Obejrzyj: Tajemnice Twierdzy Toruń i innych miejsc w mieście
Tym razem wysłużony tramwaj wycofywany z taboru Miejskiego Zakładu Komunikacji nie trafi na złom. Kupiło go Centrum Nurkowe "Piechcin". MZK żegna tramwaj hasłem „Emeryt dał nura”.
- Na co dzień wozimy naszych pasażerów wszędzie tam, gdzie mają potrzebę dotrzeć – do pracy, szkoły, ale także w miejsca, gdzie realizują swoje pasje – mówi prezes MZK w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. – Zwykle jeździmy po torach w Toruniu, tym razem jednak trafimy tam, gdzie raczej nikt nie spodziewa się nas spotkać – głęboko pod wodę. Mam nadzieję, że eksplorując nasz tramwaj, nurkowie będą mieli sporo frajdy.
By podwodne zwiedzanie tramwaju-emeryta uatrakcyjnić, MZK przygotował naklejki, stanowiące zabawny instruktaż związany z korzystaniem z pojazdu pod wodą. Na przyklejonych do szyb grafikach przeczytamy np. „Nie zabieraj powietrza pasażerom”, „Dla posiadaczy małych płetw - bilet ulgowy”, „Następny przystanek – rafa koralowa”, „W tramwaju maska obowiązkowa”, „Ustąp miejsca starszym nurkom”, „Motorniczy, nie trać ikry!”. Każda z naklejek oraz baner z hasłem przewodnim posiada elementy odblaskowe, by nurkujący, gdy podpłynie i zaświeci latarką, mógł je lepiej dostrzec.
Polecamy
Prezes Zbigniew Wyszogrodzki wziął udział we wtorkowym zanurzaniu tramwaju w Bazie Nurkowej "Piechcin". Ma on licencję nurka i osobiście sprawdził pod wodą, jak prezentuje się wagon w tym otoczeniu. Pojazd MZK dołączył do już wcześniej zatopionych sprzętów: 20-metrowego wraku holownika „Czajka”, 13-metrowego betonowego wraku morskiego jachtu „Magda”, drewnianej żaglówki „Statek miłości” i kilku samochodów.
Tramwaj, który dał nura to pojazd marki Konstal, typ 805 Na o numerze taborowym 253, wyprodukowany w 1984 roku. Tego typu pojazdów we flocie MZK jest 43 sztuk. 18 z nich zostało zmodernizowanych dzięki wsparciu środków z Unii Europejskiej. Na przełomie 2021 i 2022 roku do Torunia dotarło pięć kolejnych nowoczesnych tramwajów typu Swing, wyprodukowanych przez firmę PESA z Bydgoszczy. W sumie w taborze MZK są obecnie 22 swingi zakupione dzięki wsparciu z funduszy unijnych – to one zastępują wysłużone konstale. Swingi są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, mają niską podłogę wyłożoną wykładziną antypoślizgową, wyposażone są w klimatyzację, monitoring wizyjny, komputer pokładowy i WiFi. Mają też gniazda ładowania USB, biletomaty, zapowiedzi głosowe i wizualne przystanków, system zliczania pasażerów oraz monitory reklamowe. O takich udogodnieniach w starszych tramwajach można było tylko pomarzyć, stąd konieczność stopniowej ich wymiany.
Polecamy
- Toruń. Głośniej na budowie parkingu park & ride przy ulicy Olimpijskiej
- Co się dzieje w toruńskim parku? Czytelnicy są zaniepokojeni składowiskiem odpadów
- Zmarł burmistrz Ciechocinka, Leszek Dzierżewicz. 12 lipca skończył 66 lat
- Matka zostawiła dwie córki przy autostradzie pod Grudziądzem. - Byłam roztargniona
Miejsce, w którym znalazł się toruński tramwaj o numerze taborowym 253 to malowniczy akwen o powierzchni 5 hektarów i maksymalnej głębokości 25 metrów. Powstał po zalaniu wapiennego wyrobiska. W urokliwym kamieniołomie białe wapienne skały kontrastują z czystą wodą. Pod taflą wody można zobaczyć ściany, stojące drzewa, jaskinie i wraki. Amatorom nurkowania towarzyszą często ryby: szczupaki, okonie, liny, karpie, płocie, ukleje oraz raki i ślimaki w otoczeniu podwodnej roślinności.
Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?