzez „Węzeł Kluczyki” byłoby również dłuższe o ok. 4 km od połączenia z „Węzłem Stawki”. Kierowcy korzystający z „Węzła Kluczyki”, a zjeżdżający lub wjeżdżający na autostradę A1, będą musieli pokonać tę odległość dodatkowo, a koszty związane z przejechaniem dodatkowych kilometrów będą ponosić wszyscy kierowcy korzystający z tego dłuższego połączenia.

Najkorzystniejszym połączeniem Torunia z autostradą A1 od strony południowej jest zjazd na ul. Łódzką w „Węźle Czerniewice”. Jednak w sytuacji braku możliwości budowy tego połączenia, najkorzystniejszym dla mieszkańców Torunia, najbardziej efektywnym i tańszym w realizacji dla miasta jest projekt „Węzeł Stawki”.

Z poważaniem
w imieniu członków Zarządu
Olgierd Kędzierski,
Prezes Stowarzyszenia

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowosci.com.pl Nowości Gazeta Toruńska