Do konsultacji Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy przedstawił trzy warianty przebiegu obwodnicy Chełmży. Przedstawialiśmy je na naszych łamach („Wokół Torunia” z 25 września 2023), ale przypomnijmy w skrócie.
Obwodnica Chełmży: były trzy warianty
Wariant 1 miałby długość 8,1 kilometra. Trasa omija Chełmżę największym łukiem. Zaczyna się rondem w Kończewicach na połączeniu ze starym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 551. Przebiega na północ od jeziora Archidiakonka, a od strony północnej omija szereg zabudowań i działek położonych wokół ulicy Trakt. W Nowej Chełmży z istniejącą drogą wojewódzką nr 551 obwodnica połączyłaby się na wysokości cmentarza.
Wariant 2 jest najdłuższy i ma długość 8,6 kilometra. Pokrywa się w większości z wariantem pierwszym. Wyjątek stanowią dwa fragmenty drogi - pierwszą zmianą jest korekta przebiegu w rejonie miejscowości Buczek, gdzie trasa jest odsunięta bardziej na zachód. Drugą istotną różnicą jest wydłużenie obwodnicy do miejscowości Pluskowęsy.
Wariant 3 o długości niespełna 7 kilometrów przebiega bliżej centrum Chełmży. Zakłada on między innymi budowę wiaduktów niezbędnych do przejścia nad ulicami Chełmińskie Przedmieście oraz Trakt po południowej stronie jeziora Archidiakonka. Ten wariant wiązałby się także z budową wiaduktu w rejonie ulicy Górnej. Dobudowane zostałyby łącznice i ronda umożliwiające połączenie obwodnicy z Przedmieściem Chełmińskim oraz ulicą Górną. Trasa łączyłaby się z drogą wojewódzką nr 551 również w Nowej Chełmży lub opcjonalnie w Pluskowęsach.
Obwodnica Chełmży: wybrano wariant nr 2
- Po konsultacjach z udziałem mieszkańców wybrany został wariant 2 – informuje Michał Sitarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich. - W ich trakcie to ten przebieg trasy, jako najbardziej spełniający ich oczekiwania, wskazało najwięcej mieszkańców. Konsultacje pozwoliły go również skorygować w rejonie miejscowości Nowa Chełmża – bardziej odsunąć od zabudowań, przy jednoczesnym uniknięciu kolizji ze skupiskami drzew.
Z informacji jakie uzyskaliśmy w ZDW wynika, że obecnie wykonawca przygotowuje się już do złożenia wniosku o tzw. decyzję środowiskową.
- Zakładamy, że pełną dokumentacją wraz z tą decyzją będziemy dysponować w drugiej połowie przyszłego roku – dodaje rzecznik Sitarek.
Obwodnica Chełmży: jedna jezdnia, na północ od miasta
Przypomnijmy, warta około 840 tysięcy złotych umowa z wykonawcą na koncepcję obwodnicy Chełmży wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej została podpisana w ubiegłym roku. Obwodnica Chełmży ma być trasą jednojezdniową, z dwoma pasami ruchu. Zacznie się w Kończewicach przy skrzyżowaniu z drogą krajową nr 91 (Toruń-Chełmno) i zakończą nieopodal Nowej Chełmży. Powstaną m.in. wiadukt i węzeł drogowy na wysokości istniejącej linii kolejowej oraz drogi gminnej, co ma zapewnić dojazd z obwodnicy do działającej w okolicy cukrowni.
Więcej informacji z Torunia i okolic przeczytasz >>>TUTAJ<<<<
Projektowana obwodnica zlokalizowana jest w większości na terenach rolnych chociaż fragmentami występują na nich również nieużytki, w tym bagna i mokradła. Lokalizacja trasy przechodzi też przez trzy stanowiska archeologiczne.
W powiecie toruńskim jest jeszcze w przygotowaniu budowa obwodnicy Łysomic. Opracowanie jej koncepcji, jak wynika z informacji ZDW, zajmie więcej czasu.
- Obecnie projektant pracuje nad trzema wstępnymi, wariantami trasy – informuje Michał Sitarek. - Wymagało to szeregu uzgodnień, między innymi z samorządami lokalnymi i specjalną strefą ekonomiczną. Wszystkie wstępne warianty zakładają budowę nowego przebiegu drogi wojewódzkiej omijającej Łysomice i Papowo Toruńskie od strony północnej. Planowany jest też węzeł drogowy na połączeniu z DK nr 91 (ok 1 km na północ od obecnego skrzyżowania). Prowadzona jest inwentaryzacja przyrodnicza, badania geotechniczne.
Polecamy: Dzieje się w Toruniu. Najlepsze zdjęcia fotoreporterów >>> TUTAJ <<<
Kluczowym elementem dla wyboru trasy będą tak, jak w przypadku Chełmży, konsultacje społeczne. Projektant zakłada ich przeprowadzenie wiosną przyszłego roku. Zakładamy, że kompletną koncepcją wraz z decyzją środowiskową będziemy dysponować w pierwszej połowie 2025 roku. Opracowanie dokumentacji pochłonie ok. 740 tysięcy złotych.
Obie dokumentacje powstają na podstawie porozumień z lipca 2021 roku zawartych pomiędzy samorządem województwa i samorządami lokalnym o współfinansowaniu przedsięwzięcia oraz umów z wykonawcami opracowań projektowych z listopada 2022 roku.
Poznaj ciekawe grupy lokalne na Facebooku:
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?