Zobacz wideo: Tyle trzeba zapłacić za ogródek letni na starówce
Przypomnijmy, że budowa trasy tramwajowej między centrum a Jarem miała zakończyć się w ostatnich dniach czerwcach. Nowy termin, uzgodniony między inwestorem, czyli Miejskim Zakładem Komunikacji w Toruniu a wykonawcami, którymi są firmy Balzola i Intop, to 15 lipca. Budowa rozpoczęła się jesienią 2021 roku. Tramwaje trasą między centrum a Jarem zaczną kursować 1 września.
Trasa tramwajowa na Jarze: tu trwają już odbiory robót
Budowa najbardziej zaawansowana jest na odcinku między przejazdem kolejowo-tramwajowym na ulicy Legionów a skrzyżowaniem ulic Watzenrodego i Strobanda na Jarze. Gotowe są więc torowisko, trakcja, przystanki oraz pozostała infrastruktura na ulicach Polnej, Ugory i Watzenrodego.
- Rozpoczynają się tam procedury odbiorów technicznych branży sanitarnej, teletechnicznej, energetycznej, drogowej, torowej i zieleni - mówi Sylwia Derengowska, rzecznik MZK.
Wzdłuż Szosy Chełmińskiej, między placem NOT-u a skrzyżowaniem z ulicą Długą, gotowe jest torowisko. Trwa układanie nawierzchni dróg rowerowych, montaż sieci trakcyjnej i wykończeniowe roboty brukarskie. Rozpoczął się także montaż wiat przystankowych dla autobusów. Podobnie wygląda sytuacja na ulicy Długiej. Z kolei na rondzie Czadcy pozostały jeszcze do wykonania prace porządkowe i urządzanie zieleni.
Skrzyżowanie na Legionów gotowe dla pociągów
- Najbardziej intensywne roboty prowadzone są obecnie na ulicy Legionów, od ronda Czadcy do przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego przy skrzyżowaniu z ulicą Inżynierską - wyjaśnia Sylwia Derengowska.
Na Legionów trwa więc układanie dolnych warstw podbudowy torowiska i jezdni oraz montaż wspomnianego przejazdu. Te prace nadzoruje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Sam przejazd już jest na miejscu, gotowy w części kolejowej, ale pozostaje go jeszcze połączyć z torowiskiem tramwajowym.
Czytaj także
- Toruń. Gdzie najbardziej domowy i najtańszy schabowy na starówce?
- Tak torunianie kibicowali "Aniołom" w derbach. Interweniowała policja [zdjęcia]
- Ile zarabiają wiceprezydenci Torunia? Imponuje dochód emeryta Zbigniewa Fiderewicza!
- Tanie działki budowlane do kupienia w powiecie toruńskim. Oto zdjęcia i szczegóły!
Przypomnijmy, że będzie to jedyne w Polsce skrzyżowanie kolejowo-tramwajowe. Tory przecinają się tu pod kątem nieco ponad 79 stopni. Tory tramwajowe są ciut powyżej toru kolejowego. Skrzyżowanie zostało tak zaprojektowane, że każde z czterech kół wózka tramwaju będzie osobno przejeżdżać przez tor kolejowy. Konstrukcja skrzyżowania ma umożliwiać pociągom zmierzającym do stacji paliw w Zamku Bierzgłowskim oraz w odwrotnym kierunku przejazd przez nie z prędkością maksymalną 60 kilometrów na godzinę. Do tylu on się jednak nie rozpędzi. Uniemożliwia to kiepski stan toru kolejowego poza skrzyżowaniem. Pociąg może nim jechać maksymalnie 20 km/h.
Tramwaj na północy Torunia: trwa budowa pętli
Na budowie trasy tramwajowej między centrum na Jarem sporo do zrobienia jest także na jej najbardziej na północ wysuniętym fragmentem. To ten między skrzyżowaniem ulic Watzenrodego i Strobanda a pętlą przy ulicy Heweliusza. Jego budowa rozpoczęła się najpóźniej, jesienią ubiegłego roku, po tym, jak miasto uzyskało finansowe wsparcie na ten cel.
Obecnie trwają tu prace torowe przy montażu ostatnich płyt i szyn oraz montaż sieci trakcyjnej). Niemal gotowy jest budynek socjalny dla motorniczych, który powstał przy pętli. Jest tu już wewnętrzne wyposażenie, a do dokończenia została jeszcze elewacja oraz podłączenie prądu. Niebawem rozpoczną się prace przy urządzaniu zieleni, w tym zielonych torowisk.
Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?