130 lat komunikacji miejskiej w Toruniu. Tak wygląda tabor MZK! Zaglądamy do zajezdni. Szykują się nowe inwestycje

Sara Watrak
Sara Watrak
Zajezdnia MZK w ToruniuPrzesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Jacek Smarz
Komunikacja miejska w Toruniu ma już 130 lat! Dokładnie 16 maja 1891 roku na ulice naszego miasta wyjechały pierwsze konne tramwaje. Autobusy miejskie pojawiły się w Toruniu w 1924 roku. Przez te lata wiele się zmieniło. Obecnie MZK w Toruniu stawia na ekologię. Powstają zielone torowiska, a w zajezdni przybywa hybrydowych autobusów. Sprawdziliśmy, jak obecnie wygląda tabor MZK.

Zobacz wideo. Nowe autobusy MZK w Toruniu

Toruń inwestuje w komunikację miejską

Ostatnie lata były dla toruńskiego MZK przełomowe i dość kosztowne. - W 2014 r. zakupiono 17 nowoczesnych tramwajów PESA Swing, a w 2018 r. pojawiło się 14 hybrydowych autobusów MAN. Kupujemy też autobusy z napędem olejowym, z silnikami spełniającymi najwyższe normy EURO 6. W 2018 r. Toruń wzbogacił się o 21 takich Solarisów, a pod koniec kwietnia o osiem kolejnych pojazdów tej marki - wylicza Sylwia Derengowska, rzeczniczka prasowa MZK.

Tabor MZK. Ile autobusów i tramwajów jeździ po Toruniu?

Obecnie po Toruniu jeździ 150 autobusów miejskich:

  • 50 autobusów MAN (w tym 14 hybrydowych),
  • 85 autobusów Solaris (w tym jeden hybrydowy),
  • 5 autobusów Ursus,
  • 10 autobusów Jelcz
  • plus zabytkowy Jelcz.

Z kolei na tabor tramwajowy składają się 63 wagony:

  • 17 nowoczesnych Swingów,
  • 18 zmodernizowanych wagonów Konstal 805 Na,
  • 27 pozostałych Konstali
  • plus jeden wagon zabytkowy.

Nowe tramwaje i autobusy w drodze

W 2022 roku tabor MZK powiększy się o kolejne pojazdy. Do Torunia trafi 5 tramwajów. - Będą to pojazdy jednokierunkowe, 32-metrowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, pięcioczłonowe, z całkowicie niską podłogą wyłożoną wykładziną antypoślizgową, klimatyzowane - wymienia Sylwia Derengowska. Dodatkowo tramwaje będą wyposażone w:

  • monitoring wizyjny,
  • komputer pokładowy,
  • WiFi,
  • gniazda ładowania USB,
  • biletomaty,
  • zapowiedzi głosowe i wizualne przystanków,
  • system zliczania pasażerów,
  • monitory reklamowe.

Koszt inwestycji to aż 46,4 mln zł.

W tym samym roku do Torunia przyjadą nowe autobusy. Sześć pojazdów elektrycznych dostarczy firma Solaris. Miasto zapłaci za nie ponad 16,73 mln zł.

Przypomnijmy, że MZK złożył również wniosek aplikacyjny na dofinansowanie zakupu kolejnych 10 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą w ramach programu „Zielony transport publiczny” realizowanego przez NFOŚiGW. - Jeśli wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie, w tym roku ogłoszony zostanie przetarg. Dostawy planowane są w 2023 roku - mówi Sylwia Derengowska i dodaje, że to nie koniec inwestycji. - W tym roku MZK planuje również ogłoszenie przetargu na zakup 5 nowych autobusów, 12-metrowych, zasilanych olejem napędowym, których dostawa będzie zrealizowana w 2022 roku.

Nowe linie tramwajowe i autobusowe w Toruniu

Przybywa nie tylko pojazdów, lecz także samych linii. W 2014 uruchomiono nową linię do miasteczka uniwersyteckiego, łącząc Bielany z Rubinkowem.

- Poprzednią tak dużą inwestycję, trasę tramwajową do ul. Olimpijskiej, oddano blisko 28 lat wcześniej – mówi Sylwia Derengowska.

Z kolei całkiem niedawno, bo 1 maja, ruszyła nowa linia autobusowa nr 38, która kursuje z Wrzosów do pl. Św. Katarzyny.

Trwa głosowanie...

Ceny warzyw i owców są zbyt wysokie?

Milionowe inwestycje w Toruniu

Tabor to jedno. Liczy się także infrastruktura. W ostatnich latach przebudowano m.in. torowiska tramwajowe od nowego węzła przesiadkowego na pl. 18-go Stycznia, przy Dworcu Toruń Miasto, do al. Solidarności. Torunianie mogą korzystać także z dwóch nowych węzłów przesiadkowych: przy al. Solidarności oraz al. św. Jana Pawła II. Ten drugi powstał w ramach ogromnej inwestycji, wartej aż 72 mln zł. Zakres prac objął, oprócz pl. Rapackiego, również przebudowę torowisk tramwajowych wzdłuż ulic Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości. - Długość zmodernizowanych i nowych torowisk w ramach tego projektu to ok. 2,7 kilometra toru pojedynczego – mówi Sylwia Derengowska.

Torów w Toruniu będzie coraz więcej

A co nas czeka w przyszłości? Do końca maja 2023 powstanie linia tramwajowa na osiedle JAR. Koszt tej inwestycji to aż 190 mln zł.

- Po wybudowaniu linii długość torów tramwajowych w naszym mieście zwiększy się o ok. 20 procent. W tej chwili mamy w eksploatacji 53,6 km toru pojedynczego, a tu powstanie kolejnych 11,5 km toru pojedynczego – tłumaczy Sylwia Derengowska.

Przypomnijmy, że nowa linia przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda.

Modernizowane są również kolejne torowiska. Na dwóch pierwszych: w ciągu Szosy Lubickiej od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego oraz od placu Niepodległości do ul. Reja prace już trwają. Niebawem ruszy remont torowiska przy ul. Bydgoskiej. - W późniejszym terminie będzie realizowana jeszcze modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku od pl. Chrapka do ul. Podgórnej – dodaje Sylwia Derengowska.

Wszystko wskazuje na to, że już niebawem po Toruniu będzie jeździć się szybciej i przyjemniej. Czy mieszkańcy zamienią samochody na komunikację miejską? Czas pokaże.

Zobaczcie zdjęcia prosto z zajezdni MZK w Toruniu.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie